  • 31. Data: 2005-03-16 21:01:43
    Temat: Re: PKO Inteligo i radosne złego początki
    Od: Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJ.info>

    Kamil Jońca napisał(a):

    > I sądzisz, ze to byłoby mniej upierdliwe ?

    Tak.

    > Poza tym wydaje mi sie, ze już mBankowi zwrócono uwagę na ten problem, i
    > mBank _deklarował_, że już się 2 razy o to samo hasło nie spyta. Tyle
    > tylko, ze praktyka jakby temu przeczyła. Tak więc niektóre banki
    > przynajmniej _chcą_ stosować takie podejście. Tyle, że nie bardzo im
    > wychodzi. :-)

    Widocznie jakiś tego powód jest. A nad zabezpieczeniami mBanku i
    inteligo nie siedziało dwóch gości przy piwie...

  • 32. Data: 2005-03-16 21:05:09
    Od: Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJ.info>

    Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Nie, to jest jedyne sensowne wyjscie. Z punktu widzenia bezpieczenstwa,
    > a nie wygody - ale chyba hasla jednorazowe maja zapewniac bezpieczenstwo
    > a nie wygode?

    Jest jeszcze ekonomia. W tym przypadku znacznie podwyższy się koszt
    związany z kartami kodów - częstsza wysyłka, produkcja i takie tam.
    Ale przyznam, że konkretnych wartości nie podam.

    > Jesli istnieje taka mozliwosc, ze da sie powtornie uzyc kodu, o ktory
    > system zapytal juz wczesniej (a wiec byc moze uzytkownik juz go
    > probowal uzyc), to prawdopodobnie ktos, kto to projektowal, nie rozumial
    > zasad uzywania kodow jednorazowych.

    Hmmm... Z tego wynika, że wszyscy którzy projektowali inteligo/mBank i
    inne takie i którzy zajmują się bezpieczeństwem na bieżąco nie rozumieją
    zasad używania kodów jednorazowych. Można i tak...

    > Gdyz? Gdyz zmarnuje sie "kod"?

    Na przykład.

    > A jesli to nie Ty sie pomylisz, tylko
    > proxy po drodze zmieni kod, zeby intruz mogl go wykorzystac za minute
    > do swoich celow?

    Hmmm... Dobry argument... Przemyślę. :-)

  • 33. Data: 2005-03-16 21:29:06
    Od: Kamil Jonca <k...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 16 Mar 2005 22:05:09 +0100,
    osoba podpisana: Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJ.info>
    napisała:

    > Jest jeszcze ekonomia. W tym przypadku znacznie podwyższy się koszt
    Dlaczego "znacznie" ? Ile razy mylisz się przy wpisywaniu hasła ?
    [..]

    > Hmmm... Dobry argument... Przemyślę. :-)
    Hmm. Ode mnie tego argumentu nie chciałeś przyjąć ;-(
    KJ

    "Uchodzic za idiote w oczach kretyna - to rozkosz dla smakosza"
    [Georges Courteline]

  • 34. Data: 2005-03-16 21:40:48
    Od: Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJ.info>

    Kamil Jonca napisał(a):

    > Dlaczego "znacznie" ? Ile razy mylisz się przy wpisywaniu hasła ?
    > [..]

    Nieczęsto, ale zdarzyło mi się parokrotnie. Zdecydowanie częściej zdarza
    mi się zaakceptować transakcję, ale jej nie potwierdzić kodem, bo mi się
    odwidziało...

    > Hmm. Ode mnie tego argumentu nie chciałeś przyjąć ;-(

    Bo ja prosty chłop jestem, od łopaty, mnie trzeba prosto z mostu, bez
    ogródek. ;-)

  • 35. Data: 2005-03-16 21:51:19
    Od: XYrl <x...@u...wp.to.pl>

    Łukasz Cielecki napisał(a):

    > Czy takie coś zwiększyło by bezpieczeństwo? Któż to wie... :) Mam
    > wrażenie, że w pewnych momentach mogłoby nawet zmniejszyć. Dla
    > przykładu: mamy sesję z bankiem, a jakiś wredny typ urządza atak typu
    > man in the middle. Po wpisaniu kodu wysyła on do naszej przeglądarki
    > jakąś informację o błędzie po czym sam realizuje własną transakcję na
    > tym kodzie jednorazowym. Teraz:

    Mylisz się.
    Jeśli udałoby się komuś przeprowadzić atak typu man in the middle to nie
    ma znaczenia czy bank pyta 2 razy o ten sam kod czy nie. I tak będziesz
    na straconej pozycji - dostanie poprawny kod a tobie wyświetli cokolwiek ;-)

    Bardziej prawdopodobny scenariusz - trojan !

