  • 1. Data: 2015-06-13 20:50:14
    Temat: Plus Bank - Największe włamanie/kradzież/wyciek pełnych danych od lat - Zmieńcie swoje hasła !
    Od: Camis <k...@g...com>

    O co chodzi?

    Pierwsze wiadomości pojawiły się w poniedziałek 8 czerwca 2015. Z ich ([1]) treści
    wynika, że ktoś włamał się do jednego z Polskich banków i przez dłuższy czas mógł
    swobodnie pracować na ich serwerach. Słabo.

    Kolejne artykuły ([1] i [2]) zdradzają już nazwę banku. Włamywacz (lub osoba z nim
    współpracująca) ostrzega bank, że jeśli nie spełnią żądań - zaczną publikować dane.

    Bank cały czas twierdzi, że nic się nie stało i wszystko jest ok. Nie spełnił
    oczywiście żądań, więc zaczęły wypływać dane klientów banku ([1] i [2]).

    Co robi bank w tym czasie? Udaje, że wszystko jest ok, kasuje komentarze na
    facebooku...

    http://zaufanatrzeciastrona.pl/post/powazne-wlamanie
    -do-polskiego-banku-skradzione-dane-i-hasla-klientow
    /

    http://www.wykop.pl/link/2590265/powazne-wlamanie-do
    -polskiego-banku-skradzione-dane-pieniadze-i-hasla-k
    lientow/

    http://plusabnk.pl/

  • 2. Data: 2015-06-13 21:46:07
    Od: "marek" <mularek@o2_wytnij.pl>

    Użytkownik "Camis" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

> [...]
    >[2]).
    >Co robi bank w tym czasie? Udaje, że wszystko jest ok, kasuje komentarze na

    1) dla banku najważniejsze jest PR, a nie kasa -> dlatego kasuje komentarze
    na facebooku.
    2) ewentualne straty jego klientów nie są dla banku istotne bo to przecież
    nie jest kasa banku tylko klientów, a w ostateczności bank upadnie i zapłaci
    podatnik / klient .... (bankowy fundusz gwarancyjny).
    3) co gorsze, straty klientów mogą powstać także w innych miejscach niż sam
    bank za co bank już na pewno nie weźmie odpowiedzialności

    No i teraz pytania mam:
    - jakie banki mamy wybierać, aby było w miare bezpiecznie ? (zakładam że
    całkowitego bezpieczeństwa nie ma nigdzie...)
    - czy obecna sytuacja pokazuje (być może) ze im mniejszy bank tym gorzej z
    bezpieczeństwem ?
    - co na to wszystko KNF ? -> gdzie jest to gremium szacowne ? (jakoś cicho
    jest...), jak zamierza zabezpieczyć klientów banku ? , już pisałem wyżej w
    pkt.2 o pokryciu strat, ale dlaczego mają płacić "wszyscy" a nie właściciele
    banku?
    marek

  • 3. Data: 2015-06-13 22:06:02
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 13-06-15 o 21:46, marek pisze:

    > - jakie banki mamy wybierać, aby było w miarę bezpiecznie ? (zakładam że
    > całkowitego bezpieczeństwa nie ma nigdzie...)

    Moim zdaniem nie ma reguły. Z jednej strony im większy bank, tym
    teoretycznie ma większe środki na zapewnienie bezpieczeństwa. Z drugiej
    strony większy bank, to większa pokusa i więcej potencjalnych hakerów
    rozpracowujących go.

    > - czy obecna sytuacja pokazuje (być może) ze im mniejszy bank tym gorzej
    > z bezpieczeństwem ?

    Wątpię. Sądzę, że na końcu okaże się, że to był czynnik ludzki.

> [...]
    > cicho jest...), jak zamierza zabezpieczyć klientów banku ? , już pisałem
    > wyżej w pkt.2 o pokryciu strat, ale dlaczego mają płacić "wszyscy" a nie

    Sądzę, że większość banków ma podobne standardy. Sądzę, że w wypadku
    tego banku po prostu zadziałał jednak czynnik ludzki. Gdyby standardy
    miały luki, to mieli byśmy serię przełamań.

  • 4. Data: 2015-06-13 22:24:10
    Od: "marek" <mularek@o2_wytnij.pl>

    .pl...

> [...]

    tego banku po prostu zadziałał jednak czynnik ludzki. Gdyby standardy
    miały luki, to mieli byśmy serię przełamań.
    ---
    Tutaj sie nie zgodzę, seria przełamań jak najbardziej może mieć miejsce
    tylko o tym nie wiemy.
    Bank skrzętnie ukrywa takie wpadki (bo PR...), w tym przypadku o tym jest
    głośno bo fakty ujawnia atakujący.
    Ale jesli jest prawdą, że wszędzie są podobne standardy to tym gorzej dla
    systemu bankowego.
    Czyżby pozostała tylko skarpeta?

  • 5. Data: 2015-06-13 22:30:03
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    "marek" <mularek@o2_wytnij.pl> writes:

    [...]
> [...]
    > miejsce tylko o tym nie wiemy.
    > Bank skrzętnie ukrywa takie wpadki (bo PR...), w tym przypadku o tym
    A (zakładając że Twoje przypuszczenia są prawdą) w inny przypadkach
    atakujący nie ujawniali faktów włamania? Dostali te 200
    tys. srebrników?

    IMO Robert ma rację i zawiódł człowiek.
    KJ

  • 6. Data: 2015-06-13 22:38:47
    Od: Imka <s...@g...pl>

    Dnia Sat, 13 Jun 2015 22:30:03 +0200, Kamil Jońca napisał(a):

    > IMO Robert ma rację i zawiódł człowiek.

    Co niejako poświadczają trzy oferty pracy dla administratorów IT w
    PlusBanku

    http://plusbank.pl/praca/content/280
    http://plusbank.pl/praca/content/309
    http://plusbank.pl/praca/content/310

    Swoją drogą - człowieki ;) czy kozły ofiarne. Tak też mogło być.

    --
    Imka

  • 7. Data: 2015-06-13 22:38:49
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 13-06-15 o 22:30, Kamil Jońca pisze:

    > A (zakładając że Twoje przypuszczenia są prawdą) w inny przypadkach
    > atakujący nie ujawniali faktów włamania? Dostali te 200
    > tys. srebrników?

    Wiesz, mnie to różne pomysły po głowie chodzą. Przecież to może być po
    prostu pracownik danego banku,który nie przełamał żadnych zabezpieczeń,
    tylko miał dostęp do tych danych. Wówczas nie będzie innych przełamań,
    chyba, że facet przeniesie się do innej pracy. Może nie być żadnego
    przełamania, tylko przejęcie danych powiedzmy z kopii bezpieczeństwa.
    Ktoś mógł przejąć przesyłane dane zupełnie poza bankiem - nie wiem na
    ile taki komplet da się przejąć na czyimś serwerze pocztowym. Teraz gość
    pokazał wszystko, co ma, a my nie wiemy że on nic więcej nie ma.

    Możliwości może być wiele.

  • 8. Data: 2015-06-13 22:40:47
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 13-06-15 o 22:24, marek pisze:

    > ---
    > Tutaj sie nie zgodzę, seria przełamań jak najbardziej może mieć miejsce
    > tylko o tym nie wiemy.

    Może tak być.

    > Bank skrzętnie ukrywa takie wpadki (bo PR...), w tym przypadku o tym
    > jest głośno bo fakty ujawnia atakujący.

    Ale czemu ujawnił akurat włamanie do tego konkretnego banku?

    > Ale jesli jest prawdą, że wszędzie są podobne standardy to tym gorzej
    > dla systemu bankowego.
    > Czyżby pozostała tylko skarpeta?

    Ja sądzę, że wyjaśnienie taj afery okaże się prostsze, niż sądzimy.

  • 9. Data: 2015-06-13 22:42:07
    Od: "marek" <mularek@o2_wytnij.pl>

    Użytkownik "Kamil "Jońca"" napisał w wiadomości grup

> [...]

    >A (zakładając że Twoje przypuszczenia są prawdą) w inny przypadkach
    > atakujący nie ujawniali faktów włamania? Dostali te 200

    nie wiem czy dostali srebrniki (w innych przypadkach)....,
    ale jest bardzo prawdopodobne że atakujący zadowolili się kasą od
    okradzionych klientów i cicho sza....
    (zwracam uwagę że w tym przypadku tez wypłynęło sporo kasy, jak piszą...)
    bank nie ujawnia (bo PR) i oddaje pokornie kasę okradzionym klientom
    a opłaty dla wszystkich i za wszystko rosną !

  • 10. Data: 2015-06-13 22:49:16
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 13-06-15 o 22:38, Imka pisze:

> [...]
    > http://plusbank.pl/praca/content/309
    > http://plusbank.pl/praca/content/310
    >
    > Swoją drogą - człowieki ;) czy kozły ofiarne. Tak też mogło być.

    Skoro są oferty, to ktoś odszedł? To oczywiście tylko dywagacje.
    Administrator to jest jedno ze słabszych ogniw. Ktoś dostęp do danych
    mieć musi.