    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: PZ a zamknięcie konta
    Date: Tue, 23 Mar 2010 15:37:20 +0100

    "K.K." <z...@h...oraz.pl> writes:

    > Teoretycznie, ale nie praktycznie. To musi trochę potrwać, gdyż
    > odwołanie zgody uprzednio udzielonej wierzycielowi musimy wnieść do
    > tego wierzyciela, a ten powiadamia bank dłużnika.

    Tzn. ze juz nie mozna odwolac PZ "w kazdym momencie"? No nie wiem.

    > Banki nie mając
    > pewności 'skazane' byłyby na obsługę PZ mimo zamkniętego rachunku
    > dłużnika,

    A co to obchodzi dluznika (lub "dluznika")?

    > co mogłoby rodzić koszty możliwe do przeniesienia na tego
    > dłużnika.

    Na jakiej podstawie?

    > Jeśli już nie na takim
    > przykładzie, to można tego dowodzić na przykładzie kart płatniczych.
    > Rozliczenie transakcji może nadejść wiele miesięcy po zamknięciu
    > rachunku podczepionego do karty.

    To akurat prawda, z tym, ze wtedy bank moze wykonac chargeback na
    podstawie tego, ze transakcja zostala rozliczona po dlugim czasie
    i konto zostalo wczesniej zamkniete. Sa na to odpowiednie terminy.

    > Klient może się też posłużyć już
    > zastrzeżoną kartą do zamkniętego rachunku.

    Jesli karta jest zastrzezona, to proba autoryzacji (ani pozniejszego
    obciazenia) w ogole sie nie uda. Jesli karta zostala tylko zablokowana,
    to nawet jesli obciazenie sie uda, to bank moze zrobic chargeback na
    podstawie tego, ze karta znajdowala sie w jego posiadaniu i nie mogla
    byc uzyta do transakcji.

    > Mógłbym się nawet z tym zgodzić, ale jeśli tak, to należałoby
    > zastanowić się czym jest PZ. Czy przypadkiem nie zgodą dłużnika
    > udzieloną wierzycielowi ( i jemu złożoną) z powiadomieniem banków
    > uczestniczących (przez wierzyciela)?

    Jasne. I dokladnie tak samo mozna odwolac PZ, cofajac zgode
    i powiadamiajac bank. Zakladam ze przynajmniej z tym ostatnim nie
    powinno byc problemu.
    Natomiast IMHO zupelnie inna rzecza jest wypowiedzenie umowy zawartej
    z bankiem - zakonczenie obowiazywania umowy raczej nie pozwala na dalsze
    korzystanie z uslug zwiazanych z danym kontem.

    Kwestie warunkow rozwiazania umowy reguluje zapewne sama umowa, nie?
    Jesli nie ma tam zapisu, ze do rozwiazania umowy potrzebna jest de facto
    zgoda wierzycieli, to nie wiem na co mialby bank sie powolac.
    --
    Krzysztof Halasa