eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiPlus Bank - Największe włamanie/kradzież/wyciek pełnych danych od lat - Zmieńcie swoje hasła ! › Re: Plus Bank - Największe włamanie/kradzież/wyciek pełnych danych od lat - Zmieńcie swoje hasła !
    From: janek z pola <a...@e...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Plus Bank - Największe włamanie/kradzież/wyciek pełnych danych od
    lat - Zmieńcie swoje hasła !
    Date: Sun, 14 Jun 2015 12:33:24 +0200

    Rafał Grzelak wrote:

    > http://zaufanatrzeciastrona.pl/post/jak-okradziono-k
    lienta-plus-banku-
    ktory-nie-odzyskal-swoich-pieniedzy/

    > Numer jest o tyle ciezki do odkrecenia, ze pieniadze nie znikly w
    > PlusBanku, a w banku, w ktorym konto mial sprzedawca.

    Mechanizm tego oszustwa jest bardzo ciekawy. Ktoś musiał bardzo dokładnie
    znać zarówno system bankowy (to, że nie ma podanego rachunku nadawcy na
    historii operacji) oraz system tej firmy (to, że identyfikacja wpłaty
    następuje wyłącznie po jej tytule i że nawet jeżeli dane nadawcy wskazują,
    że nadawcą jest ta sama firma, to taki przelew zostanie przyjęty).

    Szczególnie ten drugi warunek jest ciekawy. Firma oczekiwała przelewu, który
    miał być dla kogoś za jakieś coś (np. opłata za kosmetyki, którą miała
    przekazać na konto sklepu internetowego w banku XYZ). "Kupujący"
    zadeklarował przelew na konto w banku ABC - w tym banku firma ma swoje konto
    i przyjmuje przelewy z innego konta w banku ABC natychmiastowo.

    Nawet jeżeli nie można było stwierdzić, że przelew na konto w banku ABC
    przyszedł z innego konta tej samej firmy w tym samym banku (czyli
    wewnętrzny, prawdopodobnie zaufany), to przecież dane nadawcy pewnie tam
    jednak były. No i jako dane nadawcy zapewne były dane tej firmy.
    Podejrzewam, że firma nie przewidziała po prostu że ktoś może wyciąć taki
    numer. Możliwe że nawet ten numer konta nadawcy jest w historii transakcji
    razem z nazwą nadawcy - tylko pewnie nie wpadli na to, żeby weryfikować te
    dane.

    Tym niemniej trzeba mieć naprawdę potężną wiedzę i prawdopodobnie lata
    doświadczenia w branży bankowej, żeby wpaść na taki scenariusz ataku.
    Dodajmy jeszcze, że aby scenariusz zadziałał trzeba było mieć skradzione
    hasło dostępu do jakiejś bankowości elektronicznej banku ABC do właściwego
    konta użytkownika.

    No jestem ciekaw, czy firma ta może pokazać w sądzie swój regulamin, gdzie
    mówi "jeżeli przyjdzie przelew o wskazanym tytule do banku ABC, to my robimy
    przelew na taką samą kwotę na wcześniej podany obcy rachunek w banku XYZ".
    Czy to wystarczy, żeby uznać rzeczywistą szkodę firmy, spowodowaną
    zaniedbaniem banku?

    --
    Wysłane z pola.