  • Data: 2010-03-23 16:19:57
    Temat: Re: PZ a zamknięcie konta
    Od: "K.K." <z...@h...oraz.pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:m3ljdj85pb.fsf@intrepid.localdomain...
    > Tzn. ze juz nie mozna odwolac PZ "w kazdym momencie"? No nie wiem.
    Gdyż nie zauważasz różnicy pomiędzy zgodą a operacją bankową PZ.
    > A co to obchodzi dluznika (lub "dluznika")?
    > Na jakiej podstawie?
    Gdyż to klient wygenerował koszty nie informując wierzyciela o odwołaniu
    zgody. Wierzyciela banki obciążają za obsługę PZ
    > To akurat prawda, z tym, ze wtedy bank moze wykonac chargeback na
    > podstawie tego, ze transakcja zostala rozliczona po dlugim czasie
    > i konto zostalo wczesniej zamkniete. Sa na to odpowiednie terminy.
    Ale nie ma podstaw do skutecznego chargebacku gdy te terminy zostały
    zachowane, a nie są to tygodnie, bo znacznie dłużej.
    > Jesli karta jest zastrzezona, to proba autoryzacji (ani pozniejszego
    > obciazenia) w ogole sie nie uda.
    Dlaczego musi to być autoryzacja on-line? Może być off-line i wszystko
    świadczące, że to posiadacz karty dokonał transakcji.
    > Jesli karta zostala tylko zablokowana,
    > to nawet jesli obciazenie sie uda, to bank moze zrobic chargeback na
    > podstawie tego, ze karta znajdowala sie w jego posiadaniu i nie mogla
    > byc uzyta do transakcji.

    Jeśli jest w jej posiadaniu, bo jeśli nie i klient dalej tej karty używa i
    są na to dowody że on, to na chargeback nie ma większych szans. Szybciej
    prokurator i egzekucja od klienta.

    > Jasne. I dokladnie tak samo mozna odwolac PZ, cofajac zgode
    > i powiadamiajac bank. Zakladam ze przynajmniej z tym ostatnim nie
    > powinno byc problemu.
    > Natomiast IMHO zupelnie inna rzecza jest wypowiedzenie umowy zawartej
    > z bankiem - zakonczenie obowiazywania umowy raczej nie pozwala na dalsze
    > korzystanie z uslug zwiazanych z danym kontem.

    nie pozwala na dalsze korzystanie z uslug zwiazanych z danym kontem przez
    jego byłego posiadacza, bo wierzyciel (jeśli u niego zgody nie odwołano)
    dalej może mieć prawne umocowanie do dobijania się o swoje, a przy tym
    ponosi on i jego bank koszty związane z obsługą, czyli bank płaci KIR-owi,
    a wierzyciel płaci swojemu bankowi, choć dyspozycje się 'odbijają' i do
    obciążeń nie dochodzi, ale by się odbić niezbędne jest zaangażowanie
    pośredników, którzy za swoje usługi sobie słono liczą. Przynajmniej banki
    chcą się zabezpieczyć przed ponoszeniem takich kosztów, przed czasem
    poświęconym na wyjaśnianie i na ewentualne reklamacje, gdy widzą takie
    możliwości, a że nie zawsze w pełni w zgodzie z prawem, to już insza
    inszość. Pomijając kwestie prawne, to mają podstawy do takiego działania.