  • 31. Data: 2018-07-23 06:59:59
    Temat: Re: Który bank nie pobiera prowizji od wpłaty kasy
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Wojciech Bancer w...@g...com ...

    > [...]
    >
    > Nie wydaje mi się.
    > Tzn. na pewno są próby próbujące podciągać to pod jakieś
    > wykroczenia, ale:
    >
    > a) w takich urzędasz zapłacisz tylko kartą

    to nie byłby pierwszy przypadek kiedy urząd łamie prawo ale to jednak
    troche inna sytuacja.

    > b) transakcje między-firmowe > 15k (nie pamiętam czy PLN, czy EUR)
    > też muszą
    > być zrobione w postaci przelewów, a więc bezgotówkowo

    ZTCW to nie muszą.
    Konsekwencją zapłaty wiekszej kwoty jest tylko niemozliwosc wpliczenia w
    koszty.
    Co oczywiście w konsekwencji skutkuje tym ze jak ktos wie to takich kwot
    nie płaci.
    Ale czy mozna tak łatwo rozciagac rozliczenia firma - firma na obsługe
    KONSUMENTA?

    > c) są automaty z kawą/biletami przyjmujące płatności tylko kartą
    > d) IMHO warunki transakcji muszą być jasne dla obu stron przed
    > jej rozpoczęciem, więc kartkę "gotówki nie przyjmujemy" można
    > za takową uznać (lub napis na automacie że płatność tylko kartą)

    Zapomnijmy w takim razie o przepisach.
    IMO jak ktos nie narzeka na nadmiar klientów to wprowadzanie takich
    obostrzeń jest po prostu dziwne. Wiekszosc sklepów itp ma jednak sporą
    konkurencję która chetnie przejmie niezadowolonych klinetów.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Jeżeli wydaje się, że wszystko działa dobrze,

  • 32. Data: 2018-07-23 08:49:19
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2018-07-22, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    [...]

    > Specyficzny rodzaj handlu.

    No i? W jakiś specyficzny sposób ustawa robi tu wyjątek?
    Przecież są automaty przyjmujące monety/banknoty, więc skoro
    mamy obowiązek przymować znaki płatnicze, a ustawa nie przewiduje
    wyjątków dla automatów, to należałoby to rozpatrywać spójnie.

    Czyż nie? :-)

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 33. Data: 2018-07-23 08:52:36
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2018-07-23, Andrzej Kłos <a...@w...pl> wrote:

    [...]

    > Możesz przybliżyć - w jakim sensie "wyraźnie oddziela"?

    W takim sensie, że o ile drzewiej dało się prowadzić działaność
    na koncie osobistym (traktując je jak firmowe i przyjmując wpłaty)
    o tyle teraz to już za bardzo nie przejdzie (bo przynajmniej formalnie
    musimy mieć możliwość przyjęcia przelewu split payment).

    Ty zdaje się mówisz o przypadku posiadania konta firmowego i osobistego,
    a nie "osobistego do celów DG".

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 34. Data: 2018-07-23 08:58:16
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > (bo przynajmniej formalnie
    > musimy mieć możliwość przyjęcia przelewu split payment).

    Z czego ten formalny obowiązek wynika?

    --
    Liwiusz

  • 35. Data: 2018-07-23 10:28:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    org...
    On 2018-07-22, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    [...]

> [...]
    >mamy obowiązek przymować znaki płatnicze, a ustawa nie przewiduje
    >wyjątków dla automatów, to należałoby to rozpatrywać spójnie.

    Trudno powiedziec.
    W sklepie transakcja jest zawarta jak mowisz "kupuje to".
    Czy dotyczy samoobslugowych ... hm ...

    A w automacie ... jak zaplacisz ?

    TPSA mogla miec automaty na żetony i karty ... no ale one byly za
    gotowke sprzedawane :-)

    Ja w kazdym badz razie pamietam ogolną zasade, co znaczy "prawny
    srodek płatniczy" i troche dziwne mi sie wydaje "gotowki nie
    przyjmujemy".

    P.S. W paru krajach sie dorobili dopiskow, ze np monety sa pr.sr.pl do
    kwoty 10 dolarow/funtow itp.
    To na wypadek gdyby wk* obywatel przyjechal do urzedu z ciezarowką
    groszy/centow ...

    J.

  • 36. Data: 2018-07-23 10:30:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    7.0.0.1...
> [...]

    >kwot
    >nie płaci.
    >Ale czy mozna tak łatwo rozciagac rozliczenia firma - firma na

    "Prawny srodek płatniczy" nie dotyczy tylko konsumentow.

    J.

  • 37. Data: 2018-07-23 11:04:18
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2018-07-23, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    [...]

    > Z czego ten formalny obowiązek wynika?

    Z logiki i połączenia faktów:

    a) obostrzeń w regulaminach banków
    b) faktu, że to nabywca decyduje o split payment

    więc bank dużo łatwiej może (technicznie) zweryfikować,
    że konto osobiste jest używane do DG (jak zacznie dostawać
    specjalne elixiry) i postąpić z takim klientem wedle swoich
    procedur.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 38. Data: 2018-07-23 11:06:44
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2018-07-23, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    > Z czego ten formalny obowiązek wynika?

    Nawet ciekawiej:

    http://www.rp.pl/VAT/304249916-Split-payment---Jak-u
    niknac-blokady-VAT-Pozbyc-sie-firmowego-konta.html

    Niby przymusić nie można, ale przelewy split payment będą
    odrzucane. A kontrahent może się uprzeć. :-)

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 39. Data: 2018-07-23 11:09:50
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

> [...]
    > że konto osobiste jest używane do DG (jak zacznie dostawać
    > specjalne elixiry) i postąpić z takim klientem wedle swoich

    Logiki w tym nie widzę.

    Po pierwsze - nie wszystkie banki zakazują używania konta osobistego do
    działalności, ale nawet jeśli, to z tego nie wynika formalny obowiązek
    przyjmowania płatności SP.

    O płatności decyduje sprzedawca, bo to on zakłada (albo i nie) konto
    firmowe. Jeśli nabywca będzie chciał dokonać płatności SP na konto
    osobiste, to do zapłaty nie dojdzie.

    Przez "formalny obowiązek" rozumiem, że sprzedawca ma obowiązek
    przyjmować płatności w SP, z tego, co napisałeś, takowy nie występuje.

    --
    Liwiusz

  • 40. Data: 2018-07-23 11:12:09
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > A kontrahent może się uprzeć. :-)

    Tak jak i sprzedawca. Tyle że to właśnie sprzedawca ma narzędzia, aby
    swój upór przekuć w narzędzia przymusu.

    --
    Liwiusz