    Newsgroups: pl.biznes.wgpw
    From: Piotr Isajew <p...@y...nothere.com>
    Subject: Re: NOL3 pod linuksem?
    Date: 12 Mar 2011 05:54:47 GMT

    Dnia 09.03.2011 skippy <m...@t...moon> napisał/a:
    > jeśli 99% klientów ma Winde to jak ma sie opłacać opracowanie
    > aplikacji pod Maca czy inny system? rynek wymusza takie sprawy
    > nikt dla kilkunastu klientów nie wypieprzy setek tysiecy za
    > porzadna aplikacje

    Jest dużo racji w tym, co piszesz. Tyle tylko, że żeby móc mówić
    o regulowaniu czegoś przez rynek, to trzeba mieć na tym rynku
    swobodę wyboru. W sytuacji, kiedy wszyscy wspierają jeden system,
    wielu ludzi, tak jak twórca tego wątku będzie trzymać go
    dodatkowo tylko dlatego, żeby mieć dostęp do funkcji, której
    potrzebują, no i masz te 99% w statystykach. Bardziej konkretnie:
    gdyby jakiś polski DM dał podobną ofertę jak BOŚ i dodatkowo
    wsparcie dla niewindowsów, to ja tam chętnie przeniosę swój
    rachunek. Nie wiem, czy będę jedynym, jednym z 15, 150, czy
    1500. To już inna sprawa.

    Nie sądzę też, żeby to była kwestia wydatku setek tysięcy PLN,
    czy EUR. Systemy typu Linux, czy w ogóle UNIX są eksploatowane
    przez specyficzną grupę ludzi, generalnie mających większe
    pojęcie o programowaniu niż statystyczny windowsowiec. Rozwój
    oprogramowania dla tych systemów na zasadzie zamkniętego kodu nie
    ma wielkiego sensu, natomiast ma sens udostępnianie otwartych
    standardów, w oparciu o które każdy może sam sobie zbudować to,
    czego potrzebuje.

    Wracając do sprawy z NOL'em, jeżeli o mnie chodzi to nie tyle
    chciałbym zobaczyć wersję NOL'a dla Linux'a, co otwarte API,
    którym jako klient BOŚ'a mogę się podłączyć z dowolnego systemu,
    którego używam i, np. odbierać notowania on-line. BOŚ ostatnio
    takie API udostępnił, tyle, że ... wymaga ono NOL'a jako
    pośrednika w komunikacji. Kółko się zamyka.

    Pozdrawiam,

    P.