  • 1. Data: 2003-09-15 11:39:30
    Temat: Kredyt mieszkaniowy PLN - CHF?
    Od: "" <t...@p...onet.pl>

    Ponieważ w sobotę i niedziele były jakieś awarie powtarzam post wysłany w
    piątek. Przepraszam wszytkich tych, którzy już go przeczytall

    Mimo, że temat był już wielokrotnie omawiany postanowiłem zrobić dość staranną
    symulację.
    Dane liczbowe:
    ***************
    Wielkość kredytu: 100.000 PLN
    Okres kredytowania : 10 lat
    Oprocentowanie kredytu w PLN: 6,62%
    Oprocentowanie kredytu w CHF: 3,00%
    Kurs kupna CHF w dniu 12.09.2003 : 2,7937
    Kurs sprzedaży CHF w dniu 12.09.2003 : 2,9077
    Roczny wzrost kursu sprzedaży CHF: 5,00%
    ****************
    Dalsze założenia:
    1. Oprocentowanie kredytów w PLN i CHF będzie stałe przez 10 lat. Jest to
    założenie nie korzystne dla PLN ponieważ z bardzo dużym prawdopodobieństwem
    oprocentowanie w PLN będzie spadać a w CHF nie lub bardzo mało. Oprocentowanie
    w PLN odpowiada aktualnemu oprocentowaniu w KB przy wkładzie własnym od 5% do
    40% a oprocentowanie CHF w wysokości 3% jest jednym z mniejszych na rynku.

    2. Kursy kupna i sprzedaży obowiązujące w PKOBP

    3. Założyłem że przez pierwszy rok od udzielenia kredytu kurs sprzedaży CHF nie
    zmienia się. Następnie po roku wzrasta o 5% i taki kurs obowiązuje przez cały
    drugi rok. Z kolei po drugim roku kurs sprzedaży CHF znowu wzrasta o 5% i
    obowiązuje przez cały trzeci rok i tak dalej. Skąd wziąłem te 5%? Analizując w
    money.pl kursy CHF w długoletnim przedziale (np. od 1995 roku) można zauważyć
    taki właśnie wzrost. Oczywiście charakter zmian jest oscylacyjny ale po
    uśrednieniu odpowiada to mniej więcej mojemu założeniu.

    4. Kredyt jest spłacany równymi ratami kapitałowymi.

    WYNIKI
    Kredyt w PLN
    Łączne raty kapitałowe - 100.000,00 PLN
    Łączne raty odsetkowe - 33.375,83 PLN
    RAZEM - 133.375,83 PLN
    Kredyt w CHF
    Łączne raty kapitałowe - 130.911,47 PLN
    Łączne raty odsetkowe - 18.225,83 PLN
    RAZEM - 149.137,30 PLN
    RÓŻNICA na korzyść kredytu w PLN : 15.761 PLN.

    Dodatkowe wyniki symulacji
    1. RÓŻNICA się zeruje gdy roczny wzrost kursu sprzedaży CHF jest poniżej 2,48%.
    Oznacza to, że kredyt w CHF na 10 lat staje się opłacalny gdy
    a) oprocentowanie w PLN przez całe 10 lat będzie nie mniejsze niż 6,62%
    b) oprocentowanie w CHF przez całe 10 lat będzie nie większe niż 3%
    c) roczny wzrost kursu w CHF będzie nie większy niż 2,5%.
    Moje uwagi: Założenie a) a przede wszystkim c) jest nie realne. Nie wyobrażam
    sobie aby kurs CHF tak mało rósł ani żeby oprocentowanie w PLN nie spadło

    2. RÓŻNICA przy okresie kredytowania 5 lat i 25 lat wynosi odpowiednio 6.630
    PLN i 49.194 PLN - oczywiście na korzyść PLN.

    Uwagi ogólne:
    1. Zdaję sobie sprawę, że około 2008-2010 roku wprowadzimy EURO i dlatego tą
    analizę trzeba by robić tylko do tego roku. Wynik jednak będzie bardzo podobny.
    Jak ktoś jest tym zainteresowany to chętnie podejmę dyskusję i przedstawię
    stosowne symulacje w rodzaju: biorę kredyt na 25 lat i jaka będzie sytuacja po
    5-7 latach w przypadku kredytu w PLN i CHF.

