  • 11. Data: 2003-11-05 20:04:02
    Temat: Re: Realne a efektywne.Jaka roznica?
    Od: "p@blo" <b...@p...onet.pl>

    > Moze wlasnie przez to piwo nie mozesz zrozumiec dlaczego w takiej sytuacji
    > oprocentowanie efektywne bedzie wyzsze od nominalnego ;).
    > Zasady sa dosc proste
    > jesli kapitalizacja wystepuje czescie niz raz w roku to
    > oprocentowanie efektywne > oprocentowanie nominalne
    > jezeli kapitalizacja wystepuje po roku
    > oprocentowanie efektywne = oprocentowanie nominalne
    > jezeli kapiatalizacja waystepuje rzadziej niz co rok
    > oprocentowanie efektywne < oprocentowanie nominalne

    Zgadza się, z tym że dotyczy to lokat.
    A w poprzednim poście przyczepiłeś się do kredytu.

    p@blo

  • 12. Data: 2003-11-05 20:09:24
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "p@blo" <b...@p...onet.pl> wrote in message

    > Zgadza się, z tym że dotyczy to lokat.
    > A w poprzednim poście przyczepiłeś się do kredytu.

    A co za roznica czy X pozycza od Y, czy Y deponuje na lokacie u X? ;)

    Maciej

  • 13. Data: 2003-11-05 20:25:32
    Od: "p@blo" <b...@p...onet.pl>

    > A co za roznica czy X pozycza od Y, czy Y deponuje na lokacie u X? ;)

    Niby żadna, ale jednak zasadnicza.

    Można założyć, że kredyt zaciągnięty przez klienta to dla banku lokata, tyle
    że dośc specyficzna, bo w przypadku opisanym w moim pierwszym poście byłaby
    to lokata (patrząc od strony banku) na rok w wysokości 12.000.
    I co miesiąc bank wycofuje 1/12 część tej lokaty (bo klient spłaca co
    miesiąc ratę kapitałową), tak więc coraz mniej środków jest oprocentowanych.
    I stąd wynika właśnie, że bank nie dostanie w sumie po roku 10% od 12.000.
    Dostanie mniej - około 650 zł. (przy wyliczeniach dla uproszczenia
    przyjąłem, że miesiąc ma 30 dni a rok 360 - w rzeczywistości będzie
    minimalnie inaczej).
    Zresztą polecam skorzystanie z odpowiedniej formuły w Excelu.

    p@blo

  • 14. Data: 2003-11-05 20:35:06
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    > Zresztą polecam skorzystanie z odpowiedniej formuły w Excelu.

    No wlasnie, na poczatku mozesz skorzystac z excela, albo z jakiegos
    kalkulatora online np
    http://banki.hoga.pl/kalkulator_kredytowy.asp A jak bedziesz chcial sie
    dowiedziec czegos wiecej to polecam archiwum news:pl.biznes.banki ;).

    Maciej

  • 15. Data: 2003-11-05 20:55:30
    Od: "p@blo" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > http://banki.hoga.pl/kalkulator_kredytowy.asp A jak bedziesz chcial sie
    > dowiedziec czegos wiecej to polecam archiwum news:pl.biznes.banki ;).

    skorzystałem z bankiera
    http://www.bankier.pl/narzedzia/kalkulatory/kalkulat
    or_kredytowy/
    i wyszło mi 650 zł odsetek. według ciebie 650 z 12.000 to 10,5 %?

    p@blo

  • 16. Data: 2003-11-05 21:09:17
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    > skorzystałem z bankiera
    > http://www.bankier.pl/narzedzia/kalkulatory/kalkulat
    or_kredytowy/
    > i wyszło mi 650 zł odsetek. według ciebie 650 z 12.000 to 10,5 %?

    W przyblizeniu jest to wlasnie ok 10,5%.
    W bardzo duzym uproszczeniu i z dosc duzym bledem, naprosciej jest to
    obliczyc tak.
    Skoro co miesiac splacamy 1/12 kapitalu, to mozemy przyjac, ze srednio przez
    caly rok bedziemy korzystac z kredytu w wys. 6 000 PLN, skoro wysokosc
    odsetek wyszla 650 PLN, to pozosje na wykonac proste dzilanie...
    650 PLN / 6000 PLN = 10,83%
    Jak juz wspomialem tekie uproszczenie cechuje sie dosc duzym bledem,
    faktycznie oprocentowanie efektywne taiego kredytu bedzie wynosilo 10,45%.
    Jak widzisz ani razu nie zblizylismy sie do 5,4% ;).

    Maciej

  • 17. Data: 2003-11-05 21:35:18
    Od: "jelen" <j...@s...org>

> [...]
    > faktycznie oprocentowanie efektywne taiego kredytu bedzie wynosilo 10,45%.
    > Jak widzisz ani razu nie zblizylismy sie do 5,4% ;).

    Twoje uproszczenie dziala dla 10%, ale policz sobie dla np 200%

    pozdrawiam,
    jelen

  • 18. Data: 2003-11-05 21:35:25
    Od: "p@blo" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > faktycznie oprocentowanie efektywne taiego kredytu bedzie wynosilo 10,45%.
    > Jak widzisz ani razu nie zblizylismy sie do 5,4% ;).

    Efektywne oprocentowanie to stosunek sumy zapłaconych odsetek do wartości
    kredytu, czyli

    650/12.000
    i to się równa 0,0541666
    żeby wyrazić to w procentach należy to pomnożyć przez 100%, czyli

    0,0541666*100%
    i to się równa 5,41666%

    I tyle odsetek w sumie zapłaci klient od kwoty 12.000.

    p@blo

  • 19. Data: 2003-11-05 21:40:06
    Od: "jelen" <j...@s...org>

    > 650/12.000
    > i to się równa 0,0541666
    > żeby wyrazić to w procentach należy to pomnożyć przez 100%, czyli

    a po co mnozyc przez 1 ? ;-) wyjdzie tyle samo
    na taka operacje mowimy: nalezy wyrazic to w procentach

    pozdrawiam,
    jelen

  • 20. Data: 2003-11-05 21:40:17
    Od: "Robert" <u...@o...pl>

    bobqf2$hfc$...@a...news.tpi.pl,
    p@blo <b...@p...onet.pl>:

    > Efektywne oprocentowanie to stosunek sumy zapłaconych odsetek do
    > wartości kredytu, czyli

    A czas? Dla Ciebie nie liczy sie, czy to 1 dzien, czy 100 lat?

    Przestan wymyslac i siegnij do zrodel albo jak Ci sie nie chce, posluchaj
    fachowca (MK).

    --
    Robert