  • 11. Data: 2023-08-21 18:46:04
    Temat: Re: Płacenie za granicą.
    Od: Kris <k...@g...com>

    poniedziałek, 21 sierpnia 2023 o 15:04:59 UTC+2 Dawid Rutkowski napisał(a):

    > No, to jednak nie jest tylko 2% - chyba że ktoś ma fart i konto w pekao (tym "z
    żubrem") - bo tam
    > płatności zagranicznych nawet pisiory (chyba) nie popsuły, lub ew. którąś z dość
    ekskluzywnych kart kredytowych.

    > Średnia to jest ok. 5%, a zakres to przedział od 3,5% do nawet 7,5% - więc można
    mieć naprawdę duży niefart,
    > jeśli "konto podstawowe" masz w którymś z tych "złych" banków.
    banków, pewnie trzeba by było zakładać kolejne konto itp dla oszczędności 150-200 zl.

    > Tyle ze nie musisz się doktoryzować samodzielnie, skoro i tak
    tracisz/wykorzystujesz czas na czytanie p.b.b.
> [...]
    w Polsce - hydraulik i lekarz.
    > Oraz 4 wejścia do saloników rocznie - echh, jeszcze nie udało mi się skorzystać,
    teraz mieliśmy
    > z DC wylot o 6 rano, więc na Okęciu jeszcze zamknięte, a w Tiranie nawet udało mi
    się ten salonik
    > odnaleźć, ale miałem tylko wolny kwadrans, więc nawet nie wchodziłem...
    > Żona też nie skorzystała jak im we Frankfurcie uciekł samolot :(
    > No ale może w końcu będzie okazja.
    > Aha, karty z santandera darmowe przy min. 10 pykach miesięcznie - i liczą się też

    Swoim wpisie wymieniłeś kilka kart /banków z różnymi warunkami
    Czyli musiałbym stracić czas na czytanie tabel opłat i prowizji jakiś warunków do
    zwolnienia, przelewać między nimi środki żeby zmieścić się w jakimś okresie bez
    odsetkowym czy uzyskać zwolnienie z opłaty czy jakias inną pierdole.
    No i mysialb zakładać konta, zamawiać te karty i później pilnować tego wszystkiego.
    Właśnie dlatego uważam że ewentualne 2% przepłacenia jest dla mnie tańsze jak
    pilnowanie i zastanawianie się czy w Albanii zapłacić tą kartą w Chorwacji tamtą w
    Biedronce ta za paliwo tamtą za turystyczne usługi może jeszcze inną a za zakupy via
    net czy innego netflixa jakąś skarbonką cokolwiek to znaczy
    Ps1
    Ci do.polandrocka to bywam tam co roku.
    Teraz mam jeszcze lepiej bo do Czaplinka około połowę bliżej jak do Kostrzyna

    Ps2
    Moja córa ma 20 lat(od kilku lat regularnie na polandrockach bywa) ponad dwa lata
    temu dopiero założyła sobie pierwszą kartę(w mBanku bodajże)ale mówi ze korzysta z
    niej niej tylko za granicą bo w Polsce większość potrzebnych jej rzeczy/uusług opłaca
    blikiem

  • 12. Data: 2023-08-21 19:18:16
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2023-08-21 o 14:22, Kris pisze:

> [...]
    pewnie trzeba by było zakładać kolejne konto itp dla oszczędności 150-200 zl.

    Ja nie szlajam się po całym świecie, ale minimum opcji niskokosztowych warto
    mieć opanowane i to zapewnia czytanie choćby tej grupy - ewentualnie jakieś
    sezonowe artykuły na bankierowo-biznesowych stronach.
    Nawet jak się obraca tylko jedną walutą, to jednak wybór rozwiązań
    optymalnych
    daje już widoczne gołym okiem profity (i to nie żadne wisienki).
    Zawsze jak mam możliwość zapłacić poza strefą euro różnymi kartami,
    to tak robię, żeby sobie potem posprawdzać gdzie najbardziej skubią
    a potem albo zapominam przeliczyć albo kwoty płatności są tak niewielkie,
    że różnice nie robią wrażenia, albo nie da się zapłacić czymś innym.

    Ogólnie potwierdzam to co pisał Dawid - czyli, że w strefie euro warto
    mieć kartę eurową
    i nią płacić a poza nią wiedzieć czym zapłacić, żeby przeliczyli z
    najmniejszymi stratami.
    Ja najczęściej płacę N26 poza strefą euro ale często gdzie logistycznie
    mi pasuje czyli
    wiem, że wystarczy mi kasy na jakiejś karcie a inną będę chciał wypłacić
    z bankomatu,
    to żeby zostało płacę inną i cały plan oszczędności idzie w p...:-)

  • 13. Data: 2023-08-21 20:19:18
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 21 Aug 2023 17:21:21 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Zgadzam się z Tobą i rozwinę temat. Uważam, że rachunek bankowy należy
    > założyć w takim banku, w którym nam najwygodniej. Oczywiście, między
    > bankami są różnice w opłatach, ale najczęściej przy standardowym
    > sposobie użytkowania rachunku różnice nie są zbyt wielkie sumarycznie.
    > Nie są, bo inaczej klienci odejdą.

    Emeryci z PKO BP odchodzą dluuugo.

    > Dlatego przy wyborze banku sugeruję raczej zastanowienie się, czy mamy w
    > naszym mieście jakiegoś lokalnego przedstawiciela, do którego będzie
    > można wygodnie podjechać.

    I tu tak - mbank starał sie trzymac z dala od marmurów,
    marmury w koncu otworzył, a chyba wszystko daje sie załatwić
    elektronicznie lub na telefon.

    Ale juz np do BZ/Santandera z rzadka trzeba pójść.

    > Od "zawsze" wyjeżdżając za granicę po prostu płaciłem kartą oraz by

    A od paru lat duuuza prowizja, rzedu 5-6%.

    > zapłacić gotówkę wybierałem pieniądze w miejscowym bankomacie.

    Za wypłate z bankomatu prowizja jeszcze większa.

    Ale bywa, ze miejscowa waluta potrzebna od razu - np winieta
    autostradowa, toaleta za granicą, parking ...

    > Pewnie
    > dałoby się na tym zaoszczędzić kilka złotych wożąc złoto, albo w inny
    > sposób kombinując.

    Złoto raczej nie. Czasem euro lub dolary ...

    > Teraz zaczyna się możliwość rozważenia waluty wirtualnej. Z tym, że jak
    > obserwuję to z boku, to tam się zaczyna jakieś zamieszanie.

    Na wycieczkę raczej mało użyteczne.
    Moze kiedys zaczną powszechnie akceptować.

    > Kiedyś były
    > tylko BitCoiny. Gdy się okazało, że dostarczyły jakiś ogromnych zysków
    > natworzyło się masę takich walut. Bo skoro "oni" zarobili, to ja też.
    > Wszyscy wiedzą, że zarobić można na początku. Zatem skoro nie można się
    > cofnąć do początków BTC, to należy stworzyć nową walutę.

    BTC ma jeszcze pare innych wad, co zachęca do tworzenia nowej.
    Ale te nowe bedą jeszcze mniej powszechnie akceptowane.

    No a nie mając jakiego w miare stałego kursu, to w ogóle nie będą tak
    powszechnie akceptowane.
    Chyba, ze w miare upowszechnienia i kurs sie ustabilizuje.

    J.

  • 14. Data: 2023-08-21 20:59:28
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 21.08.2023 o 20:19, J.F pisze:

    > Emeryci z PKO BP odchodzą dluuugo.

    Bo u mnie wmieście oddzialów PKO BNP SA jesskim miejscu, ale nie można
    mieć wszystkiego. t chyba kilkanaście. Zawsze można iść do okienka.

    > I tu tak - mbank starał sie trzymac z dala od marmurów, marmury w
    > koncu otworzył, a chyba wszystko daje sie załatwić elektronicznie lub
    > na telefon.

    Pod tym względem ALIOR mi pasuje. Większość rzeczy daje się załatwić
    przez sieć. Mam jeden Oddział w mieście jeśli bardzo potrzebuję. Jedyny
    problem, że w kretyńskim miejscu, ale nie można mieć wszystkiego.

> [...]
    > Za wypłate z bankomatu prowizja jeszcze większa. Ale bywa, ze
    > miejscowa waluta potrzebna od razu - np winieta autostradowa, toaleta

    I kartą się nie da?

    > Złoto raczej nie. Czasem euro lub dolary ...

