  • 21. Data: 2003-09-04 16:57:01
    Temat: Re: Kradzeż pieniędzy z konta (mBank)
    Od: Artur Gawryszczak <g...@c...edu.pl._!_!_!_>

    Grzegorz wrote:

    > skoro istnieje algorytm szyfrujacy to istnieje algorytm deszyfrujacy ;-)

    To zdeszyfruj mi to:

    cgdlbl'

    W sumie już tego hasła już nie używam (zdaje się, że było łamalne
    słownikiem, zawierało jedną nie-literkę, nie-cyferkę), więc nic się nie
    stanie, jeśli złamiesz. Dla ułatwienia dodam, że nie chciało mi się
    kombinować i to jest najprostsze, co może być czyli dany znak podmieniany
    zawsze innym, w sposób jednoznaczny, dwukierunkowo-friendly. Masz więc
    zaledwie parę permutacji do obadania :-)

    --
    Pozdrówka,
    Artur

  • 22. Data: 2003-09-04 17:11:00
    Od: "Grzegorz" <g...@U...pl>

    Użytkownik "Artur Gawryszczak" <g...@c...edu.pl._!_!_!_> napisał w
    wiadomości news:9516984.psFqVmEuNT@phoenix...

> [...]
    > zawsze innym, w sposób jednoznaczny, dwukierunkowo-friendly. Masz więc
    > zaledwie parę permutacji do obadania :-)

    dżis! pogielo Was?
    skoro to jakos zaszyfrowales to znaczy, ze masz algorytm deszyfrujacy
    nie?
    ktos moze dotrzec do Twojego algorytmu ta sama (albo podobna) droga,
    ktora dotarl do serwera, na ktorym sa zaszyfrowane dane
    i rozszyfrowac te dane

    Grzegorz

  • 23. Data: 2003-09-04 17:30:37
    Od: "Grzegorz" <g...@U...pl>

    Użytkownik "Grzegorz" <g...@U...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > dżis! pogielo Was?
    > skoro to jakos zaszyfrowales to znaczy, ze masz algorytm deszyfrujacy

    sorki, ze Cie troche napadlem :-)
    ale cos gwaltowny dzisiaj jestem... :-/

    > ktos moze dotrzec do Twojego algorytmu ta sama (albo podobna) droga,
    > ktora dotarl do serwera, na ktorym sa zaszyfrowane dane
    > i rozszyfrowac te dane

    mysle, ze powyzsze wyjasnienie dostatecznie opisuje co mialem na mysli
    poprzednio :-)

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 24. Data: 2003-09-04 19:38:11
    Od: Artur Gawryszczak <g...@c...edu.pl._!_!_!_>

    Grzegorz wrote:

> [...]

    Mnie? Nie, chyba :-)

    Mam. Jeszcze go pamiętam. Wykobminowałem go sobie tak, żeby go łatwo
    zapamiętać :-)

    > sorki, ze Cie troche napadlem :-)
    > ale cos gwaltowny dzisiaj jestem... :-/

    Nie szkodzi. To w twoim odczyciu gwałtowne było? ;-)

    Najłatwiej to byłoby jednak palnikiem i obcęgami, bo na to, że użyje
    takich samych skojarzeń, to nie liczę :-)

    Dobrze zaszyfrowane dane, to takie których po zaszyfrowaniu nie musisz
    ukrywać, bo to niczego nie zmieni. Ważny jest klucz.

    --
    Pozdrówka,
    Artur

  • 25. Data: 2003-09-04 19:55:48
    Od: "Grzegorz" <g...@U...pl>

    Użytkownik "Artur Gawryszczak" <g...@c...edu.pl._!_!_!_> napisał w
    wiadomości news:6548299.BnSy6fQqsy@phoenix...

> [...]
    >
    > Dobrze zaszyfrowane dane, to takie których po zaszyfrowaniu nie musisz
    > ukrywać, bo to niczego nie zmieni. Ważny jest klucz.

    czyli algorytm jest znany
    no to wspomniane obcegi i palnik i klucz sam oddasz :-)

    ale co innego w przypadku banku
    jezeli maja prawidlowe procedury, ktorych przestrzegaja
    to mozemy spac spokojnie

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 26. Data: 2003-09-04 20:36:54
    Od: Artur Gawryszczak <g...@c...edu.pl._!_!_!_>

    Grzegorz wrote:

    > czyli algorytm jest znany
    > no to wspomniane obcegi i palnik i klucz sam oddasz :-)

    Ale na takie algorytmy "brute force" to odporne byłyby jedynie jakieś
    bardzo inteligentne systemy biometryczne umiejące m.in. wykrywać stres.

    --
    Pozdrówka,
    Artur

  • 27. Data: 2003-09-04 21:18:07
    Od: Adam Płaszczyca <_...@i...pl>

    Grzegorz <g...@u...pl> wrote:

    > dżis! pogielo Was?
    > skoro to jakos zaszyfrowales to znaczy, ze masz algorytm deszyfrujacy
    > nie?

    Nie. Właśnie na tym polega algorytm jednokierunkowy. Nie możesz
    stworzyć dla takiego algorytmu, który zadziała odwrotnie.

    > ktos moze dotrzec do Twojego algorytmu ta sama (albo podobna) droga,
    > ktora dotarl do serwera, na ktorym sa zaszyfrowane dane
    > i rozszyfrowac te dane

    No właśnie nie. W wypadku jednokierunkowego możesz jedynie podać hasło,
    zaszyfrować je i sprawdzić, czy wypadnie to, co wtedy, kiedy podałeś
    hasło właściwe. W drugą stronę to nie działa.

    P.S. tak działa algorytm szyfrowanbia haseł na linuklsie na przykład.

    --
    ___________ (R)

  • 28. Data: 2003-09-04 21:29:28
    Od: "Grzegorz" <g...@U...pl>

    Użytkownik "Adam Płaszczyca" <_...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zaszyfrować je i sprawdzić, czy wypadnie to, co wtedy, kiedy podałeś
    > hasło właściwe. W drugą stronę to nie działa.

    czyli dla hasel jednorazowych nie ma problemu :-)
    jedynie potrzebujesz algorytm szyfrujacy a nie deszyfrujacy (bo go nie ma)
    sprawdzasz max 99999 mozliwosci i wszystko

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 29. Data: 2003-09-05 16:36:06
    Od: Karol Szklarski <k...@w...pl>

    Dnia 2003-09-04 23:29, Użytkownik Grzegorz napisał:

    > czyli dla hasel jednorazowych nie ma problemu :-)
    > jedynie potrzebujesz algorytm szyfrujacy a nie deszyfrujacy (bo go nie ma)
    > sprawdzasz max 99999 mozliwosci i wszystko

    Pozwólcie że się wtrącę, ale nie ma tak łatwo. Stosuje się prosty
    pomysł, tzw. solenie haseł. Powiedzmy że prawdziwe hasło to xxxxx.
    Losujesz sobie liczbę yyyyyy (sól) i szyfrujesz coś takiego: xxxxxyyyyy.
    Podczas weryfikacji hasła sprawdzasz wszystke 100000 możliwości i jeżeli
    jedna jest poprawna to podane hasło jest prawidłowe.

    Przypuśćmy, że sprawdzenie jednego hasła (tzn 100000 możliwości) zajmie
    komputerowi jedną sekundę. Dla użytkownika jest to niezauważalne. Ale
    aby sprawdzić twoje 99999 mozliwości potrzeba około 317 lat.

    Karol matematyk

  • 30. Data: 2003-09-05 22:08:13
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Karol Szklarski <k...@w...pl> writes:

> [...]
    > zajmie komputerowi jedną sekundę. Dla użytkownika jest to
    > niezauważalne. Ale aby sprawdzić twoje 99999 mozliwości potrzeba około

    Dla tego samego komputera, tak. Dla lepszego komputera bedzie to juz tylko
    317 dni, a cluster dobrych maszynek zrobi to max. w kwadrans.
    Natomiast jak ktos ma dojscia w np. LANL itp, to moze to byc nawet krocej
    niz Twoja sekunda.

    To nie rozni sie niczym od zwiekszenia kosztu obliczeniowego algorytmu.

    No i naturalnie sprawdzenie jednego hasla musi normalnie zajmowac duzo
    mniej niz sekunde - sekunda zatkalaby maszyne na amen przy nawet
    niewielkiej ilosci sprawdzen, a trudno sobie wyobrazic, by glownym
    kosztem banku byla maszyna do sprawdzania hasel (mozna tez wyobrazic
    sobie ciekawe DoSy).
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH