    From: "Piotr Orzechowski" <news@USUN_SPAMpiotrorzechowski.com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Skoki euro a opłacalność kredytu - przykład
    Date: Fri, 19 Jul 2002 08:07:29 +0200

    "Tomasz Nowicki" <t...@p...com> wrote in message
    news:ah6mil$lqu$1@news.tpi.pl...
    > Robię sobie takie założenie: biorę 200 tys. pln kredytu w pln na 11% i
    200tys.
    > pln w euro na 8% przy kursie 4.1. Okres - 180 miesięcy (15 lat). Jeżeli
    kurs
    > euro/pln nie ulegnie zmianie, to na kredycie w euro zyskuję 45250pln. Aby
    ten
    > zysk zniwelować, średni kurs euro musiałby wynieść 4,7pln w całym okresie
    > kredytowania. Gdyby wyniósł 5pln, to strata z tytułu wiary w kredyty
    > denominowane wyniosłaby 25000pln, czyli 17% kosztu kredytu (nie licząc
> [...]

    kredyty w euro są oprocentowane ok. 6,5 %
    w złotówkach 11%

    na 15 lat rata kredytu w złotówkach wynosi ok. 3000 (lub ok. 2500 dla rat
    równych )
    w euro - ok. 2200 (lub 1700 zł dla rat równych)

    aby płacić takie same raty, euro musiałoby wzrosnąć ok. 36%
    sądzę, że jest to bezpieczny margines bezpieczeństwa

    należy jednak zauważyć, że oprocentowanie EUR jest obecnie na poziomie
    minimalnym (no chyba, że gospodarka jednak nie ruszy i stopy spadną do zera
    jak w japonii)
    a więc oprocentowanie EUR może wzrosnąć, a PLN spadać

    ja biorę kredyt w EUR i powiedzmy za 3 lata kredyt na spłatę tego kredytu w
    PLN.

    ważne jest aby brać kredyt w EUR kiedy jest ono jak najdroższe - po pierwsze
    jest mała szansa, że jeszcze urośnie, a po drugie kurs może po prostu spaść

    pozdrawiam i czekam na 'analizy' moich wyliczeń
    Piotr Orzechowski