  • 1. Data: 2003-09-08 15:39:47
    Temat: Jak to jest z tym PINem
    Od: Krzysztof Mieloch <k...@w...de>

    Czesc!

    Uczono mnie, ze jak wpisuje PIN w bankomacie (czy w POSie), to
    jest on traktowany odpowiednia funckja skrotu (dochodzil chyba
    jeszcze znacznik czasowy) i niech wynikiem bedzie A. A jest wysylane
    do centrum autoryzacji, ktore ma moj PIN rowniez potraktowany funckja
    skrotu (czyli postaci jawnej nie da sie obliczyc) (niech bedzie B). I
    porownywane jest A==B.
    Znacznik czasowy jest potrzebny, aby zly nie mogl pozniej skorzystac
    ponownie z A (ktore zalezy od czasu).

    Poniewaz nigdzie moj PIN nie jest zapisany w postaci jawnej, a jego
    wyliczenie z B jest b. trudne (czasochlonne), nie ma mozliwosci
    odtworzenia PINu w przypadku jego zapomnienia.

    Pare miesiecy temu po ok. 2 miesiecznym nie uzywaniu karty z Lukasa
    stwierdzilem, ze zapomnialem PIN. Pamietalem tylko przez mgle jakie
    byly cyfry, ale nie pamietalem w jakiej kolejnosci. Poszedlem do
    banku. Pani stwierdzila, ze PINu nie mozna odtworzyc (wiedzialem o
    tym), tylko wygeneruja mi nowy (czyli wylicza nowe A) i przysla
    poczta. Gdy dostalem PIN wydal mi sie jakis znajomy. Tak, to byl moj
    stary PIN (cyfry byly te same i kolejnosc raczej tez) zglupialem.

    No to oni go jednak musza miec, gdyz nie wierze, ze wylosowali
    dokladnie ten same cyfry z PINu, co mialem wczesniej.

  • 2. Data: 2003-09-08 16:14:44
    Temat: Re: Jak to jest z tym PINem
    Od: Radosław Popławski <r...@a...net.pl>

    Mon, 08 Sep 2003 17:39:47 +0200, w
    <h...@4...com>, Krzysztof Mieloch <k...@w...de>
    napisał(-a):

> [...]
    >
    > No to oni go jednak musza miec, gdyz nie wierze, ze wylosowali
    > dokladnie ten same cyfry z PINu, co mialem wczesniej.

    Możliwe jest to jakaś funkcja z nr karty, może twoich danych osobowych --
    czegokolwiek innego...

  • 3. Data: 2003-09-08 16:44:40
    Od: Krzysztof Mieloch <k...@w...de>

    On Mon, 08 Sep 2003 18:14:44 +0200, Radosław Popławski
    <r...@a...net.pl> wrote:

    >Mon, 08 Sep 2003 17:39:47 +0200, w
    ><h...@4...com>, Krzysztof Mieloch <k...@w...de>

    >Możliwe jest to jakaś funkcja z nr karty, może twoich danych osobowych --
    >czegokolwiek innego...
    No chyba nie. Bo wtedy to moglbym bez problemu okreslic czyjs PIN na
    podstawie tych danych (w koncu nie tak trudnych do znalezienia). A w
    oglole to po co by tak uzalezniac PIN, jak mozna go po prostu
    wylosowac.

  • 4. Data: 2003-09-08 17:14:15
    Od: Radosław Popławski <r...@a...net.pl>

    Mon, 08 Sep 2003 18:44:40 +0200, w
    napisał(-a):

    > No chyba nie. Bo wtedy to moglbym bez problemu okreslic czyjs PIN na
    > podstawie tych danych (w koncu nie tak trudnych do znalezienia). A w

    Nie sądzę...

  • 5. Data: 2003-09-08 21:21:02
    Od: "Sebastian Malarz" <s...@k...pl>

    > Poniewaz nigdzie moj PIN nie jest zapisany w postaci jawnej, a jego
    > wyliczenie z B jest b. trudne (czasochlonne), nie ma mozliwosci
    > odtworzenia PINu w przypadku jego zapomnienia.

    Alez jest taka mozliwosc i jest nawet swiadczona przez kilka banków.

    Pozdrawiam,
    Sebastian Malarz

  • 6. Data: 2003-09-08 21:38:31
    Od: Adam Płaszczyca <_...@i...pl>

    Krzysztof Mieloch <k...@w...de> wrote:

    > No to oni go jednak musza miec, gdyz nie wierze, ze wylosowali
    > dokladnie ten same cyfry z PINu, co mialem wczesniej.

    Ależ skąd. Wystarczy przepuścić przez maszynkę szyfrującą najwyżej 10000
    numerów i któryś podejdzie.

    --
    ___________ (R)

  • 7. Data: 2003-09-09 18:16:02
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Krzysztof Mieloch <k...@w...de> writes:

    > Poniewaz nigdzie moj PIN nie jest zapisany w postaci jawnej, a jego
    > wyliczenie z B jest b. trudne (czasochlonne), nie ma mozliwosci
    > odtworzenia PINu w przypadku jego zapomnienia.

    Bajki. Oczywiscie bank (w sensie komputera) zna PINy wszystkich swoich
    kart.
    To o czym piszesz ma na celu tylko ukrycie PINu na czas transmisji.
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH