  • 21. Data: 2003-09-16 14:35:06
    Temat: Re: Kredyt mieszkaniowy PLN - CHF?
    Od: "exxon" <j...@f...id.pl>

    Dokladnie jedynym wyjscie w przypadku kryzysu walutowego jest
    kredyt staly w PLN ale przed dewaluacja ;)

  • 22. Data: 2003-09-16 17:13:18
    Od: "" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Czy mógłbyś podać wzór na podstawie którego wyliczasz część odsetkową raty
    > kredytu? Chciałbym wykonać swoją symulację spłat:) Aktualnie zastanawiam się
    > mocno nad PLN vs CHF i muszę przyznać że ostatnie wieści dochodzące z obozu
    > BPH coraz mocniej przeważają szalę na korzyść CHF. Według stron BPH
    > promocyjne oprocentowanie w CHF wynosi od 1,8% - według TOiP
    > (http://www.bphpbk.pl/f.php?i=707&om=menu_main) oprocentowanie kredytu w CHF
    > wynosi od 1,82%. Realnie rzecz biorąc przy normalnym 20% wkładzie własnym
    > możliwe powinno być uzyskanie oprocentowania rzędu 2,5%.

    Część odsetkową kredytu w i-tej racie (i=1,2,..,n) liczy się następująco:

    1. stałe raty kapitałowe

    rata kapitałowa RK(i) = K/n
    rata odsetkowa RO(i) = K(i)*e/1200
    rata łączna RŁ(i) = RK(i) + RO(i)
    gdzie
    K(i) - kapitał pozostający do spłaty (przed ratą i); K(i) = K(i-1)-K/n
    K - kapitał początkowy; K(0)=K
    n - okres kredytowania (w miesiącach),
    e - oprocentowanie kredytu (w %).

    2. stałe raty łączne

    rata łączna RŁ(i) = A
    rata odsetkowa RO(i) = K(i)*e/1200
    rata kapitałowa RK(i) = A - RO(i)

    gdzie
    A - stała rata łączna (najlepiej wyznaczyć za pomocą funkcji PMT z Excela)
    K(i) - kapitał pozostający do spłaty (przed ratą i); K(i) = K(i-1)- RK(i-1)

    Podałem Ci wzory rekurencyjne, które bardzo łatwo zaprogramować w Excelu.

    Te 1,8% dla CHF jest to oprocentowanie promocyjne, które pewno będzie
    obowiązywać przez rok a potem Ci dowalą. Radzę Ci nie korzystać z żadnych
    promocji. Jeżeli decydujesz się na CHF to bierz Tam gdzie NIE MA PROMOCJI.
    (na pewno nie w KB - tam jest najdrożej)

    Pozdrowienia Tensor1

  • 23. Data: 2003-09-16 17:19:15
    Od: "" <t...@p...onet.pl>

    >  Ty chyba mojego też, napisałem wyraźnie o względności argumentacji i
    >  świadomie ustaliłem inną datę - czyżby ta data nie mieściła się w twojej
    >  teorii? Tak naprawdę gdyby przyjąć jeszcze inną różnica byłaby dużo
    >  korzystniejsza dla CHF - ja wziąłem po prostu bieżącą.

    >  A ja mówię o tendencji zbieżnej z inflacją i chyba jestem dużo bliższy
    >  prawdy, nieprawdaż?
    > Robert Kamiński

    Szanowny Kolego,
    Odpowiedzi udzieliłem w nowym wątku "Wzrost kursów CHF w okresie 1995-2003".
    Bardzo zapraszam do dyskusji i konstruktywnej krytyki.
    Z szacunkiem Tensor1

  • 24. Data: 2003-09-16 18:55:15
    Od: "" <t...@p...onet.pl>

    > Np. dla nastepujacych parametrow:
    > Kredyt 120 tys zl, rata odsetkowa dla 6% w PLN to 600 zl/m, dla 3% CHF 300
    > zl/m.
    > Latwo dobrac taki okres kredytowania, zeby cos takiego podobnego wyszlo (25
    > lat).
    > Ja rowniez mam kredyt w CHF i rowniez jestem bardzo zadowolony.
    > Jedyna moja obawa, to grozba kryzysu walutowego w perspektywie najblizszych
    > 2-3 lat.
    > Ale w takim przypadku to nawet kredyt z zlotowkach nie uchroni przed
> [...]
    Tak proporcja rzeczywiście może występować na początku spłaty. A co będzie gdy
    kurs CHF wzrośnie. Jego wzrost nie musi nastąpić jednocześnie ze wzrostem
    WIBOR3M a wręcz odwrotnie.
    Tensor1

  • 25. Data: 2003-09-16 19:10:40
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    > Tak proporcja rzeczywiście może występować na początku spłaty. A co
    > będzie gdy kurs CHF wzrośnie. Jego wzrost nie musi nastąpić
    > jednocześnie ze wzrostem WIBOR3M a wręcz odwrotnie.

    Do wladzy dojdzie Andrju Lepper :)

  • 26. Data: 2003-09-16 20:42:50
    Od: "Karol" <a...@b...poczta.onet.pl>

    Uzytkownik "Piotr Gralak" <g...@p...onet.pl> napisal w wiadomosci

    > Gotow jestem publicznie przyznac, ze TYLKO ZLOTOWY KREDYT HPOTECZNY W
    > KREDYT BANKU JEST GODNY UWAGI A WSZYSTKO INNE TO GOWNO pod warunkiem,
    > ze obiecasz zamilknac na ten temat. To co, deal?

    Piotrze,
    w innym poscie (watku) napisales bardzo ladne podsumowanie tej dyskusji:

    "Spokojny sen nie rowna sie wiekszy zysk. Gdyby wszyscy stosowali sie
    do twojej zasady nie istanialaby zadna gielda papierow wartosciowych
    na swiecie, ani rynek walutowy ani jeszcze pare innych rynkow. Jeden
    woli zaplacic wiecej za bezpieczenstwo, drugi woli zaryzykowac i na
    tym zarobic (albo stracic - na tym polega ryzyko). Prosze nie odmawiac
    tym drugim prawa do brania kredytow walutowych."

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 27. Data: 2003-09-16 20:55:53
    Od: "Grzegorz" <g...@U...pl>

    Użytkownik "Michał 'Amra' Macierzyński"

    > Do wladzy dojdzie Andrju Lepper :)

    to wtedy nadejdzie pora na opuszczenie tego kraju... :)

    Grzegorz

  • 28. Data: 2003-09-17 08:32:28
    Od: "Grzegorz Chlodzinski" <g...@N...pl>

> [...]
    gdy
    > kurs CHF wzrośnie. Jego wzrost nie musi nastąpić jednocześnie ze wzrostem

    Oczywiscie masz racje. Chcialem tylko pokazac, ze roznica pomiedzy 3 a 6
    procent przy
    wiekszych kwotach kredytu moze miec bardzo duzy wplyw na wielkosc raty
    (poczatkowo).
    Co do wahan kursow lub wskaznikow - taki jest urok brania kredytow.
    Oczywiscie wzrost kursu
    jest aktualnie duzo bardziej prawdopodobny, niz wzrost WIBORU - ale tylko
    przy
    niewiekich wahaniach. Glaltowny wzrost kursu (odplyw kapitalu) na pewno
    spowoduje
    takze wzrost WIBORU.
    Interesujace dla mnie byloby natomiast znalezenie optymalnej formy
    zadluzenia sie.
    Tzn. aktualnie oczywiscie na dzisiaj branie kredytu w CHF jest bardziej
    oplacalne
    w krotkiej perspektywie czasu. Wiadomo, ze powiedzmy za 3-4 lata bardziej
    oplacalne
    bedzie posiadania kredytu w PLN. I pytanie: kiedy nalezy przewalutowac CHF
    na PLN
    (biorac pod uwage wzrost kursu, roznice kupna/sprzedazy oraz spadek WIBOR)
    tak, aby
    jak najmniej wydac?

    Pozdrowienia,
    Grzegorz Chlodzinski

  • 29. Data: 2003-09-17 08:33:12
    Od: m...@p...pl (McMac)

> [...]
    >zl/m.
    >Latwo dobrac taki okres kredytowania, zeby cos takiego podobnego wyszlo (25

    Chwila. Pobawilem sie kalkulatorem na expanderze, i wyszlo mi ze roznica w racie
    pomiedzy kredytem (120.000 na 20 lat, raty stale) 6% a 3% nie przekracza 20%. A
    do tego trzeba jeszcze dodac roznice pomiedzy kursem wyplaty kredytu a kursem
    splacania.
    Cos gosciu przesadzil z tymi 1000zl vs 700zl...

    --
    - Maciej Kulawik ----------------

  • 30. Data: 2003-09-17 09:41:07
    Od: "James" <m...@a...friko6.onet.pl>

    Uzytkownik "McMac" <m...@p...pl> napisal w wiadomosci

> [...]
    kursem
    > splacania.
    > Cos gosciu przesadzil z tymi 1000zl vs 700zl...

    Wcale nie przesadzil - ja mam w kredycie w CHF rate 800, ta sama kwota w PLN
    to 1400...
    James