  • Data: 2002-02-25 15:56:08
    Temat: Re: Obliczanie oprocentowania efektywnego (jeszcze raz)
    Od: "Wall" <w...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "piccolo" <p...@...pl> napisał w wiadomości
    news:a5dcla$hbq$1@news.tpi.pl...
    > > Moge sie oczywiscie mylic... Wall.
    >
    > Strona http://www.netforia.pl/~m_m/kredyty/ twierdzi inaczej. (Prowizja +
    > odsetki chyba zero...)
    >
    > piccolo.

    OK. Tutaj dam Ci przyklad jak to zrobic poslugujac najprostszymi dzialaniami
    na kalkulatorze.
    W Twoim zadaniu mamy do czynienia z pozyczka splacana wedlug metody "add-on
    method" tzn. wg metody dopelnienia. Oznacza to splacanie pozyczki z
    odsetkami w jednakowych okresach i w rownych ratach, przy czym kazda rata
    jest przeznaczona najpierw na zaplate odsetek, ktore liczymy wg stalej stopy
    procentowej od niesplaconej czesci pozyczki, a dopelnieniem do pelnej
    wielkosci raty jest czesc kapitalu. Jest kilka metod ale "najprostrsza"
    korzysta z tego wzoru:
    [M(95N+9)C]/[12N(N+1)(4P+C)]
    gdzie:
    M-liczba rat platnych w jednym roku (tutaj 12)
    N-laczna liczba rat (tutaj 36)
    C-koszt kredytu (roznica pomiedzy zaciagnietym kredytem a tym co masz
    splacic -tutaj =333*36-10000=1988
    P-kwota pozyczki (tutaj10.000).
    Jak podstawimy mamy:
    [12*(95*36+9)*1988]/[12*36*(36+1)*(4*10.000+1988)]=1
    2,189% nominalnie.
    Stad masz efektywne roczne:
    (1+12,18%/11)^12-1=12,88%
    /mozesz zajrzec do Przewodnika po finansach J. Siegela, wyd. PWN s.45 albo
    do dowolnego podrecznika do finansow -z tym ze tam znajdziesz pod haslem:
    wartosc biezaca strumienia przeplywow pienieznych typu annuity (renta)/
    To tyle. Jak znasz wzor i masz kalkulator to 5 minut starczy. Ja to
    wyliczylem w 10 sekund bo mam kalkulator finansowy :))).
    Pozdrowienia Wall.