    Subject: Re: Przy jakich kumulacjach oplaca sie grac?
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    <5ed78edf$0$505$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ed78fe9$0$546$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ed79642$0$516$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ed79b40$0$547$65785112@news.neostrada.pl>
    <7...@g...com>
    <5ed7ab05$0$512$65785112@news.neostrada.pl>
    <5...@g...com>
    <5ed7cad5$0$17345$65785112@news.neostrada.pl>
    <f...@g...com>
    <5ed8041e$0$540$65785112@news.neostrada.pl>
    <1...@g...com>
    From: cef <c...@i...pl>
    Date: Thu, 4 Jun 2020 19:15:31 +0200

    mocno pałką po głowie, od czego ten bardzo zdumionym bywa".

    > Ja wcale nie twierdzę, że są zależne, nawet jestem skłonny "intuicyjnie" zgodzić
    się, że są niezależne.
    > Bardziej chodziło mi "matematyczność" wywodu.
    > Możemy sobie założyć, że są niezależne - ale wtedy przy podawaniu wyniku należy
    dodać "zakładając, że kolejne losowania są niezależne".
    > I ten wynik będzie obarczony jakimś "chyba".
    > Dopiero gdy udowodni się, że losowania są niezależne, będzie można to "zakładając"
    usunąc - i poda się wynik prawdziwy, a nie "prawdziwy inaczej".

    Akurat w tym wypadku sprowadza się to do dowodzenia, że jakieś zdarzenie
    elementarne (tu losowanie 6 z 49) jest niezależne od kolejnego. Jak
    udowodnić np że rzut kostką do gry czy monetą jest zdarzeniem
    niezależnym? Zazwyczaj tego się nie dowodzi, tylko oznajmia w trakcie
    rozważań.
    Jak widzę rozwiązania takich zadań, to zaczyna się to najczęściej od:
    ponieważ kolejne rzuty kostką są zdarzeniami do siebie niezależnymi...

    > Najbardziej mnie jednak zdziwiło, że takie obstawianie np. tych samych liczb przy
    5000 zakładach/losowaniach w życiu daje dokładnie takie samo prawdopodobieństwo
    wygranej jak zrobienie 5000 zakładów na jedno losowanie.
    > Co więcej, tak samo wychodzi też dla 50000 i 500000 - mimo, że jedno liczy się
    przez potęgowanie a drugie przez mnożenie.
    > Czy to ja mam coś z głową czy może 6 z 49 to taka akurat magiczna, specjalnie
    wybrana kombinacja?

    Rozwiązywanie zadań z rachunku prawdopodobieństwa z wykorzystaniem
    intuicji i zdrowego rozsądku nie prowadzi do dobrych wyników.
    Pozostając przy tym przykładzie wydawać by się mogło, że jak ktoś przez
    całe życie
    obstawia tę samą kombinację, to intuicyjnie z czasem wykorzystuje pewną
    pulę kombinacji (tzn wypadają te kombinacje w losowaniach) i jego szansa
    jakby rośnie, a jak by obstawiał za każdym razem na chybił trafił,
    to prawdopodobieństwo trafienia będzie mniejsze.

    Dlatego nawet nie próbuję tego analizować:
    gram jak jest jakaś duża kumulacja i akurat przechodzę
    obok punktu, mam kilka złotych gotówki i nie ma kolejki.