  • 21. Data: 2015-06-14 11:49:51
    Temat: Re: Plus Bank - Największe włamanie/kradzież/wyciek pełnych danych od lat - Zmieńcie swoje hasła !
    Od: janek z pola <a...@e...pl>

    Arek wrote:

    > Użytkownik "Andrzej Lawa" <a...@l...com> napisał w wiadomości

    > Swoją drogą możliwość włamu przez interfejs użytkownika czy nawet
    > przez jakąkolwiek inną stronę banku do wewnętrznego systemu to
    > gorzej niż partactwo.

    Widziałeś kiedykolwiek jakikolwiek system informatyczny od środka?

    Akurat interfejs bankowości elektronicznej jest taką aplikacją, która
    wykonuje interakcje z pozostałymi systemami bankowymi. Jeżeli została
    odkryta luka w obrębie tej aplikacji, to jest to dosyć prosta i łatwa
    możliwość na eksplorowanie tych systemów, które stoją za bankowością
    elektroniczną - czyli prawdopodobnie baz danych, etc.

    Co innego "jakakolwiek inna strona banku" - jeżeli włamanie by było przez
    stronę informacyjną - ok, to by było naprawdę partactwo, bo stron
    informacyjnych nie powinno się umieszczać w taki sposób, że zdobycie dostępu
    do serwerów stron informacyjnych, dawałoby dostęp gdziekolwiek głębiej.

    Niestety z bankowością elektroniczną jest inaczej - była luka, ktoś ją
    zidentyfikował i użył jej. W ten sposób oczywiście uzyskał dostęp do głębiej
    umieszczonych zasobów banku. Zresztą nawet z podsłuchiwania tejże aplikacji
    bankowości elektronicznej można się wiele dowiedzieć.

    Czy istnienie luki w bankowości elektronicznej, która pozwala na przejęcie
    kontroli nad tym systemem, to rzeczywiście partactwo? No nie wiadomo. Może
    to było celowe działanie kogoś z wewnątrz? Może bank świadomie ustawiał
    priorytety tak, że łatanie znanej dziury było zaplanowane na później? Może
    rzeczywiście pracownicy niechlujnie obsługiwali system i na tyle poluzowali
    jakieś zasady, że doprowadziło to do możliwości włamania?

    Dla mnie w całej tej sytuacji najgorsze nie jest samo włamanie, tylko sposób
    obsługi tego przez bank - tzn. przynajmniej z tego co obecnie wiemy. Ogólnie
    Z3S twierdzi, że od miesięcy brała udział w negocjacjach "trójstronnych"
    (bank, włamywacz, Z3S). Dziwne, że przez ten czas nie udało się
    zneutralizować włamywacza. Dziwne, że włamywacz zainteresował się szerokim
    upublicznieniem całego tematu, mimo że nie jest to dla niego opłacalne.
    Dziwne, że głosu nie zabiera nadzór. To wszystko powoduje, że cała ta sprawa
    wygląda trochę jak atak na Solorza, wykonany przy użyciu ataku na jego bank.
    Może komuś po prostu zależało, żeby postawić właścieciela tego banku w złym
    świetle?

    --
    Wysłane z pola.

  • 22. Data: 2015-06-14 12:11:01
    Od: Rafał Grzelak <s...@d...com>

    Borys Pogoreło wrote:

    > Oddaje albo i nie, tu jest ciekawy przypadek:

    http://zaufanatrzeciastrona.pl/post/jak-okradziono-k
    lienta-plus-banku-ktory-nie-odzyskal-swoich-pieniedz
    y/
    > Poziom żenady wiąż rośnie.

    Numer jest o tyle ciezki do odkrecenia, ze pieniadze nie znikly w
    PlusBanku, a w banku, w ktorym konto mial sprzedawca.

    --
    Pozdrawiam, Rafał.
    rg[na]skrzynka[kropka]pl

  • 23. Data: 2015-06-14 12:33:24
    Od: janek z pola <a...@e...pl>

    Rafał Grzelak wrote:

> [...]
    >
    > Numer jest o tyle ciezki do odkrecenia, ze pieniadze nie znikly w
    > PlusBanku, a w banku, w ktorym konto mial sprzedawca.

    Mechanizm tego oszustwa jest bardzo ciekawy. Ktoś musiał bardzo dokładnie
    znać zarówno system bankowy (to, że nie ma podanego rachunku nadawcy na
    historii operacji) oraz system tej firmy (to, że identyfikacja wpłaty
    następuje wyłącznie po jej tytule i że nawet jeżeli dane nadawcy wskazują,
    że nadawcą jest ta sama firma, to taki przelew zostanie przyjęty).

    Szczególnie ten drugi warunek jest ciekawy. Firma oczekiwała przelewu, który
    miał być dla kogoś za jakieś coś (np. opłata za kosmetyki, którą miała
    przekazać na konto sklepu internetowego w banku XYZ). "Kupujący"
    zadeklarował przelew na konto w banku ABC - w tym banku firma ma swoje konto
    i przyjmuje przelewy z innego konta w banku ABC natychmiastowo.

    Nawet jeżeli nie można było stwierdzić, że przelew na konto w banku ABC
    przyszedł z innego konta tej samej firmy w tym samym banku (czyli
    wewnętrzny, prawdopodobnie zaufany), to przecież dane nadawcy pewnie tam
    jednak były. No i jako dane nadawcy zapewne były dane tej firmy.
    Podejrzewam, że firma nie przewidziała po prostu że ktoś może wyciąć taki
    numer. Możliwe że nawet ten numer konta nadawcy jest w historii transakcji
    razem z nazwą nadawcy - tylko pewnie nie wpadli na to, żeby weryfikować te
    dane.

    Tym niemniej trzeba mieć naprawdę potężną wiedzę i prawdopodobnie lata
    doświadczenia w branży bankowej, żeby wpaść na taki scenariusz ataku.
    Dodajmy jeszcze, że aby scenariusz zadziałał trzeba było mieć skradzione
    hasło dostępu do jakiejś bankowości elektronicznej banku ABC do właściwego
    konta użytkownika.

    No jestem ciekaw, czy firma ta może pokazać w sądzie swój regulamin, gdzie
    mówi "jeżeli przyjdzie przelew o wskazanym tytule do banku ABC, to my robimy
    przelew na taką samą kwotę na wcześniej podany obcy rachunek w banku XYZ".
    Czy to wystarczy, żeby uznać rzeczywistą szkodę firmy, spowodowaną
    zaniedbaniem banku?

    --
    Wysłane z pola.

  • 24. Data: 2015-06-14 13:18:30
    Od: TOMASZEK <t...@o...pl>

    W dniu 2015-06-14 o 11:06, Arek pisze:

    > I za coś takiego powinien wisieć. Grożenie i/lub spełnienie groźb
    > skierowanych pod adresem osób trzecich mające na celu wymuszenie
    > postępowania (tu okup) kwalifikuje się jako terroryzm.
    > Jeżeli żałosne tłumaczenie tego bydlaka jest prawdziwe to znaczy
    > że bydlę nawet nie zagwarantowało, że po otrzymaniu okupu zniszczy
    > bezpowrotnie skopiowane dane. Czyli będzie szantażować dalej...

    Kurdę balans, w zasadzie masz rację, choć mnie bardziej interesuje
    dlaczego gościu to robi. Jakby chciał to już dawno wszystkich by skroił,
    a jednak nadal tego nie zrobił. Gościowi o coś chodzi. Póki nie poznam
    motywacji jego czynów nie posunę się aż daleko w ocenie.

    --
    Tomaszek
    #lubię to: enklawa.net

  • 25. Data: 2015-06-14 14:56:50
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    Użytkownik "janek z pola" <a...@e...pl> napisał w wiadomości

    > Widziałeś kiedykolwiek jakikolwiek system informatyczny od środka?

    Bankowy nie.

> [...]
    > możliwość na eksplorowanie tych systemów, które stoją za bankowością
    > elektroniczną - czyli prawdopodobnie baz danych, etc.