    REASUMUJĄC
    ************************
    Z bardzo dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, iż kredyt w CHF jest mniej
    opłacalny niż kredyt w PLN
    ************************

    Pozdrowienia Tensor1

  • 2. Data: 2003-09-15 11:41:34
    Temat: Re: Kredyt mieszkaniowy PLN - CHF?
    Od: "" <t...@p...onet.pl>

    > Ponieważ w sobotę i niedziele były jakieś awarie powtarzam drugi post wysłany
    w sobotę. Przepraszam wszytkich tych, którzy już go przeczytall

    Tak jak pisałem w pierwszym poście moja symulacja nie uwzględniała, że
    wprowadzimy EURO. Mówi się, że nastąpi to w latach 2008-2010. Przyjmijmy więc,
    że nastąpi to w 2009, czyli za 6 lat. Teraz sprawa rocznego wzrostu kursu CHF.
    Analizując różne okresy w money.pl otrzymamy, że
    - od 1 stycznia 1995 (9 lat) wzrost o 50%
    - od 1 stycznia 1997 (7 lat) wzrost o 33%
    - od 1 stycznia 1999 (5 lat) wzrost o 17%
    - od 1 stycznia 2001 (3 lata) wzrost o 15%
    - od 1 stycznia 2002 (2 lata) wzrost o 20%
    Takie nie regularne wzrosty wynikają z dużej oscylacji kursu. Jednakże z dużym
    prawdopodobieństwem można założyć, że wzrost ten w ciągu roku waha od 3% do 5%.
    Przyjmijmy jednak ostrożnie, że tylko w granicach 3%-4% a nawet załóżmy, że
    tylko 3%. Dalej rozważmy LIBOR3M CHF. Jest on aktualnie na poziomie 0,26% a
    więc nie ma już praktycznie co spadać, czyli jest bardzo mało prawdopodobne aby
    oprocentowanie kredytów w CHF (aktualnie na poziomie 3%) spadło. Załóżmy więc,
    że przez te 6 lat będzie stałe (jeżeli wzrośnie to kredyt w CHF stanie się
    mniej opłacalny - co oczywiste). Inna sytuacja jest z WIBORem. Aktualnie jest
    on na poziomie trochę powyżej 5% i ma tendencję spadkową. Myślę, że nie
    popełnimy dużego błędu gdy założymy, że po 6 latach będzie on na poziomie 4%.

    Reasumując zakładamy:
    Dane liczbowe:
    ***************
    Wielkość kredytu: 100.000 PLN
    Okres kredytowania : 25 lat
    Aktualne oprocentowanie kredytu w PLN: 6,62%
    Oprocentowanie kredytu w PLN w 2009 : 5,62%
    Stałe oprocentowanie kredytu w CHF: 3,00%
    Kurs kupna CHF w dniu 12.09.2003 : 2,7937
    Kurs sprzedaży CHF w dniu 12.09.2003 : 2,9077
    Roczny wzrost kursu sprzedaży CHF: 3,00% - odpowiada to kursowi w 2009 na
    poziomie 3,3708
    ****************
    Rozważam kredyt na 25 lat ponieważ ten okres jest bardziej typowy dla kredytów
    mieszkaniowych niż 10 lat (jak przyjmowałem w pierwszym poście); skrócenie
    kredytu do 10 lat nie zmienia w sposób zasadniczy dalszych wniosków.

    WYNIKI - STAN po 6 latach
    Kredyt w PLN
    Łączne raty kapitałowe - 24.000 PLN
    Łączne raty odsetkowe - 32.466 PLN
    Pozostały kapitał - 76.000 PLN
    RAZEM - 132.466 PLN
    Kredyt w CHF
    Łączne raty kapitałowe - 26.929 PLN
    Łączne raty odsetkowe - 17.737 PLN
    Pozostały kapitał - 91.700 PLN
    RAZEM - 136.366 PLN
    RÓŻNICA na korzyść kredytu w PLN : 3.900 PLN.

    Rozważmy teraz jeszcze kilka innych wariantów:

    1. Roczny wzrost kursu sprzedaży CHF: 4,00% - odpowiada to kursowi w 2009 na
    poziomie 3,5377. RÓŻNICA wynosi 9.552 PLN
    2. Aktualne oprocentowanie kredytu w PLN 6,12% (tak jest w KB jeżeli wkład
    własny jest powyżej 40%), wtedy w 2009 - 5,12% oraz roczny wzrost kursu
    sprzedaży CHF: 3%. RÓŻNICA wynosi 6.549 PLN
    3. Aktualne oprocentowanie kredytu w PLN 6,12% oraz roczny wzrost kursu
    sprzedaży CHF: 4%. RÓŻNICA wynosi 12.201 PLN

    I teraz najważniejsze. Przy aktualnym oprocentowaniu kredytu w PLN 6,12% i
    oprocentowaniu 5,12% w 2009r. RÓŻNICA JEST RÓWNA ZERO, jeżeli

    ****************************
    Roczny wzrost kursu sprzedaży CHF będzie wynosił TYLKO 1,8%, co oznacza, że
    kurs ten w 2009 będzie wynosił 3,1790.
    ****************************
    WNIOSKI
    Z powyższej analizy wynika, że nie opłaca się kredyt w CHF jeżeli np.:
    - roczny wzrost kursu sprzedaży CHF będzie co najmniej na poziomie 1,8% (3,1790
    w 2009r)
    - Oprocentowanie kredyty w PLN spadnie co najmniej z 6,12% do 5,12% w 2009
    - Oprocentowanie kredytu w CHF będzie co najmniej na poziomie 3%.
    Czy te trzy powyższe założenia są realne. Ja uważam, że jak najbardziej, ale
    mogę się mylić. Proszę o dyskusję, tylko nie zarzucajcie mi, że
    naciągam "założenia aby otrzymać wiadomą tezę". Te wyliczenia to czysta
    matematyka i nie można się na nią obrażać. Powiem więcej z mojej analizy
    wynika, że raczej zysku nie będzie a może być strata i to duża. Dlatego też
    jeszcze raz radzę

    ****** Zapomnijmy o kredytach w CHF ********

    Pozdrowienia Tensor1

  • 3. Data: 2003-09-15 12:32:54
    Od: "" <t...@p...onet.pl>

    Wszystkie wyniki, ktore przedstawiłem w ostatnich dwóch postach dotyczą spłaty
    kredytu w równych ratach kapitałowych. Ponieważ były pytania a jak to się
    zachowuje, gdy równe są łączne raty (kapitałowa i odsetkowa), to ponizej podaje
    stosowne liczby.

    Dane liczbowe:
    ***************
[...]

    Łączne raty kapitałowe - 12.335 PLN
    Łączne raty odsetkowe - 34.701 PLN
    Pozostały kapitał - 87.664 PLN
    RAZEM - 134.701 PLN
    Kredyt w CHF
    Łączne raty kapitałowe - 19.870 PLN
    Łączne raty odsetkowe - 18.440 PLN
    Pozostały kapitał - 99.345 PLN
    RAZEM - 137.656 PLN
    RÓŻNICA na korzyść kredytu w PLN : 2.955 PLN.

    Rozważmy teraz jeszcze kilka innych wariantów:

    1. Roczny wzrost kursu sprzedaży CHF: 4,00% - odpowiada to kursowi w 2009 na
    poziomie 3,5377. RÓŻNICA wynosi 8.847 PLN
    2. Aktualne oprocentowanie kredytu w PLN 6,12% (tak jest w KB jeżeli wkład
    własny jest powyżej 40%), wtedy w 2009 - 5,12% oraz roczny wzrost kursu
    sprzedaży CHF: 3%. RÓŻNICA wynosi 5.925 PLN
    3. Aktualne oprocentowanie kredytu w PLN 6,12% oraz roczny wzrost kursu
    sprzedaży CHF: 4%. RÓŻNICA wynosi 11.817 PLN

    I teraz najważniejsze. Przy aktualnym oprocentowaniu kredytu w PLN 6,12% i
    oprocentowaniu 5,12% w 2009r. RÓŻNICA JEST RÓWNA ZERO, jeżeli

    ****************************
    Roczny wzrost kursu sprzedaży CHF będzie wynosił TYLKO 1,96%, co oznacza, że
    kurs ten w 2009 będzie wynosił 3,2040.
    ****************************

    Wnioski
    Porównując dwa sposoby spłat, widać że zmiana sposobu (jak już wcześniej
    wspominałem) nie wpływa radykalnie na wyniki. Zauważmy, tylko tyle, że nie
    opłaca się kredyt w CHF, gdy
    1.(raty kapitałowe równe) roczny wzrost kursu sprzedaży CHF będzie co najmniej
    na poziomie 1,80% (3,1790 w 2009r)
    2.(łączne raty równe) roczny wzrost kursu sprzedaży CHF będzie co najmniej na
    poziomie 1,96% (3,2040 w 2009r)

    Pozdrowienia Tenso1

  • 4. Data: 2003-09-15 12:50:53
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

> [...]
    > pytania a jak to się zachowuje, gdy równe są łączne raty (kapitałowa
    > i odsetkowa), to ponizej podaje stosowne liczby.

    Tensorku - nam wszystko dziala, nie musisz wysylac tego po 3 razy :)

  • 5. Data: 2003-09-15 12:52:26
    Od: "exxon" <j...@f...id.pl>

    Co jesli stopy pojda do gory?
    Jesli ma byc ozywienie to stopy pojda do gory,
    dlatego tez nei wierze w trwaly spadek stop w Polsce
    Skoro tak to poco przeplacac % kredytow?

    Co jesli uda ci sie przewidziec ruch na walucie?
    Ktos kto bral w USD zarobil sporo
    a efekt % kredytu wyszlo mu "ujemne" ;)

    Poza tym walute kredytu zmienia sie co kilka lat
    w zaleznosci od "mody" na walute ;)

    PZDR

    Exxon

  • 6. Data: 2003-09-15 13:05:36
    Od: "" <t...@p...onet.pl>

    > Co jesli stopy pojda do gory?
    > Jesli ma byc ozywienie to stopy pojda do gory,
    > dlatego tez nei wierze w trwaly spadek stop w Polsce
    > Skoro tak to poco przeplacac % kredytow?

    Jeżeli WIBOR3M pójdzie istotnie w górę zaś kurs sprzedaży CHF sie utrzyma to
    OCZYWIŚCIE, że nie mam racji. Ja w to jednak nie wierzę.

    > Poza tym walute kredytu zmienia sie co kilka lat
    > w zaleznosci od "mody" na walute ;)

    Taka moda może Cię trochę kosztować (prowizja)a czasami nawet zmiana banku
    (wtedy wpisy do hipoteki). Ta zmiana banku może byc potrzebna bo z reguły nie
    ma banku, którego oferta we wszystkich walutach była by bardzo atrakcyjna.

    Zwróć jeszcze uwage na to, większość banków przelicza walute1 na PLN a
    następnie PLN na walute2. Zapewniam Cię, że na tym przeliczeniu nie wyjdziesz
    najlepiej.

    Pozdrowienia Tensor1

  • 7. Data: 2003-09-15 13:14:21
    Od: "Robert" <u...@o...pl>

    bk4ck4$k4b$...@n...onet.pl,
    Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>:

    > Tensorku - nam wszystko dziala, nie musisz wysylac tego po 3 razy :)

    To sa 3 rozne posty, Amra.
    P.S. Wstydz sie ;)

    --
    Robert

  • 8. Data: 2003-09-15 13:45:15
    Od: rk <r...@p...onet.pl>

    "" <t...@p...onet.pl> napisal:

    >Jeżeli WIBOR3M pójdzie istotnie w górę zaś kurs sprzedaży CHF sie utrzyma to
    >OCZYWIŚCIE, że nie mam racji. Ja w to jednak nie wierzę.

    Otóż to, tu tkwi sedno sprawy, swoją wiarę sprzedajesz na grupie jako
    wiedzę...
    --
    Robert Kamiński

  • 9. Data: 2003-09-15 13:57:05
    Od: Tomek <m...@p...onet.BLABLA.pl>

    > Otóż to, tu tkwi sedno sprawy, swoją wiarę sprzedajesz na grupie jako
    > wiedzę...

    Jeśli już to sprzedaje wiarę jako wiarę - są konkretne założenia i
    konkretne obliczenia, z którymi można się zgadzać lub nie. Do uznania
    tych założeń za błędne przydałyby się jakieś konkretne kontrargumenty...
    A może te argumenty są objęte jakąś bliżej nieokreśloną tajemnicą?

    Tomek

  • 10. Data: 2003-09-15 15:17:34
    Od: rk <r...@p...onet.pl>

    Tomek <m...@p...onet.BLABLA.pl> napisal:

    >A może te argumenty są objęte jakąś bliżej nieokreśloną tajemnicą?

    Nie są, wystarczy przejrzeć posty..., ale proszę bardzo krótki pokaz
    względności argumentów tensora:
    - od 15.09.1995 wzrost o 39,75% (wg tensora 50%)
    - od 15.09.1996 wzrost o 26,77%
    - od 15.09.1997 wzrost o 20,63% (wg tensora 33%)
    - od 15.09.1998 wzrost o 10,68%
    - od 15.09.1999 wzrost o 6,15% (wg tensora 17%)
    - od 15.09.2000 wzrost o 12,32%
    - od 15.09.2001 wzrost o 10,85% (wg tensora 15%)
    - od 15.09.2002 wzrost o 2,52% (wg tensora 20%)

    Opierałem się o dane z money.pl i każdy może to sobie sprawdzić.

    Wykres dewaluacji PLN względem CHF wygląda więc mniej więcej tak:

    1995 ****************
    1996 ***********
    1997 ********
    1998 ****
    1999 **
    2000 *****
    2001 ****
    2002 *

    i dla pełniejszego oglądu wykres inflacji w Polsce:

    1995 ***********
    1996 ********
    1997 ******
    1998 *****
    1999 ***
    2000 ****
    2001 **
    2002 *
    2003 * (prognoza)

    Jak to się ma do argumentacji tensora niech sobie każdy odpowie sam...
    --
    Robert Kamiński