  • 1. Data: 2002-02-14 13:17:35
    Temat: Odpowiedzialność banku za transakcje podrobioną kartą
    Od: "MAX" <max_kr(no-spam)@poczta.onet.pl>

    Cześć!

    Swego czasu widziałem tutaj dyskusję na temat odpowiedzialności banku
    za transakcje skradzioną lub podrobioną kartą. Nikt nie chciał z Was
    uwierzyć, to to bank odpowiada, zarówno przed dokonaniem zastrzeżenia
    jak i po.

    A teraz możecie sobie o tym przeczytać w dzisiejszej Rzepie

    http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_020214/p
    rawo/prawo_a_12.html

    Ciekawi mnie tylko, który to z banków szedł w zaparte i nie chciał
    zapłacić? Przecież treść wyroku była już z góry wiadoma (sąd chyba zna
    prawo bankowe)

    Pozdrawiam
    MAX

  • 2. Data: 2002-02-14 14:41:44
    Od: <g...@p...onet.pl>

    w kazdej chwili mozesz reklamowac transakcje typu moto - bez fizycznej
    obecnosci karty. Oczywisie jezeli sklep internetowy wyslal towar na twoj adres
    no to raczej nikt ci ich nie odda.
    Jezeli zrobiono platnosc podrobiona karta (np. zeskanowany pasek magnetyczny) a
    ty masz plastik w portfelu. to reklamujesz transakcje i musza ci oddac kase na
    podstawie porownania twojego podpisu z karty z podpisem ze slipu.
    Sa dwa zagrozenia - transakcja jest wykonana skradziona karta przed jej
    zastrzezeniem - nie masz wiec karty do analizy porownawczej.
    Lub transakcja jest potwierdzona PINem.
    To o czym pisze wynika z postanowien umowy pomiedzy toba a wystawca karty i
    dyrektyw VISA/MAstercard.
    Jezeli chodzi o PIN to jest bodajze w art. 82 prawa bankowego (sorry jezeli sie
    myle) domniemanie, ze transakcja potwierdzona PINem (wypłata z bankomatu/
    platnosc maestro w sklepie) jest wykonana przez Ciebie.

  • 3. Data: 2002-02-14 14:46:53
    Od: w...@p...waw.pl (Wojtek Piecek)

    On Thu, Feb 14, 2002 at 03:41:44PM +0100, g...@p...onet.pl wrote:

    > w kazdej chwili mozesz reklamowac transakcje typu moto - bez fizycznej
    > obecnosci karty. Oczywisie jezeli sklep internetowy wyslal towar na twoj adres
    > no to raczej nikt ci ich nie odda.

    Reklamacje mozesz zawsze skladac.

> [...]
    > Lub transakcja jest potwierdzona PINem.
    > To o czym pisze wynika z postanowien umowy pomiedzy toba a wystawca karty i

    Postanowienia visa/epi nie sa w zaden sposob wiazace dla klienta. Dla
    klienta jest zawsze wiazaca umowa ze bankiem wydawca karty (czyli
    bankiem ktory mu ta karte wydal).

    > Jezeli chodzi o PIN to jest bodajze w art. 82 prawa bankowego (sorry jezeli sie
    > myle) domniemanie, ze transakcja potwierdzona PINem (wypłata z bankomatu/
    > platnosc maestro w sklepie) jest wykonana przez Ciebie.

    Chyba sie mylisz, bo problematyka kart platniczych jako takich nie
    jest specjalnie sprecyzowana w polskim prawodastwie.

    --

    --w

  • 4. Data: 2002-02-14 14:52:03
    Od: "MAX" <max_kr(no-spam)@poczta.onet.pl>

    "Krzysztof Pachucki" <k...@f...edu.pl> wrote in message
> [...]
    > obciazyl mnie. Co prawda po miesiacu warunkowo zwrócil ale przez jeden
    > miesiac z debetem 8000 mialem dosyc ograniczony dostep do gotówki.

    Klient za taką transakcję nie odpowiada o ogóle - tzn. za transakcję, która
    została dokonana bez fizycznego użycia karty, czyli przez podanie jej numeru
    i daty ważności oraz pozostałych informacji.

    Jedną rzeczą, którą musi zrobić, to złożyć oświadczenie bankowi, że to nie
    on dokonał danej transakcji (musi ją skonkretyzować, czyli podać te dane,
    które widnieją na zestawieniu transakcji) oraz to uzasadnić (a nie
    udowodnić). Udowodnić musi natomiast bank, że to klient dokonał transakcji -
    np. towar został doręczony na jego adres.

    Niestety nie przepisu w prawie bankowym, który by to wyraźnie stwierdzał.
    Wynika to natomiast z ogólnych zasad stosowanych do rozliczeń pieniężnych -
    wpłacając pieniądze do banku powoduje się przeniesienie własności znaków
    pieniężnych na jego rzecz a tym samym Klient staje się wierzycielem banku co
    do danej sumy. Natomiast bank może świadczyć tylko do rąk osoby
    uprawnionej - czyli tej, którą określił klient płacąc jej np. kartą. Jeżeli
    natomiast bank wypłacić osobie nieuprawnionej (osobie podszywającej się pod
    Klienta) wówczas KLient ma wobec banku dalej wierzytelność tej samej
    wysokości zgodnie z 452 KC a szkoda powstaje w majątku banku.

    Dochodzi do tego jeszcze art. 14 ustawy o ochronie niektórych praw
    konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt
    niebezpieczny "Konsument może żądać unieważnienia, na koszt przedsiębiorcy,
    zapłaty dokonanej kartą płatniczą w razie niewłaściwego wykorzystania tej
    karty w wykonaniu umowy zawartej na odległość. Nie uchyla to obowiązku
    naprawienia konsumentowi poniesionej przez niego szkody" - żądanie to
    kieruje się do banku.

    Dokładnie opisuje to dr J. Pisuliński w Prawie Bankowym z października 2000
    r - "Wpływ wadliwości stosunku waluty na rozliczenia między wystawcą a
    posiadaczem karty płatniczej."

    Pozdrawiam
    MAX

  • 5. Data: 2002-02-14 15:01:20
    Od: "MAX" <max_kr(no-spam)@poczta.onet.pl>

    "MAX" <max_kr(no-spam)@poczta.onet.pl> wrote in message

> [...]
    > Klienta) wówczas KLient ma wobec banku dalej wierzytelność tej samej
    > wysokości zgodnie z 452 KC a szkoda powstaje w majątku banku.

    A z ciężarem dowodu robi się tak: składasz pozew w sądzie domagając się
    stwierdzenia wysokości salda, czyli wysokości wierzytelności, jako dowód
    przedstawiasz potwierdzenia wpłatyi wypłat dokonanych przez Ciebie, czyli
    wykazujesz, że tyle powinno być na koncie. I w tym momencie to bank musi się
    już pocić aby wykazać (udowodnić), że dana transakcja, której ty nie
    uznajesz, została dokonana przez osobe upoważnioną (zgodnie z 6 KC)

    Pozdro
    MAX

  • 6. Data: 2002-02-14 15:27:28
    Od: Krzysztof Pachucki <k...@f...edu.pl>

    --
    Krzysztof Pachucki

    Institute of Theoretical Physics
    Warsaw University
    Hoza 69, 00-681 Warsaw, Poland
    Tel: + (48-22) 5532246
    Fax: + (48-22) 6219475

  • 7. Data: 2002-02-14 19:09:48
    Od: Krzysztof Pachucki <k...@f...edu.pl>

    Dziekuje za wyjaśnienia, nie mniej stoja one w sprzecznosci z
    regulaminem
    uzywania karty VC (PKO BP) gdzie jest napisane ze klient ponosi pelna
    odpowiedzialnosc ze wszelkie transakcje z uzyciem karty (w domysle
    uzyciem danych karty). Cytuje z pamieci wiec moge cos przekrecic.
    Regulamin ten musimy podpisac przy odbiorze karty .
    W moim przypadku pomogla mi publikacja w gazecie wyborczej,
    i skargado GINB.
    Oczywiscie o transakcji dowiedzialem sie po ponad miesiacu
    i zakup (nie wiem nawet czego) byl dostarczony na jakis adres w stanach.
    Nadal mnie jednak nurtuje problem. Czy bank jest zobowiazany do
    warunkowego uznania reklamacji czy nie ???

    Tak przy okazji to przypomnialo mi sie ze dwa lata temu
    jakiemus klientowi obciazono karte ktorej jeszcze nie odebral z banku,
    rowniez PKO BP.

    Krzysztof

  • 8. Data: 2002-02-14 19:15:36
    Od: "MAX" <max_kr(no-spam)@poczta.onet.pl>

> [...]
    > uzyciem danych karty). Cytuje z pamieci wiec moge cos przekrecic.
    > Regulamin ten musimy podpisac przy odbiorze karty .

    Tylko jak wcześniej zauważyłeś, postanowienia regulaminu są sprzeczne z
    przepisami ustawy - dlatego, jeżeli bank nie chce płacić, trzeba się zwrócić
    do sądu. Treść orzeczenia jest wiadoma - dowodzi tego artykuł z Rzepy.
    A banki z bardzo prostej przyczyny zamieszczają takie postanowienia - 95 %
    KLientów, po pokazaniu im regualminu, zrezygnuje z dochodzenia roszczeń od
    banku i w ten sposób bank oszczędza. A z tymi 5%, jeżeli znają swoje prawa,
    dochodzi się do porozumienia. Tak więc to bank jest na plusie.

    > Czy bank jest zobowiazany do
    > warunkowego uznania reklamacji czy nie ???

    Warunkowe uznanie reklamacji zależy od banku. Bo jeżeli nie uzna zasadnej
    reklamacji i z tego powodu Klient poniesie szkodę, wówczas bank ponosi
    odpowiedzialność - tak więc ryzykuje zawsze bank - przynajmniej odsetkami
    ustawowymi, jeżeli nie mógł wypłacić żądanej kwoty na skutek braku pokrycia
    na koncie.

    Gdzieś spotkałem się co prawda z tezą, że bank musi natychmiast uznać konto
    reklamowaną kwotą, ale jest to pogląd odosobniony.

    Pozdrawiam
    MAX