    Mam banknot 200 EURO w portfelu "na wszelki wypadek". Już chyba od 5 lat
    :-)>
    > Na wycieczkę raczej mało użyteczne. Moze kiedys zaczną powszechnie
    > akceptować.

    No właśnie już tak podobno w niektórych krajach jest. Są przykładowo
    BitoMaty. JA pamiętam, że jak wchodziłem do osiedlowego sklepu
    spożywczego, to obsługa krzycząca na cały sklep "Pani Kierowniczko! Bo
    przyszedł ten pan z kartą!". I w kasie obsługiwały mnie trzy osoby.
    teraz użytkownik karty nie wzbudza już takiej sensacji.

> [...]
    > No a nie mając jakiego w miare stałego kursu, to w ogóle nie będą
    > tak powszechnie akceptowane. Chyba, ze w miare upowszechnienia i kurs

    Mam znajomego, co od wielu lat jest gorącym zwolennikiem BTC. I jak mu
    mówię, że ten BTC jest problemem, bo nie jest powszechnie akceptowany
    przy normalnych zastosowaniach, to on twierdzi, ze to źle, ze nie jest
    powszechnie akceptowany i dlatego wszyscy powinni go używać, to by
    sprzedawcy zaczęli akceptować. I tak się już chyba kilkanaście lat
    "przepychamy". :-)

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 15. Data: 2023-08-21 22:19:54
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    No bo przecież bitcoiny to trzymam w Fort Knox ;-)

    -----

  • 16. Data: 2023-08-23 17:51:56
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 21 sierpnia 2023 o 22:19:58 UTC+2 ąćęłńóśźż napisał(a):
    > No bo przecież bitcoiny to trzymam w Fort Knox ;-)

    Jeśli masz bitcoiny, to "trzyma się" je tylko i wyłącznie w blockchainie.
    Ale niestety wielu anonimowych dawców kapitału "posiada bitcoiny"
    dokładnie w takim stopniu, jak wpłacający do amber gold "posiadali złoto".
    Dlatego pytam, czy pożyczasz jakiejś tam cypryjskiej spółce kasę,
    lub tej drugiej, żeby ew. móc wydać kartą, czy też pitolisz o tym wynalazku
    tylko dla pitolenia.
    Co komu z karty, która ma super ofertę, ale którą nie zapłacisz,
    bo "nie ma na niej środków"?
    Dokładnie w taki sam sposób może być "bogaty" wierzytelnościami,
    których się nie da odzyskać.
    A nawet możesz być do tyłu, lub spadkobiercy, bo jak nie będą w "zerowej"
    grupie albo zapomną o SD-Z2, to od tych wierzytelności mogą jeszcze musieć zapłacić
    podatek - a tego nie da się zrobić barterem, odpalając urzędowi skarbowemu udział w
    tej makulaturze.

    Hehe, tak mi się skojarzyło, że u mnie we wspólnocie mieszkaniowej pojawił się jako
    współwłaściciel
    Skarb Państwa, bo skonfiskowali takim jednym aferzystom 4 mieszkania.

  • 17. Data: 2023-08-23 18:08:54
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 21 sierpnia 2023 o 18:46:06 UTC+2 Kris napisał(a):

> [...]

    niej niej tylko za granicą bo w Polsce większość potrzebnych jej rzeczy/uusług opłaca

    Wymieniłem kilka kart/banków z różnymi warunkami, żeby można sobie było wybrać
    coś pod własne preferencje.
    JEDNO coś.
    NIE, że trzeba mieć wszystkie. Ja mam, ale po prostu tak lubię.
    Nic mnie to nie kosztuje, a korzystam ze wszystkich przywilejów/dodatków.

    Próbujesz stworzyć wrażenie, jakby założenie konta było jakąś trudnością.
    Kurtałka, oddziałów banków od groma, całe dnie stoją puste, panie w środku
    aż przebierają nogami, żeby jakiś klient przyszedł i mogły wykonać plan sprzedaży.
    Prawda, że w citku jest nieco trudniej niż w żubrze, bo oddziały są tylko
    w największych miastach, a nie każdy musi umieć w internet - no ale chyba
    ktoś, kto opanował newsy, na tyle umie.
    IKA też tylko przez net - ale j.w.
    Citek, IKA i N26 DARMOWE - więc mogą sobie leżeć w szufladzie i czekać na wyjazd,
    a z TOiP musisz sprawdzić jedynie, czy nie kłamię w sprawie płacenia za granicą.
    Zakupić euro też trzeba tylko na największe wydatki - i to też takie, których suma
    będzie z dokładnością do 5% znana z góry - czyli hotel, ew. wynajem samochodu.
    To przecież jest >80% wydatków - resztę można sobie płacić dowolną kartą,
    będziesz do przodu 4% a nie 5%.
    Więc żadne "tą kartą tu, tą tam i mnóstwo na pamięć" - a zysk jest znaczący,
    tych 350zł przepić nie musisz, ale lepiej dać na orkiestrę a nie bankowi.

