  • Data: 2018-04-13 17:00:13
    Temat: Re: Płatności zbliżeniowe
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Piotr Gałka <p...@c...pl> writes:

    > Wychodzi mi, że zupełnie inaczej rozumiemy RFID i NFC. Moje rozumienie
    > jest wypracowane na zasadzie samouctwa (domniemania) więc nie chcę się
    > upierać, że jest jedyne słuszne.

    Ale ono w ogóle nie jest słuszne: NFC jest terminem dość dobrze
    zdefiniowanym, w sensie mechanizmu fizycznego (jak sama nazwa wskazuje)
    oraz w zakresie protokołów różnego poziomu.

    I jak najbardziej komunikacja pasywnej karty z czytnikiem to jest NFC -
    zarówno pod względem fizyki ("bliskie pole", w odróżnieniu od zwykłego
    radiowego), jak i stosowanych standardów. Właściwie to jest pewnie 99%+
    zastosowań NFC (na skutek upowszechnienia contactless EMV) :-)

    > Jakie są dokładne definicje RFID i NFC (i czy w ogóle istnieją) nie
    > wiem.

    Wikipedia ma dobre odnośniki. Albo google - zobacz np. NFC forum, NFC
    tag.

    > Wychodząc z nazwy nie wiązałem NFC z konkretną częstotliwością.

    Teoretycznie można przyjąć, że nie są związane. W praktyce NFC = ISO
    14443, co automatycznie oznacza 13,56 MHz. Może są inne - nigdy się
    z tym nie spotkałem, ale NFC/RFID to jest tylko względnie niewielka
    część moich zainteresowań.

    > Natomiast RFID to tylko identyfikacja. Nie ma innej funkcji, nie musi
    > pracować, gdy nie następuje proces identyfikacji - czyli tak może nie
    > mieć swojego zasilania i uaktywniać się tylko wtedy, gdy czytnik
    > usiłuje go zidentyfikować.

    Karty (jak najbardziej pasywne) potrafią m.in. wykonywać kryptografię
    symetryczną i asymetryczną, mogą wykonywać skrypty w wysokopoziomowych
    językach itp. Pamiętają swoje zmienne (zabezpieczone przed uszkodzeniem
    na skutek np. gwałtownego zaniku pola e-m).

    Sam musisz zdecydować :-)

    > W ten sposób tagi (RFID) stają się podzbiorem NFC, a wcześniej pisałeś
    > odwrotnie.

    Tagi ISO 14443 są oczywiście podzbiorem NFC (oraz RFID).
    Natomiast tagi w ogóle (wszelkie RFID) nie są podzbiorem NFC.
    Dlatego zaznaczyłem, że nie piszę o wszelkich możliwych standardach,
    sposobach komunikacji itd. Większości z nich nawet nie znam.

    > Ograniczmy się tylko do urządzeń stosujących bliskie pole magnetyczne.

    NFC (przynajmniej rozumiane branżowo) to jest jednak nieco bardziej
    ścisłe pojęcie.
    --
    Krzysztof Hałasa