  • 21. Data: 2011-11-01 12:58:13
    Temat: Re: Lokata w USD - najwyzej oprocentowana
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Tue, 01 Nov 2011 12:02:20 +0100, "witrak()" <w...@h...com>
    wrote:

    >Jarek Andrzejewski <p...@g...com> wrote on 2011-10-31_15:40

    >A dlaczego za rok ? Raczej /wtedy, gdy będziesz sprzedawał/.

    bo wtedy chyba łatwiej niż teraz uwierzysz mi, że złoto wcale nie jest
    "na górce"

    >Problem ze złotem (a tym bardziej srebrem) jest taki, że to *nie
    >jest* pieniądz, bo za złoto nie możesz (praktycznie) nic kupić:
    >najpierw musisz je sprzedać.

    to nie jest "problem" ze złotem i srebrem, ale z "prawnym środkiem
    płatniczym".
    Nie sądzę, żeby co do zasady ludzie nie mogli posługiwać się
    pieniądzem kruszcowym (lub wymienialnym na kruszec w postaci kwitów
    lub not bankowych) w codziennych rozliczeniach.
    No i dodam, że w Utah i Malezji już nie mają tego "problemu". Złoto
    jest normalnie w obiegu.
    Jeszcze przecież 100 lat temu innych pieniędzy nie było i jakoś świat
    się rozwijał.
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 22. Data: 2011-11-01 17:08:35
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org> wrote on 2011-11-01_13:10

    > Abstrahujac od tego, czy zloto/srebro to wciaz dobra inwestycja -
    > ten "problem" jest przeciez cecha wszystkiego, co nie jest gotowka
    > w reku czy na koncie.

    I to właśnie stanowiło clou mojej odpowiedzi na stwierdzenie
    J.A., że złoto walutą nie jest ale pieniądzem tak:

    witrak()

  • 23. Data: 2011-11-01 17:42:07
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    Jarek Andrzejewski <p...@g...com> wrote on 2011-11-01_13:58

> [...]
    > jest normalnie w obiegu.
    > Jeszcze przecież 100 lat temu innych pieniędzy nie było i jakoś świat

    Dwója z historii - inne pieniądze były dużo wcześniej, choć nie
    wszędzie i nie wszędzie równie popularne. Ale nie w tym rzecz.
    Idzie o to, że wycofanie się z użycia monet nie było przypadkowe i
    w znacznej mierze wiązało się z wygodą (od strony użytkowników i
    emitentów) i z kosztami (od strony emitentów).

    Więc zamiast w przedszkolnym stylu wracać do metalowych krążków,
    blaszek, płytek i sztabek, może lepiej jedną z walut oprzeć
    ponownie na równoważniku złota? Skutek ten sam, a głównych wad nie ma.

    Tylko kto (jakieś państwo, bank światowy ?) na to pójdzie ? (Czyt:
    Komu to się będzie opłacało ?).

    witrak()

  • 24. Data: 2011-11-01 18:19:40
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Tue, 01 Nov 2011 18:42:07 +0100, "witrak()" <w...@h...com>
    wrote:

> [...]
    >w znacznej mierze wiązało się z wygodą (od strony użytkowników i
    >emitentów) i z kosztami (od strony emitentów).

    przygwoźdź mnie zatem ostatecznie i podaj przykład używanych na
    początku XX wieku pieniędzy nie wymienialnych na złoto.

    >Więc zamiast w przedszkolnym stylu wracać do metalowych krążków,
    >blaszek, płytek i sztabek, może lepiej jedną z walut oprzeć
    >ponownie na równoważniku złota? Skutek ten sam, a głównych wad nie ma.

    a jak myślisz, co miałem na myśli pisząc "wymienialnym na kruszec w
    postaci kwitów lub not"?
    Jak sam widzisz - zgadzamy się, ale widzę, że przyzwyczaiłeś się do
    zaprzeczania mi niezależnie od tego, co piszę :-)

    >Tylko kto (jakieś państwo, bank światowy ?) na to pójdzie ? (Czyt:
    >Komu to się będzie opłacało ?).

    ludziom.
    Na pewno nie bankom, bo przecież one korzystają na systemie rezerwy
    częściowej i emisji opartej o polityczne zapotrzebowanie.
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 25. Data: 2011-11-01 18:25:24
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    Jarek Andrzejewski <p...@g...com> writes:

    [...]
    > ludziom.
    > Na pewno nie bankom, bo przecież one korzystają na systemie rezerwy
    > częściowej i emisji opartej o polityczne zapotrzebowanie.

