eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiPlus Bank - Największe włamanie/kradzież/wyciek pełnych danych od lat - Zmieńcie swoje hasła ! › Re: Plus Bank - Największe włamanie/kradzież/wyciek pełnych danych od lat - Zmieńcie swoje hasła !
    From: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Plus Bank - Największe włamanie/kradzież/wyciek pełnych danych od
    lat - Zmieńcie swoje hasła !
    Date: Sun, 14 Jun 2015 14:56:50 +0200

    Użytkownik "janek z pola" <a...@e...pl> napisał w wiadomości
    news:mljio0$24q$1@speranza.aioe.org...

    > Widziałeś kiedykolwiek jakikolwiek system informatyczny od środka?

    Bankowy nie.

    > Akurat interfejs bankowości elektronicznej jest taką aplikacją, która
    > wykonuje interakcje z pozostałymi systemami bankowymi. Jeżeli została
    > odkryta luka w obrębie tej aplikacji, to jest to dosyć prosta i łatwa
    > możliwość na eksplorowanie tych systemów, które stoją za bankowością
    > elektroniczną - czyli prawdopodobnie baz danych, etc.

    Zdarzało mi się majstrować (inna specyfika, z większym udziałem hardware'u)
    - separacja "interfejsu" czy wszelkich kanałów przesyłania danych od silnika
    ("baza danych" w formie szczątkowej) była koniecznością. Wymagało to
    użycia nietypowych komponentów.

> [...]
    > aplikacji
    > bankowości elektronicznej można się wiele dowiedzieć.
    >
    > Czy istnienie luki w bankowości elektronicznej, która pozwala na przejęcie
    > kontroli nad tym systemem, to rzeczywiście partactwo? No nie wiadomo. Może
    > to było celowe działanie kogoś z wewnątrz? Może bank świadomie ustawiał
    > priorytety tak, że łatanie znanej dziury było zaplanowane na później? Może
    > rzeczywiście pracownicy niechlujnie obsługiwali system i na tyle
    > poluzowali
    > jakieś zasady, że doprowadziło to do możliwości włamania?

    Może tak, coś się "zacinało" i poluzowali. Swojego czasu w Polbanku nie
    potrafili poprawić więc ograniczyli funkcjonalność - to już lepsze. Ale to
    raczej
    nie dotyczyło styku interfejs - reszta.
    Tu sugerowałem nawet pozostawienie furtki dla serwisu.
    Na przyszłość chyba należy się oswoić z filozofią ograniczania strat. Tak
    jak grodzie
    wodoszczelne na statkach lub przecinki w lasach.

    > Dla mnie w całej tej sytuacji najgorsze nie jest samo włamanie,

    Najgorsze jest postępowanie bydlaka określonego jako włamywacz. Cierpią
    niewinni ludzie. Tożsamości pewnie nie zmienią. Swój stosunek do tego już
    wyraziłem w innym poście.

    > tylko sposób
    > obsługi tego przez bank - tzn. przynajmniej z tego co obecnie wiemy.
    > Ogólnie
    > Z3S twierdzi, że od miesięcy brała udział w negocjacjach "trójstronnych"
    > (bank, włamywacz, Z3S). Dziwne, że przez ten czas nie udało się
    > zneutralizować włamywacza. Dziwne, że włamywacz zainteresował się szerokim
    > upublicznieniem całego tematu, mimo że nie jest to dla niego opłacalne.
    > Dziwne, że głosu nie zabiera nadzór.

    Który? KNF? Ktoś z ZBP? Milczeli by nie siać paniki, która może kosztować
    więcej?
    Albo są wciąż w szoku. Zresztą weekend... Samobójstwa niektórych znanych
    osób miały miejsce w piątek po południu.

    > To wszystko powoduje, że cała ta sprawa
    > wygląda trochę jak atak na Solorza, wykonany przy użyciu ataku na jego
    > bank.
    > Może komuś po prostu zależało, żeby postawić właścieciela tego banku w
    > złym
    > świetle?

    Obstawiam jednak że ten bank był dość przypadkową ofiarą.
    Bardziej mnie interesuje rodzaj dziury.

    Arek