    I ciągle się upierasz przy tych 2%, podczas gdy jest to raczej 5%.
    No chyba że napiszesz, jaką kartą płacisz, to będzie można sprawdzić.

    Co do blika - w PL jest OK, zwłaszcza odkąd jest zbliżeniowe płacenie telefonem,
    bo te kody to się może sprawdzają w necie, ale w sklepie to porażka (zresztą
    na basenie widziałem taki piękne komunikat: "w związku z wymianą terminali
    płatności blik przyjmujemy tylko zbliżeniowo" - mastercard jednak zabija
    "polską myśl techniczną" ;> której szczytem był pomysł hot-spotów w biedronkach).
    Tyle że tak będzie do pierwszego fraudu.
    Karta mbąka za granicą - cóż, życzę szczęścia, ale raczej nie należy się nastawiać
    np. na możliwość zapłacenia nią w samolocie.
    A propos, czy płacenie blikiem zwalnia z opłaty za kartę mbąkową? Czy może młodych
    teraz stać?

    Podsumowując - blik jest tak jak mieszkanie na 15 piętrze z windą lub na Kabatach "bo
    jest metro".
    Wszystko pięknie póki się winda albo metro nie popsuje (a popsuło się np. wczoraj).

  • 18. Data: 2023-08-23 19:44:54
    Od: Kris <k...@g...com>

    środa, 23 sierpnia 2023 o 18:08:57 UTC+2 Dawid Rutkowski napisał(a):
    >.
    > Karta mbąka za granicą - cóż, życzę szczęścia, ale raczej nie należy się nastawiać
    > np. na możliwość zapłacenia nią w samolocie.
    Nie da się?

    > A propos, czy płacenie blikiem zwalnia z opłaty za kartę mbąkową? Czy może młodych
    teraz stać?
    Uczyliśmy młodą że zamiast tracić czas na szukanie wątpliwych oszczędności ma ten
    czas jeśli już to wykorzystać aby wiecej zarobic.
    > Podsumowując - blik jest tak jak mieszkanie na 15 piętrze z windą lub na Kabatach
    "bo jest metro".
    > Wszystko pięknie póki się winda albo metro nie popsuje (a popsuło się np. wczoraj).
    Jak się blok.popsuje to wyjmujesz gotówkę i płacisz
    Zamiast zastanawiać się jakiej karty użyć( bo w tej brakuje do wyrobienia limitu a w
    tamtej jakis procent zwrotu może dadzą)
    Z tych samych powodów przestaliśmy używać karty biedronkowa i lidliwr.
    Lidlowe bo niby coś taniej ale jakieś kupony trzeba było aktywować itp a biedronkowaa
    bo jak coś niby tańsze było to pod warunkiem że zrobisz zakupów za np 40 zł.
    Tak raz zrobiłem, rabat nie wszedł bo w tych 40 zł wino miałem kupione a alkohol
    wykluczał z promocji.
    Więc karta/aplikacja poszła w niebyt.

  • 19. Data: 2023-08-24 19:08:32
    Od: Waldek <m...@n...dam>

    W dniu 2023-08-23 o 19:44, Kris pisze:
    > Nie da się?

    Jak ostatnio leciałem na Malte to ztcw
    tylko Revolut był "na cenzurowanym" w samolocie

    Pozdro

  • 20. Data: 2023-08-24 20:35:58
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 24 sierpnia 2023 o 19:08:34 UTC+2 Waldek napisał(a):
    > Jak ostatnio leciałem na Malte to ztcw
    > tylko Revolut był "na cenzurowanym" w samolocie

    Hmm, to, że się rewolwerem nie dało, to jedno.
    Ale ważniejsze jest to, czym widziałeś, że się dało.