    Jeśli dobrze rozumiem, to rezerwa częściowa ma się nijak do tego czy
    pieniądz jest oparty na kruszcu czy nie. Co innego emisja pieniądza
    przez rządy/banki centralne.
    Kj
    --
    http://blogdebart.pl/2010/03/17/dalsze-przygody-swin
    ki-w-new-jersey/

  • 26. Data: 2011-11-01 18:34:30
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 01.11.2011 18:08, witrak() wrote:
    > Tomasz Chmielewski<t...@n...wpkg.org> wrote on 2011-11-01_13:10

    > I to właśnie stanowiło clou mojej odpowiedzi na stwierdzenie
    > J.A., że złoto walutą nie jest ale pieniądzem tak:

    Jako miernik wartosci - czemu nie.

    Waluta typu dolar czy jen tez w Polsce ciezko ci bedzie zaplacic w
    przecietnym sklepie; musisz je pierw sprzedac, a jak bedzie to w dolku,
    to ho ho...

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 27. Data: 2011-11-01 18:42:26
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 01.11.2011 19:19, Jarek Andrzejewski wrote:

    > ludziom.
    > Na pewno nie bankom, bo przecież one korzystają na systemie rezerwy
    > częściowej

    Wiec zamieniamy majatek na sto kilo zlota, i oddajemy go do banku jako
    depozyt. Ten udziela kredyt kupcowi na 90 kilo zlota. Kupiec kupuje za
    to sklep, po czym agent nieruchomosci niesie 90 kilo zlota do banku.
    Bank udziela kredyt na 82 kilo zlota fabrykantowi... itp. itd.

    Pytania:

    1) ile bank "wykreuje" zlotowek z 1 mln zl depozytu?

    2) ile bank "wykreuje" zlota ze 100 kg zlota depozytu?

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 28. Data: 2011-11-01 19:13:10
    Od: Maruda <m...@n...com>

    W dniu 2011-11-01 19:42, Tomasz Chmielewski pisze:

    > Pytania:
    >
    > 1) ile bank "wykreuje" zlotowek z 1 mln zl depozytu?
    >
    > 2) ile bank "wykreuje" zlota ze 100 kg zlota depozytu?

    Tyle samo. Przecież bank (komercyjny) nie emituje pieniądza, ani nie
    produkuje alchemicznie złota.

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. Ten Maruda.

  • 29. Data: 2011-11-01 19:41:20
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Tue, 01 Nov 2011 19:25:24 +0100, k...@p...onet.pl (Kamil
    Jońca) wrote:

    >Jeśli dobrze rozumiem, to rezerwa częściowa ma się nijak do tego czy
    >pieniądz jest oparty na kruszcu czy nie. Co innego emisja pieniądza
    >przez rządy/banki centralne.

    a jak sobiw wyobrażasz zmianę procentu rezerwy obowiązkowej, gdy
    waluta jest wymienialna na złoto?

  • 30. Data: 2011-11-01 19:44:21
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Tue, 01 Nov 2011 19:42:26 +0100, Tomasz Chmielewski
    <t...@n...wpkg.org> wrote:

> [...]
    >
    >Pytania:
    >
    >1) ile bank "wykreuje" zlotowek z 1 mln zl depozytu?

    paręnaście mln?

    >2) ile bank "wykreuje" zlota ze 100 kg zlota depozytu?

    najwyżej 100 kg.
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski