  • 1. Data: 2002-02-25 10:58:59
    Temat: Obliczanie oprocentowania efektywnego (jeszcze raz)
    Od: "piccolo" <p...@...pl>

    Proszę o pomoc w rozgryzieniu wzoru bankowego:
    http://www.netforia.pl/~m_m/kredyty/kredyt.gif

    Na egzaminie mieliśmy do dyspozycji kalkulator i 5 minut czasu na policzenie
    tego dla

    CENA TOWARU: 10 000 zł
    RATA: 333 zł
    CZAS: 3 lata (raty miesięczne)

    Nie wiem zbyt co podstawiać we wzorze, oto co wydedukowałem:
    m=1
    Ak=10000
    tK=0

    m'=36
    A'k'=333
    tK'=1/12

    I wychodzi

    36*333
    10000=-------------
    (1+i)^(1/12)

    Ale z tego za kija nie wychodzi 22,88 % - co robię źle?

    Dzięki z góry.

  • 2. Data: 2002-02-25 11:10:46
    Od: "Wall" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "piccolo" <p...@...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > 10000=-------------
    > (1+i)^(1/12)
    >
    > Ale z tego za kija nie wychodzi 22,88 % - co robię źle?

    Czy ty aby jestes pewny ze ma wyjsc 22,88%? I jakie to ma byc
    realne -efektywne czy nominalne? Normalnie masz tak:
    10.000=(36rat

  • 3. Data: 2002-02-25 11:14:06
    Od: "Wall" <w...@p...onet.pl>

    > Czy ty aby jestes pewny ze ma wyjsc 22,88%? I jakie to ma byc
    > realne -efektywne czy nominalne? Normalnie masz tak:
    > 10.000=(36rat
    sorry wyslalo mi sie za szybko :)))
    NO wiec wracajac do tematu:
    10.000=(36*333)/((1+r/36)^36) gdzie r to stopa nominalna, a realna to:
    (1+r/36)^36.
    Stad: 18,18% nomin. i 19,18% realna.
    Pozdrowienia Wall.

  • 4. Data: 2002-02-25 11:24:53
    Od: "piccolo" <p...@...pl>

    Sorry, ma wyjść 12,88% - napewno !!!

  • 5. Data: 2002-02-25 12:37:01
    Od: "Wall" <w...@p...onet.pl>

    > Sorry, ma wyjść 12,88% - napewno !!!
    =============================
    No to wez sobie podziel 10.000 przez 36 rat = 277,78
    A teraz pomnoz to przez realne oproc. 19,88 = > (1+19,88%)*277,78=333,00 a
    wiec wyjdzie Ci twoja rata (przy zalozeniu splacania rownych rat przez 36
    miesiecy).
    Jesli pomnozysz 277,78 przez 12,88% to Ci za chiny nie wyjdzie Twoja
    splacana co miesiac rata 333 zlotych a wiec koszt calego kredytu w wysokosci
    11.988 -chyba ze zadanie brzmialo inaczej.
    Moge sie oczywiscie mylic... Wall.
    (Zapytam sie jeszcze madrzejszych).

  • 6. Data: 2002-02-25 13:03:10
    Od: "piccolo" <p...@...pl>

    > Moge sie oczywiscie mylic... Wall.

    Strona http://www.netforia.pl/~m_m/kredyty/ twierdzi inaczej. (Prowizja +
    odsetki chyba zero...)

    piccolo.

  • 7. Data: 2002-02-25 14:09:55
    Od: "Rafal Deptula" <r...@s...com.pl>

    "piccolo" <p...@...pl> wrote in message news:a5d5ch$r1j$1@news.tpi.pl...
> [...]
    > http://www.netforia.pl/~m_m/kredyty/kredyt.gif
    >
    > Na egzaminie mieliśmy do dyspozycji kalkulator i 5 minut czasu na

    Coz, wzor wyglada tak:

    Rata=Kredyt*[i(1+i)^n]/[(1+r)^n-1]

    i to stopa za okres, tu:miesieczna
    n liczna okresow, tu: 36

    Konia z rzedem temu, kto z tego wzoru wyznaczy i za pomoca kalkulatora w
    ciagu 5 minut..........

