  • 21. Data: 2013-06-02 20:12:50
    Temat: Re: Ludzie masowo likwidują lokaty
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2013-06-02, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    [...]

    > Przy obecnej stopie rezerw obowiązkowych z jednego tysiąca można
    > napożyczać 28 tysięcy. To oczywiście stan idealny, bo nie jest tak, że
    > wszystkie pieniądze są trzymane w bankach. Jednakże nawinością jest
    > sądzić, że "wielokrotnie więcej" jest naiwnością ;)

    Dobra, idąc w te "świetne uproszczenia":

    * 1000 zł lokata 4%, (na rok) do oddania 40 zł
    * 965 zł kredytujemy na 3.9%, załóżmy idealnie, że zarobimy: 37,64 zł
    (idealnie = cała kwota pracuje przez cały rok, jak przy lokacie)
    * 965 zł trafia do systemu bankowego ponownie, lokata 4%: do oddania 38.6 zł
    * 931 zł trafia "w kredyt", oprocentowany na 3.9%, zarobimy: 36,31 zł

    Wskaż więc proszę jak przy pomocy mechanizmy kreacji pieniądza i parametrów:
    - lokata 4%
    - kredyt: 3.9%
    wykażesz zysk z takiej operacji.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 22. Data: 2013-06-02 20:18:16
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

> [...]
    > (idealnie = cała kwota pracuje przez cały rok, jak przy lokacie)
    > * 965 zł trafia do systemu bankowego ponownie, lokata 4%: do oddania 38.6 zł

    Czyli bierzesz kredyt, aby go dać na lokatę? Wpływ pieniędzy z kredytu
    na nowe lokaty jest "bardzo" pośredni.

    > * 931 zł trafia "w kredyt", oprocentowany na 3.9%, zarobimy: 36,31 zł

    Bo żeś się tak uczepił tego 3,9% (oczywiście przy wyższym RRSO), zamiast
    "uczciwych" kredytów na 18% czepiać :)

    --
    Liwiusz

  • 23. Data: 2013-06-02 20:30:50
    Od: TrzyLinie <t...@o...pl>

    W dniu 2013-06-02 17:54, Tomasz Chmielewski napisał(a):

    > Oczywiscie, mozesz rowniez ty - dokladnie w ten sposob dziala kreacja
    > pieniadza.
    >
    > Pozyczasz panu Mietkowi na 100 zl na flaszke. Pozniej dbasz o to, aby
    > pani Gienia z monopolowego za 99 zl kupila u ciebie certyfikaty
    > na sztabki zlota. 99 zl pozyczasz koledze pana Mietka, na kolejna
    > impreze.
    >
    > I tak dalej, i tak dalej - jak widac, kreacja pieniadza i dopisywanie
    > zer jest latwe dla kazdego.

    Ja nie mam żadnego wpływu na pana Mietka, na panią Gienię, ani na
    kolegów pana Mietka. A system bankowy jest "masowo" obowiązkowy.
    --
    TrzyLinie

  • 24. Data: 2013-06-02 20:31:11
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2013-06-02, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    [...]

    > Czyli bierzesz kredyt, aby go dać na lokatę? Wpływ pieniędzy z kredytu
    > na nowe lokaty jest "bardzo" pośredni.

    Ja? Nie. Ale osoba która otrzyma pieniądze z kredytu w "idealnym" modelu
    kreacji pieniądza na który się powołałeś przekaże je do systemu bankowego
    w formie depozytu. Tak działa mechanizm kreacji na który się powołałeś.

    > Bo żeś się tak uczepił tego 3,9% (oczywiście przy wyższym RRSO),

    Ale z drugiej strony "kapitał" do spłacenia coraz mniejszy, w przeciwieństwie
    do lokaty. A na to by środki znalazły się w nowym kredycie trzeba trochę
    czasu, nie ma sytuacji idealnych.

    > zamiast "uczciwych" kredytów na 18% czepiać :)

    No czekaj. Takie były założenia wstępne. Miałeś wykazać, że samą kreacją
    pieniądza się zarobi niebotycznie przy takich założeniach. Więc wykazuj.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 25. Data: 2013-06-02 20:37:12
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2013-06-02, TrzyLinie <t...@o...pl> wrote:

    [...]

    > Ja nie mam żadnego wpływu na pana Mietka, na panią Gienię, ani na
    > kolegów pana Mietka. A system bankowy jest "masowo" obowiązkowy.

