    From: Bartek Bartoszewicz <b...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Rzeczywista stopa roczna
    Date: Wed, 16 Oct 2002 17:15:31 +0200

    On Sun, 13 Oct 2002 23:30:55 +0200, "TS"
    <(freespam)tsmaster@poczta.onet.pl> wrote:

    >A jednak. Najdro?sze (w sensie RRSP) s? kredyty zaci?gane w lutym :-(
    Zgadza sie, ale..
    1. roznice w RRSP nie sa duze w porownaniu do samej wielkosci RRSP
    2. roznicy 1% w RRSP nie nalezy przeliczac na pieniadze mnozac ja
    przez sume kredytu i panikowac, jak bardzo koszty wzrosly
    3. Kredyt wziety w lutym jest rzeczywiscie drozszy, bo do pierwszej
    splaty uplywa tylko 28 (lub 29) dni, ale tak wlasnie powinno byc!
    Powiedzmy, ze trzymasz pieniadze na gieldzie, gdzie srednio twoj
    portfel rosnie 0,1% dziennie. Krotszy okres do pierwszej splaty
    powoduje, ze mniej na gieldzie zarobisz, bo czesc pieniedzy musisz
    oddac bankowi. To sie powinno uwidocznic w RRSP.

    Dalej, wzor na RRSP jest zbudowany w oparciu o IRR czyli wewnetrzna
    stope zwrotu. IRR zaklada, ze przykladowo otrzymujac odsetki, mozesz
    je reinwestowac po takiej stopie, jaka daje ci inwestycje, ktorej
    rentownosc (czyli IRR) liczysz. Jak to sie przeklada na wzor z ustawy
    o kredycie konsumenckim? Otoz nalezy na to spojrzec od strony banku.
    RRSP w wysokosci 40% oznacza, ze bank wlasnie tyle na tej inwestycji
    (udzieleniu komus kredytu) zarabia przy zalozeniu, ze odzyskiwany co
    miesiac kapital + odsetki zainwestuje znow w udzielenie takiego
    wlasnie kredytu. Wtedy rzeczywiscie bank przeznaczajac 1 mln PLN na
    kredyty ma po roku 1,4 mln PLN (przy RRSP 40%). Oczywiscie trzeba
    pamietac o zalozeniach (reinwestycja po takiej samej stopie, czyli
    brak obnizek oprocentowania). Wtedy rzeczywscie wzorst RRSP o 1%
    powoduje wzrost koncowego kapitalu banku o 1% x 1 mln PLN = 10 tys.
    PLN.

    Pozdrawiam
    BartekB

    PS. Przepraszam, ze odpisuje po tak dlugim czasie.