    Mozna to rozwiazac tak: podstawic za i np 1%, wychodzi za malo, podstawic
    1,1%, wychodzi za duzo, podstawic 1,05%, wychodzi za duzo. W koncu dojdziesz
    do tego, ze miesieczna stopa wynosi 1,015%, co po pomnozeniu przez 12 daje
    roczna nominalna stope procentowa 12,18%.
    W ten sposob mozna znalezc rozwiazanie. Ale jezeli nie masz kalkulatora,
    ktory pozwoli wpisac formule i przeliczac ja dla roznych wartosci, to nie
    rozwiazesz tego zadania w 5 minut :-(

    Pozdrawiam
    Rafal

  • 8. Data: 2002-02-25 14:33:44
    Od: "Michal Kukula" <m...@a...net.pl>

    > W ten sposob mozna znalezc rozwiazanie. Ale jezeli nie masz kalkulatora,
    > ktory pozwoli wpisac formule i przeliczac ja dla roznych wartosci, to nie
    > rozwiazesz tego zadania w 5 minut :-(

    Sorry, ale trzeba miec DOBRY kalkulator.
    Niestety, ale tak to juz jest na niektorych uczelniach. Musisz miec wlasny
    dlugopis, papier i kalkulator. Nikt Cie nie pyta czy np. twoj kalkulator
    liczy na liczbach zespolonych czy nie. To twoja sprawa.

    Michal.

  • 9. Data: 2002-02-25 14:59:46
    Od: "Bartosz Tomala" <t...@f...hoga.pl>

    na pewno ma wyjść 12,88% - jest to stopa efektywna (bądż jak nazwał ją
    ustawodaca rzeczywista), czyli uwzględnijąca kapitalizację. Możecie jeszcze
    sprawdzić tutaj: http://banki.hoga.pl/kalkulator_kredytowy.asp

> [...]
    > http://www.netforia.pl/~m_m/kredyty/kredyt.gif
    >
    > Na egzaminie mieliśmy do dyspozycji kalkulator i 5 minut czasu na

    Raczej trudne:))

    > CENA TOWARU: 10 000 zł
    > RATA: 333 zł
    > CZAS: 3 lata (raty miesięczne)
    >- co robię źle?

    Po podstawieniu do wzoru bedzie to wygladać tak:

    333 333 333
    10.000 = -------------- +-------------- + ...... + --------------
    (i+1)^(1/12) (i+1)^(2/12) (i+1)^(36/12)

    Pełny tekst załącznika z przykładami obliczeń -
    http://banki.hoga.pl/dodatki/UKK_załącznik.pdf

    Pozdrawiam
    Bartosz Tomala
    Dział Serwisów Ekonomicznych Hoga.pl
    www.banki.hoga.pl

  • 10. Data: 2002-02-25 15:24:01
    Od: "Rafal Deptula" <r...@s...com.pl>

    "Bartosz Tomala" <t...@f...hoga.pl> wrote in message
    > na pewno ma wyjść 12,88% - jest to stopa efektywna (bądż jak nazwał ją
    > ustawodaca rzeczywista), czyli uwzględnijąca kapitalizację. Możecie
> [...]

    No to juz ustallismy, tylko pozytek z tej stopy niewielki, bo odsetki
    nalicza sie zawsze korzystajac ze stopy nominalnej i to jest rozsadne, bo
    jak chcesz obliczyc stope efektywna czy rzeczywista np. dla debetu w
    rachunku, skoro nie wiesz, jak bedziesz go splacal? Wiec dla systemow
    ratalnych, tak jak tutaj, tez imo sensowniejsza jest stopa nominalna roczna,
    bo ulatwia porownywanie ofert

    Pozdrawiam
    Rafal