    Nie jest.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 26. Data: 2013-06-02 20:46:09
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Liwiusz" kof2er$5si$...@n...news.atman.pl

    > Tylko że z tej lokaty na 1000zł na 4% nie udzieli 1000zł kredytu, tylko
    wielokrotnie więcej.

    A jakim cudem?

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 27. Data: 2013-06-02 20:50:02
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Liwiusz" kog141$5g3$...@n...news.atman.pl

> [...]
    > tak, że wszystkie pieniądze są trzymane w bankach. Jednakże nawinością jest sądzić,
    że "wielokrotnie więcej" jest naiwnością ;)

    Ale kreacja kosztuje znacznie więcej niż początkowe 4% -- każda kolejna
    wpłata to kolejne procenty.

    Jednak bank może zarobić więcej -- może zainwestować (w złoto u Plichty
    już nie, ale są inne możliwości) i może (znając trendy) dobrze ulokować
    to, co pozyczy.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 28. Data: 2013-06-02 20:50:39
    Od: Grzexs <g...@g...pl>

    > RTFA.
    > W artykule napisano, że część przenoszą na... nieoprocentowane ROR-y.
    > Reszta znika.
    > Z ROR-ów można wypłacić w dowolnym momencie. Skoro oprocentowanie zbliża
    > się do inflacji, to po co trzymać pieniądz tracący na wartości?

    Nie ma lokat, nie ma odsetek. Nie ma odsetek, nie ma podatków. I o to
    chodzi! Precz z nadmiernym fiskalizmem!

    --
    Grzexs

  • 29. Data: 2013-06-02 20:57:13
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

> [...]
    > kreacji pieniądza na który się powołałeś przekaże je do systemu bankowego
    > w formie depozytu. Tak działa mechanizm kreacji na który się powołałeś.

    Owszem, ale nie da ich na lokatę. W praktyce za coś zapłaci, co będzie
    znajdować się na koncie jakiegoś innego przedsiębiorcy, zazwyczaj
    nieoprocentowanym, ten z kolei zapłaci... itd.

    Nie wiem co to znaczy "niebotycznie" :)

    --
    Liwiusz

  • 30. Data: 2013-06-02 21:02:43
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Wojciech Bancer" s...@p...org

    > No czekaj. Takie były założenia wstępne. Miałeś wykazać, że samą kreacją
    > pieniądza się zarobi niebotycznie przy takich założeniach. Więc wykazuj.

    IMO Liwiusz nie obejrzał dokładnie wiadomego (obowiązującego tu) filmu.
    Sama kreacja da forsę, ale wówczas, gdy depozyt na 4%, a kredyt na 20%.

    Ale ja byłem (dwa lata -- ostatni rok w podstawówce i pierwszy rok
    w szkole średniej) skarbnikiem, dlatego wiem, że warto trzymać
    u siebie cudze pieniądze nawet wtedy, gdy się rzekomo dokłada
    do tego interesu -- ja dokładałem i dobrze na tym wychodziłem. :)

    dokładałem za (przykładowo) Leszka Nowaka. :)
    (Nowak zwykle tłumaczył brak pieniędzy założeniem spodni,
    w których nie było portfela; któregoś razu ktoś zauważył,
    że Nowak ma tylko jeden spodnie)

    Cudze pieniądze warto mieć -- o ile ma się do tego też tak zwaną mądrość,
    i to wcale nie jakąś nadzwyczajną mądrość. Za cudze pieniądze nie należy
    pić wódki (opłacać akcyzy) czy hazardować. :) Za cudze można kupić coś
    okazyjnie, wiedząc o tym, że zysk ze sprzedaży wielokrotnie przewyższy
    koszty zakupu. Do dziś mam towar, na którym miałem przebitkę (chodzi
    o rząd wielkości) stukrotną. (akurat to nie za te cudze pieniądze)

    Bank, mądrze gospodarując, może dać komuś na 4% i wziąć od innego
    na 10%, a jednak zyska. (weźmie na 10% 1Mpln, da komuś na 4% 1hpln
    a resztę ulokuje na 30%, ale tylko dlatego zdoła tak ulokować, że
    będzie głośno krzyczał o swej dobrotliwości -- 4/10; i wcale nie
    mówię, że mam na myśli Wiewiórki, bo one inaczej kombinują)

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'