  • 11. Data: 2005-05-14 15:06:28
    Temat: Re: Podwyzki w Citibanku
    Od: "kuba" <k...@g...pl>

    Ja dziś przeprowadziłem mały tescik w wyjęciu gotówki z bankomatów Pekao oraz BZ
    WBK. Zrobiłem to za pomocą kart: karta bankomatowa cirrus z unii kredytowej
    Polish&Slavic Federal Credit Union oraz karty debetowej MasterCard z banku HSBC
    Usa. Na obu kontach było po 100$ równo. Robione były 2 wypłaty - po 100zł z
    Pekao, a potem 220zł z BZ WBK. Mozecie sprawdzic ile te banki sobie policzyly za
    transakcje. Dodam, ze zaden z tych bankow nie obciazyl i nie obciaza za wyplaty
    za granica.

    Dwa rozne banki i banki kozystaly z tej samej tabeli przeliczania walut, bo
    takie samo saldo bylo po wyplacie na obu kontach! Przelicznik jak w kantorach,
    karta bezplatna, konto bezplatne i jeszcze wyplaty bezplatne. Kiedy u nas w
    Polsce tak bedzie?

    Załączam screenshoty:
    http://tnij.pl/qlw
    http://tnij.pl/qle

  • 12. Data: 2005-05-14 17:19:34
    Od: "rsa127" <r...@p...onet.pl>

    > Rozumiem, że jest to opłata stała, niezależna od wielkości transakcji
    > (także w rozliczeniach międzynarodowych)?

    W przypadku wypłat bankomatowych (w Polsce jak i zagranicą) jest to opłata
    stała.

  • 13. Data: 2005-05-14 17:25:50
    Od: "rsa127" <r...@p...onet.pl>

> [...]
    > kantorach,
    > karta bezplatna, konto bezplatne i jeszcze wyplaty bezplatne. Kiedy u nas

    Nie ma znaczenia w jakim bankomacie wypłacisz pieniądze. Schemat wygląda
    tak:
    1. Wypłacasz gotówkę
    2. Właściciel bankomatu "powiadamia" organizację płatniczą (w przypadku
    karty Cirrus to też MasterCard) o kwocie wypłaty w swojej walucie.
    3. Organizacja płatnicza przelicza kwotę wypłaty na walutę rozliczeniową
    karty (w Twoim przypadku pewnie USD)

    Zatem w obu przypadkach został zastosowany kurs MasterCard. Stąd taki sam
    przelicznik. Jeśli waluta rozliczeniowa karty jest inna niż waluta rachunku
    to bank wydawca karty (HSBC) przelicza po swoim kursie.
    Sprawdzenie kursów miałoby sens gdybyś kartą BZ WBK i Pekao wypłacił gotówkę
    zagranicą w jednym bankomacie. Wtedy sprawdzisz jakie kursy i przeliczenia
    stosują polskie banki.

  • 14. Data: 2005-05-14 21:17:16
    Od: "kuba" <k...@g...pl>

> [...]
    > zagranicą w jednym bankomacie. Wtedy sprawdzisz jakie kursy i przeliczenia

    Bredzisz cos... wybieralem gotowke 2 roznymi kartami innych bankow i zostaly
    przeliczone tak samo, a wiec wg kursow MasterCard, ale nie doliczyli zadnych
    swoich prowizj, bo napewno bylaby jakas roznica w rozliczeniu na koncie. Gdybym
    tak samo kartami maestro ING i Pekao wyjal 100euro w Niemczech, to inne kwoty w
    zlotowkach by obarczyly konta, bo Polskie banki maja swoje prowizj dodatkowo (
    nie liczac tych 10zl).

  • 15. Data: 2005-05-15 11:20:05
    Od: "rsa127" <r...@p...onet.pl>

> [...]
    > kwoty w
    > zlotowkach by obarczyly konta, bo Polskie banki maja swoje prowizj

    Prawdę mówiąc, nie wiem, gdzie uważasz, że bredzę, bo nie widzę wielkiej
    rozbieżności między swoją wypowiedzią, a tym co napisałeś. Jest wiele
    elementów, które wpływają na kwotę obciążenia:
    1. Waluta przez która organizacja płatnicza przelicza transakcję
    2. Prowizja, która ustala bank wydawca karty za przeliczenie transakcji
    przez organizacją płatniczą
    3. Tabele kursów poszczególnych banków
    4. Prowizje banków

    Tak się też składa, że mam kartę w Wielkiej Brytanii. Mój bank określa
    prowizje: 2,65% za transakcję w obcej walucie, 2,65% (min. kilka GBP) za
    wypłatę gotówki + przeliczenie po kursie banku. To ja jednak wolę polskie
    banki.