  • 1. Data: 2006-02-02 11:04:49
    Temat: Kredyt hipoteczny walutowy a spread
    Od: "Tomasz Opalski" <o...@W...gazeta.pl>

    Czołem Grupowiczom,
    Za czas jakiś będę musiał wziąć kredyt hipoteczny, więc zanim zacznę ganiać
    po bankach, najpierw z excelem i browserem w ręku, zacząłem się
    przygotowywać do przyszłego wyboru. Nie wykluczając kredytu walutowego
    przyglądnąłem się jak się kształtuje marża banków przy wymianie walut.
    Analizowałem kursy CHF, USD i EUR i ciekawą rzecz zauważyłem, że w kilku
    bankach spread liczony w procentach dla CHF jest wyraźnie wyższy niż dla EUR
    i USD, choć są banki, które dla tych trzech walut spread mają taki sam.
    Wie ktoś z czego to wynika? Przyczyny obiektywne, czy jest to wewnętrzna
    polityka banków?

    Miłego dnia
    Tomek

  • 2. Data: 2006-02-02 12:06:13
    Temat: Re: Kredyt hipoteczny walutowy a spread
    Od: a...@t...pl (Bartek)

> [...]
    > i USD, choć są banki, które dla tych trzech walut spread mają taki sam.
    > Wie ktoś z czego to wynika? Przyczyny obiektywne, czy jest to wewnętrzna

    Wewnetrzna polityka banków. Bank zarabia nie tylko na odsetkach i prowizjach
    ale równiez na operacjach walutowych i ustala sobie kursy po jakich kupuje i
    sprzedaje waluty obce.

    Pozdrawiam
    _________________________
    BN
    www.adekus.pl

  • 3. Data: 2006-02-02 21:07:50
    Od: Andrzej Rumin <r...@h...spam.data.pl.invalid>

    Thu, 2 Feb 2006 11:04:49 +0000 (UTC), Tomasz Opalski
    <o...@W...gazeta.pl> wrote:
> [...]
    > i USD, choć są banki, które dla tych trzech walut spread mają taki sam.

    A opublikowałbyś tutaj wyniki takiej analizy z nazwami banków i
    spreadami - pewnie wiele osób by było zainteresowanych.

    Ja na przykład :)

    --
    Andrzej Rumin

  • 4. Data: 2006-02-02 22:49:43
    Od: "Tomasz Opalski" <o...@N...gazeta.pl>

    Andrzej Rumin <r...@h...spam.data.pl.invalid> napisał(a):

    > A opublikowałbyś tutaj wyniki takiej analizy z nazwami banków i
    > spreadami - pewnie wiele osób by było zainteresowanych.

    Nie jest to żadna złożona analiza - ot po prostu wziąłem kursy dewiz dla
    trzech walut z kilku banków i zapisałem w jednej tabelce, ale jeśli jesteś
    zainteresowany to proszę. Zaznaczam że nie ponoszę odpowiedzialności za
    wnioski jakie wyciągniesz z tych danych i mam nadzieję że się nigdzie nie
    rąbnąłem :^) Dobór banków subiektywny &#8211; mam lub miałem w nich konto lub KK.

    2006-02-01 Kupno Sprzed Spread %
    BRE EUR 3,7589 3,8811 0,1222 3,25
    BRE USD 3,0930 3,1936 0,1006 3,25
    BRE CHF 2,4144 2,5030 0,0886 3,67 0,42
    MILLE EUR 3,7615 3,8877 0,1262 3,36
    MILLE USD 3,0941 3,1979 0,1038 3,35
    MILLE CHF 2,4216 2,5029 0,0813 3,36
    BPH EUR 3,7255 3,9010 0,1755 4,71
    BPH USD 3,0822 3,2273 0,1451 4,71
    BPH CHF 2,3943 2,5121 0,1178 4,92 0,21
    BZWBK EUR 3,7387 3,8913 0,1526 4,08
    BZWBK USD 3,0924 3,2186 0,1262 4,08
    BZWBK CHF 2,4057 2,5039 0,0982 4,08
    Nordea EUR 3,7591 3,8736 0,1145 3,05
    Nordea USD 3,1089 3,2035 0,0946 3,04
    Nordea CHF 2,4068 2,5001 0,0933 3,88 0,83
    PKOBP EUR 3,7571 3,8793 0,1222 3,25
    PKOBP USD 3,0898 3,1902 0,1004 3,25
    PKOBP CHF 2,4090 2,5073 0,0983 4,08 0,83

    Wyłączając Nordeę /nie znalazłem linka do kursów archiwalnych/, wziąłem
    kontrolnie także kurs z przełomu roku i z połowy zeszłego aby sprawdzić na
    ile stałe w czasie są marże. Moje wnioski:
    1. Jak widać marża niektórych banków jest wyższa przy CHF
    2. Porównując do połowy zeszłego roku marża jest stała. Wyjątek stanowi BPH,
    dla którego ta marża wzrosła i to dość znacząco, pomimo że już wówczas niska
    nie była