    Zdarzało mi się majstrować (inna specyfika, z większym udziałem hardware'u)
    - separacja "interfejsu" czy wszelkich kanałów przesyłania danych od silnika
    ("baza danych" w formie szczątkowej) była koniecznością. Wymagało to
    użycia nietypowych komponentów.

> [...]
    > poluzowali
    > jakieś zasady, że doprowadziło to do możliwości włamania?

    Może tak, coś się "zacinało" i poluzowali. Swojego czasu w Polbanku nie
    potrafili poprawić więc ograniczyli funkcjonalność - to już lepsze. Ale to
    raczej
    nie dotyczyło styku interfejs - reszta.
    Tu sugerowałem nawet pozostawienie furtki dla serwisu.
    Na przyszłość chyba należy się oswoić z filozofią ograniczania strat. Tak
    jak grodzie
    wodoszczelne na statkach lub przecinki w lasach.

    > Dla mnie w całej tej sytuacji najgorsze nie jest samo włamanie,

    Najgorsze jest postępowanie bydlaka określonego jako włamywacz. Cierpią
    niewinni ludzie. Tożsamości pewnie nie zmienią. Swój stosunek do tego już
    wyraziłem w innym poście.

> [...]
    > upublicznieniem całego tematu, mimo że nie jest to dla niego opłacalne.

    Który? KNF? Ktoś z ZBP? Milczeli by nie siać paniki, która może kosztować
    więcej?
    Albo są wciąż w szoku. Zresztą weekend... Samobójstwa niektórych znanych
    osób miały miejsce w piątek po południu.

> [...]
    > bank.
    > Może komuś po prostu zależało, żeby postawić właścieciela tego banku w

    Obstawiam jednak że ten bank był dość przypadkową ofiarą.
    Bardziej mnie interesuje rodzaj dziury.

    Arek

  • 26. Data: 2015-06-14 15:13:30
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    Użytkownik "TOMASZEK" <t...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > jednak nadal tego nie zrobił. Gościowi o coś chodzi. Póki nie poznam
    > motywacji jego czynów nie posunę się aż daleko w ocenie.

    Skroił tyle ile było potrzeba. Więcej groziło wpadką lub wywołaniem
    głośnego alarmu zbyt wcześnie.
    Mógł przelać kasę do innych banków i jej nie wyprowadzać lub
    narobić bajzlu w systemie skutkującym blokadą.
    Ale posunął się za daleko.

    Arek

  • 27. Data: 2015-06-14 15:34:04
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 14 Jun 2015 13:18:30 +0200, TOMASZEK <t...@o...pl>
    wrote:
> [...]
    poznam
    > motywacji jego czynów nie posunę się aż daleko w ocenie.

    Parcie na szkło, chyba bardziej potrzebował rozgłosu, głosów podziwu
    na torepublic (ochy i achy w jego wątku) niż tej kasy, którą
    wyciągnął.

    --
    Marek

  • 28. Data: 2015-06-14 15:35:45
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 14 Jun 2015 14:56:50 +0200, "Arek"
    <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid> wrote:
    > Albo są wciąż w szoku. Zresztą weekend... Samobójstwa niektórych
    znanych
    > osób miały miejsce w piątek po południu.

    Komu znowu zrobili samobójstwo?

    --
    Marek

  • 29. Data: 2015-06-14 16:31:36
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    ..
    > znanych
    >
    > Komu znowu zrobili samobójstwo?

    Nie ma dowodów, że np. 16.06.2012 (sobota), 5.08.2011 (piątek) "zrobili".
    Może to próba wykorzystania faktu, że w weekendy służby w niepełnej
    obsadzie i wolniej reagują a bankowcy odpoczywają.
    A świeże tygodniki w poniedziałek będą miały o czym pisać.

    Arek

  • 30. Data: 2015-06-14 23:45:13
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 14 Jun 2015 16:31:36 +0200, "Arek"
> [...]
    > obsadzie i wolniej reagują a bankowcy odpoczywają.
    > A świeże tygodniki w poniedziałek będą miały o czym pisać.

    No to uchyl rąbka tajemnicy - kto umarł?

    --
    Marek