    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Obsługa frankowiczów
    Date: Wed, 9 Oct 2019 19:46:41 +0200

    "Krzysztof Halasa" m...@p...waw.pl

    > Tu jest jeszcze gorzej, ubezpieczenia to już jest ekonomia
    > na pograniczu wiary.

    Możesz rozwinąć swą myśl?

    IMO wszystko dookoła nas rządzone jest prawdopodobieństwem.
    Możemy bawić się w determinizm tylko dlatego, że w skali makro
    łatwo to i owo przewidzieć, choć w skali mniejszej niż piko
    niczego nie można przewidzieć...

    Nie wiemy, czy Krzysztof Halasa wypije jutro piwo, ale wiemy,
    ile litrów piwa wypije jutro cała ludzkość...

    Nie wiemy, gdzie znajdzie się za chwilę (czymkolwiek ona jest)
    elektron, ale wiemy, że samochód (zbudowany w znacznej mierze
    z nieprzewidywalnych elektronów) ,,jadący zbyt szybko'' po
    zakręcie wyskoczy z drogi na pobocze...

    Nie wiemy, czy dany/konkretny gracz wygra za chwilę w ruletkę,
    czy przegra, ale wiemy, że ,,na dłuższą metę'':
    - Kowalski wygra, jeśli będzie właścicielem ruletki
    - i przegra, jeśli będzie jedynie klientem ruletki...

    W probabilistyce jest wiara w Stwórcę, bo rozum mówi, iż tylko
    niezły Intelekt był zdolny do zbudowana tak skomplikowanego świata...

    -==-

    - Naukowcy mówią, że Bóg istnieje, bo to wszystko dookoła nas samo nie powstało.
    - Niby tak, ale niemal wszyscy naukowcy są żydami, a czy można zaufać żydowi
    w kwestii wiary w Boga?

    -==-

    Ponadto wszędzie jest wiara -- choćby w słuszność odkryć naukowych.

    -=-

    Jest też powszechna wiara w dobroć ludzką -- choćby w to, że
    leżący na półce sklepowej chleb nie zawiera trucizny... ;)

    -=-

    Ktoś, kto opanuje Rachunek Prawdopodobieństwa -- zawładnie światem.
    (tak prawią mi mądrzy ludzie od lat, gdy zauważam, że Rachunek
    Prawdopodobieństwa przekracza me intelektualne możliwości)

    Inni mówią, że zawładnie światem ten, kto poskromi Liczby Pierwsze.
    (dziś, w epoce kryptografii, to twierdzenie nabiera wartości)

    Jeszcze inni przekonywali mnie (gdy studiowałem) że droga do tyranii
    prowadzi przez opanowanie Analizy Matematycznej...

    Ale byli też tacy, którzy uważali, że wystarczy być mocnym
    w pisaniu (i rozumieniu?) algorytmów, by przejąć władzę nad ludźmi...

    Tak czy siak -- powyższe ukazuje, iż władza nad pospólstwem wiedzie przez rozum...

    [pani Kidawa obiecuje bezpłatny internet do 26 roku... czyli przez 7 lat?]

    -=-

    Wg mnie uczciwe ubezpieczenia to ruletka.
    Co do zasady z uczciwym ubezpieczeniami
    komunikacyjnymi jest IMO jakoś tak:
    - klienci razem wzięci przegrywają
    - ubezpieczyciel wygrywa
    - każdy z klientów może:
    - z dużym prawdopodobieństwem przegrać
    (zapłacić składkę, lecz nie mieć wypadku)
    - z niedużym prawdopodobieństwem wygrać
    (zapłacić składkę i mieć wypadek)

    -=-

    IMO uczciwe ubezpieczenia opierają się o ryzyko, czyli o prawdopodobieństwo
    zdarzenia.
    IMO każda ekonomia musi opierać się o prawdopodobieństwo zdarzenia, ale zazwyczaj nie
    liczymy prawdopodobieństwa zdarzenia, gdyż uznajemy prawdopodobieństwo zdarzenia za
    pewne albo za zerowe:
    - z zerowym prawdopodobieństwem padnie BFG
    - ze 100% prawdopodobieństwem BFG wypłaci szmal klientom upadłego banku

    - z zerowym prawdopodobieństwem bank wypłaci nam podrobiony szmal
    - ze 100% prawdopodobieństwem bank wypłaci nam legalny szmal

    Powyższe rozumowania oparte są o zaokrąglenia, gdyż w istocie jest inaczej:
    - z nikłym prawdopodobieństwem padnie BFG
    - z niemal 100% prawdopodobieństwem BFG wypłaci szmal klientom upadłego banku

    - z nikłym prawdopodobieństwem bank wypłaci nam podrobiony szmal
    - z niemal 100% prawdopodobieństwem bank wypłaci nam legalny szmal

    'Niemal zero' czy 'niemal 100%' niewiele oznacza, gdy mamy przed sobą tylko jedną
    próbę, lecz bardzo dobrze określa naszą przyszłość, gdy mamy przed sobą masę prób...

    Tą ,,jedną probą'' jest nasza przygoda z danym adwokatem...

    -=-

    Teraz Ty -- wyjaśnij, co masz na swej niewątpliwe głębokiej
    myśli, o ile chcesz nawiązać ze mną rozumny kontakt... ;)

    --