    > Scenariusz 1: bank pyta o ten sam kod 2 razy - przy próbie powtórzenia
    > operacji od razu widać, że coś jest nie tak bo jeśli nasz kod został
    > wykorzystany to pytanie o kolejny będzie dla nas sygnałem, że jednak
    > jakaś operacja została wykonana.

    No i już wiesz, że zostałeś okradziony - kod został przechwycony i może
    być użyty bo następnym bank się o niego spyta.

    > Scenariusz 2: bank nie pyta 2 razy o ten sam kod - przy próbie
    > powtórzenia dostajemy pytanie o kolejny. A co się stało z poprzednim?
    > Nie wiadomo i może byc problem z ustaleniem (bo działalność wrednego
    > typa wcale nie musi być tożsama z jakąś operacją w historii rachunku -
    > może to być np. odblokowanie kanału dostępu, który później będzie użyty
    > do niecnych celów).

    A jaki został wysłany do banku przy twojej operacji ? Nie ma znaczenia -
    kolejnego atakujący jeszcze nie zna.

    Pozdrawiam

  • 36. Data: 2005-03-16 21:59:51
    Od: XYrl <x...@u...wp.to.pl>

    Wojciech Nawara napisał(a):
> [...]
    > związany z kartami kodów - częstsza wysyłka, produkcja i takie tam.
    > Ale przyznam, że konkretnych wartości nie podam.

    Bez przesady !
    Jak często się mylisz 1 na 10, 1 na 5 co daje odpowiednio 10 lub 20 %
    więcej użytych kodów.

    > Hmmm... Z tego wynika, że wszyscy którzy projektowali inteligo/mBank i
    > inne takie i którzy zajmują się bezpieczeństwem na bieżąco nie rozumieją
    > zasad używania kodów jednorazowych. Można i tak...

    Jesteś pewien, że projektanci tych systemów byli "wybitnymi"
    specjalistami od bezpieczeństwa systemów.
    A może tak "wyszło" - programiści nie lubią się przemęczać.

    Pozdrawiam

  • 37. Data: 2005-03-16 22:22:12
    Od: "S.T." <n...@p...onet.pl>

    > Scenariusz 2: bank nie pyta 2 razy o ten sam kod - przy próbie
    > powtórzenia dostajemy pytanie o kolejny. A co się stało z poprzednim?

    To bez znaczenia,
    bo jeśli nie zatwierdził TAMTEJ operacji
    stał się bezwartościowym ciągiem cyfr.

    > Nie wiadomo i może byc problem z ustaleniem ...
    Nieprawda, odpowiedź akapit wyżej

    I tu docieramy do miejsca, w którym nie widzę zagrożenia
    przed powtórnym użyciem tego samego hasła, pod warunkiem,
    że będzie ono związane z _tą_jedyną_ operacją,
    którą miało zatwierdzić.
    Przecież wystarczy aby system przy każdej innej operacji
    żądał kolejnego hasła, o _tą_ może pytać kilka razy,
    (bez żadnej możliwości jej modyfikacji)
    aż do zablokowania listy/kanału dostępu.

    Z opisu Cezara wynika, że w I-go tak nie jest,
    a w m/MB? Można to przećwiczyć...

  • 38. Data: 2005-03-17 11:11:05
    Od: Łukasz Cielecki <m...@p...onet.pl>

    S.T. napisał(a):

    > To bez znaczenia,
    > bo jeśli nie zatwierdził TAMTEJ operacji
    > stał się bezwartościowym ciągiem cyfr.

    Dlaczego? Przecież cała ta dyskusja toczy się na temat tego, że tak
    właśnie nie jest.

    W scenariuszu 2 było właśnie założenie, że kod nie staje się ciągiem
    bezwartościowym.

  • 39. Data: 2005-03-17 11:13:09
    Od: Łukasz Cielecki <m...@p...onet.pl>

    XYrl napisał(a):

> [...]
    > ma znaczenia czy bank pyta 2 razy o ten sam kod czy nie. I tak będziesz
    > na straconej pozycji - dostanie poprawny kod a tobie wyświetli cokolwiek

    Przecież właśnie to napisałem! Chodziło mi o łatwiejszą możliwość
    wykrycia _faktu_ przechwycenia.

  • 40. Data: 2005-03-17 11:24:23
    Od: "radon" <r...@c...pl>

    > Słyszał ktoś o fakcie nie autentycznym, coś w stylu "cofnął się do
    > tyłu". To tak troszeczkę OT, ale nie mogłem się powtrzymać. ;)
    >
    > --
    > Peet
    Owszem są np "fakty prasowe".