    2006-06-30 Kupno Sprzed Spread %
    BPH EUR 3,9564 4,1262 0,1698 4,29
    BPH USD 3,2720 3,4124 0,1404 4,29
    BPH CHF 2,5519 2,6614 0,1095 4,29

    3. Zdziwiły mnie jednak dość spore różnice marży pomiędzy bankami.

    Pozdrawiam
    Tomek

  • 5. Data: 2006-02-02 23:00:36
    Od: wek <w...@e...pl>

    Witam

    Posluchajcie, wlasnie jestem w przede dniu (prawie ze) wziecia kredytu w
    CHF w Multibanku i z zaciekawieniem czytam co piszecie. Powiem, ze
    pierwsze slysze o spread, ale domyslam sie, ze chodzi tutaj o roznice
    pomiedzy kursem kupna waluty (po jakiem jest kredyt wyplacay), a kursem
    sprzedazy (po jakiem splaca sie raty), dobrze rozumuje?

    No i teraz tak, na dzien dzisiejszy w Multibanku w CHF wyszlo mi 3,66 %
    - czyli biorac pod uwage zestawienie, to mozna powiedziec, ze w Multi
    jest tak po srodku.

    A teraz, czy mozecie mi podpowiedziec, jezeli oprocentowanie w Multi
    zalozmy jest 3%, a ten spread wynosi 3,66%, to jak to w prosty sposob
    odniesc jedno do drugiego? Czy nalezy te oprocentowanie 3% podniesc o
    3,66% i wyjdzie wtedy rzeczywiste oprocentowanie w wysokosci 3,11%?
    Dobrze rozumuje?

    Z gory dzieki za pomoc

  • 6. Data: 2006-02-03 11:42:14
    Od: Andrzej Rumin <r...@h...spam.data.pl.invalid>

    Thu, 2 Feb 2006 22:49:43 +0000 (UTC), Tomasz Opalski
    <o...@N...gazeta.pl> wrote:
> [...]
    > zainteresowany to proszę. Zaznaczam że nie ponoszę odpowiedzialności za
    > wnioski jakie wyciągniesz z tych danych i mam nadzieję że się nigdzie nie

    Dziękuję bardzo. Chodziło mi właśnie o takie podsumowanie, jak to wygląda
    w kilku bankach.

    > 3. Zdziwiły mnie jednak dość spore różnice marży pomiędzy bankami.

    Bo ja wiem? W końcu każdy bank ustala tę marżę, jak mu się podoba. A
    klienci pewnie zbyt rzadko zwracają uwagę na spread, żeby tu zadziałały
    mechanizmy konkurencji między bankami.

    --
    Andrzej Rumin

  • 7. Data: 2006-02-03 13:32:59
    Od: a...@t...pl (Bartek)

> [...]
    > odniesc jedno do drugiego? Czy nalezy te oprocentowanie 3% podniesc o
    > 3,66% i wyjdzie wtedy rzeczywiste oprocentowanie w wysokosci 3,11%? Dobrze

    Machnąłem na szybko takie wyliczanki.

    Zalozylem kredyt 200k PLN w CHF. Okres 30lat, równe raty. Kurs kredytu 2,5
    PLN/CHF. Od tego kursu liczylem spread wg wzoru:
    Kurs splaty = Kurs kredytu x(1+spread). Oczywiscie kurs równy przez caly
    okres splaty.

    nastepnie dla wartosci równej (kurs spłaty x rata CHF) szukalem stopy %,
    ktora da taką samą wartosc raty w PLN. Ponizej wyniki dla stopy proc. w CHF
    2% pa i 3% pa.

    Spread dla CHF 3% dla CHF 2%
    0,5% 3,0390% 2,0370%
    1,0% 3,0780% 2,0737%
    1,5% 3,1168% 2,1104%
    2,0% 3,1555% 2,1469%
    2,5% 3,1941% 2,1834%
    3,0% 3,2326% 2,2198%
    3,5% 3,2710% 2,2560%
    3,66% 3,2833% 2,2677%
    4,0% 3,3093% 2,2923%
    4,5% 3,3475% 2,3283%
    5,0% 3,3856% 2,3643%
    5,5% 3,4237% 2,4002%
    6,0% 3,4624% 2,4359%

    We wspomnianym przypadku CHF 3% p.a. i 3,66% spreadu analogiczna stopa proc
    w PLN wynioslaby 3,2833%.

    Pozdrawiam
    BN
    www.adekus.pl

  • 8. Data: 2006-02-03 13:44:48
    Od: a...@t...pl (Bartek)

    Sorry sie rojechalo troche poprawilem uklad.