    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Fri, 25 Sep 2020 03:49:02 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Rzecznik Finansowy zapowiada przetrzepanie skóry bankom
    From: "witrak()" <w...@h...com>

    On Thursday, September 24, 2020 at 8:26:25 PM UTC+2, Piotr Gałka wrote:
> [...]
    się nie zmienia - mam potwierdzić, że jest/nie jest to okup, "pomoc wnuczkowi" itp.
    Objaśniam jeszcze raz, że nie mam obowiązku i że nie odpowiem.
    > A ja nie rozumiem co Ci zależy potwierdzić, że nie jesteś otępiałym
    > umysłowo klientem będącym właśnie ofiarą oszustwa 'na wnuczka' czy
    > innego podobnego.
    Hm, wydaje mi się,że nie jesteś ode mnie młodszy aż tyle, abyś nie pamiętał "innych
    czasów", które - jak wielu twierdzi - wracają. Czasów, kiedy zasada "wszystko, co
    powiesz, może być użyte przeciwko tobie" dotyczyła wszystkich i zawsze.
    Ja z założenia nie składam żadnych formalnych oświadczeń, do których nie jestem
    zobowiązany prawnie. Gdyby Pani pytała ot tak sobie - to może bym odpowiedział, ale
    to jest nagrywane, dokumentowane i stanowi dowód.

    Poza tym, zawsze pamiętam o zasadzie gotowania żaby żywcem...

    > Im więcej banki będą miały problemów z takimi oszustwami i klienci nie
    > będą rozumieli, że nawet jak nie muszą to mogą potwierdzić swój stan
    > umysłu to może skutkować usuwaniem przez banki usług które narażają je
    Znasz jakąś babcię/dziadka, który w opisanej sytuacji powie "No tak, mam Alzheimera,
    i w ogóle nie pamiętam głosu wnuczka."?
    > na takie problemy (straty) i za jakiś czas polecenie przelewu będziemy
    > składać tylko osobiście w oddziale i za okazaniem dowodu osobistego.

    A to jest bzdura. Rozwiązaniem problemu nie jest sprawdzanie przez banki, tylko
    wychowanie świadomego, myślącego społeczeństwa.
    Poza tym banki powinny głębiej rozważać konsekwencje wprowadzania nowych usług i *z
    góry* przewidywać środki utrzymujące poziom bezpieczeństwa klientów po uruchomieniu
    usługi. Tego do tej pory nie robiły. Ba, działały (w imię oszczędności -> zwiększenia
    zysków) w odwrotną stronę. Ostatnia dyskusja przypomniała o likwidacji tokenów,
    pozwalających potwierdzać konkretny przelew, na konkretną kwotę. Sam mam jeszcze taki
    token Vasco wydany przez Bank Pekao. I byłbym skłonny za niego znowu zapłacić, byleby
    nie musieć nosić stale ze sobą "tokena", który jest też jedynym narzędziem do
    zaalarmowania banku w razie napadu, kradzieży czy wymuszenia.
    Ale bankom to niepotrzebne, bo w ich interesie jest tylko wprowadzenie takich zasad,
    aby nie dało się *udowodnić*, że nie podjęły dostatecznych działań zabezpieczających.

    witrak()