  • 1. Data: 2007-02-09 08:26:49
    Temat: Jak rozumieć ten zapis? (wniosek o KK)
    Od: "GwynApNudd" <g...@a...pl>

    Witajcie - we wniosku o wydanie KK mBanku jest jeden zapis, który nie jest
    dla mnie jasny. Czy ktoś mógłby naświetlić mi, o co chodzi w poniższym
    fragmencie?

    "W przypadku wydania przez mBank KK wyrażam zgodę/nie wyrażam zgody na
    przetwarzanie i udostępnianie dotyczących mnie informacji, stanowiących
    tajemnicę bankową, przez mBank i BIK S.A., w celu oceny zdolności kredytowej
    i analizy ryzyka kredytowego, w zakresie przewidzianym w ustawie w Ustawie
    Prawo Bankowe, przez okres 5 lat od dnia wygaśnięcia zobowiązania [...]"

    Czyli co, jak wyrażę zgodę to mBank i inne banki, poprzez BIK będą mogły
    oprzeć się na mojej historii KK podczas analizy wniosków kredytowych, a
    jeżeli nie zgodzę się to nie będą miały takiej możliwość?

    Jakie mogą być jeszcze inne następstwa wyrażenie/nie wyrażenia zgody? I jak
    lepiej postąpić? :)

    --
    serdecznie pozdrawiam
    Gwyn

  • 2. Data: 2007-02-09 08:34:00
    Temat: Re: Jak rozumieć ten zapis? (wniosek o KK)
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    GwynApNudd wrote:
    [...]

    > Czyli co, jak wyrażę zgodę to mBank i inne banki, poprzez BIK będą mogły
    > oprzeć się na mojej historii KK podczas analizy wniosków kredytowych, a
    > jeżeli nie zgodzę się to nie będą miały takiej możliwość?
    +-

    Przy czym odnoszę wrażenie, że w przypadku drobnych kredytów (KK, jakieś
    kredyty gotówkowe) dane z BIK są coraz ważniejszym, a czasami jedynym
    kryterium. Ja podpisuje - nic mi nie szkodzi, a w razie gdybym nie
    spłacał, to i tak BIK to będzie trzymał 7 lat niezależnie od mojej
    (nie)zgody.

    KJ

  • 3. Data: 2007-02-09 10:16:53
    Od: "JarekG" <j...@w...pl>

    Banki przed udzieleniem kredytu sprawdzają Twoją historię w BIKu i nie tylko
    to czy masz obecnie zadłużenie, miałeś problemy ze spłatą ale również czy
    dotychczasowe zadłużenie spłacałeś terminowo. Dostajesz za to wyższą ilość
    punktów. Więc korzystniej dla Ciebie będzie to podpisać, bo zawsze w
    przyszłości możesz mieć ułatwienia, jako "sprawdzony kredytobiorca",
    Pozdrawiam, J.

  • 4. Data: 2007-02-09 19:27:48
    Od: "Darek" <n...@p...maila.pl>

> [...]
    > Prawo Bankowe, przez okres 5 lat od dnia wygaśnięcia zobowiązania [...]"

    Po ostatniej nowelizacji Prawa Bankowego banki nie mogą przetwarzać danych
    po wygaśnięciu zobowiązania kredytowego, chyba że klient się na to zgodzi.
    Po to jest to oświadczenie. O ile pamiętam w każdej chwili można zmienić
    zdanie do do przetwarzania.

    > Jakie mogą być jeszcze inne następstwa wyrażenie/nie wyrażenia zgody? I
    > jak
    > lepiej postąpić? :)

    Jak nie wyrazisz zgody to po spłaceniu kredytu ślad w BIKu o nim zginie. Jak
    wyrazisz to ślad po spłacie będzie.
    Jak zamierzasz nie spłacać kredytu to nie wyrażasz zgody.
    Jeżeli zamierzasz spłacac terminowo to podpisujesz zgodę - w przyszłości
    kolejny kredyt może być tańszy/łatwiejszy w otrzymaniu/......

    Darek

  • 5. Data: 2007-02-10 07:15:46
    Od: "Darek" <n...@p...maila.pl>

> [...]
    > Jeżeli zamierzasz spłacac terminowo to podpisujesz zgodę - w przyszłości
    > kolejny kredyt może być tańszy/łatwiejszy w otrzymaniu/......

    Trochę namieszałem i się pomyliłem. Nie zgodzenie się na przetwarzanie
    szkodzi tylko osobom dobrze spłacającym kredyty.

    Jest tak:
    "Z dniem 16 czerwca 2005 roku weszła w życie nowelizacja Prawa bankowego, w
    związku z którą:
    Dane o wygasłych zobowiązaniach klientów wobec banku lub innej instytucji
    upoważnionej do udzielania kredytów, którzy podpisali umowę z bankiem lub tą
    instytucją po wejściu w życie nowelizacji Prawa bankowego i terminowo
    regulowali swoje zobowiązania z niej wynikające są przetwarzane przez BIK na
    podstawie udzielonej przez nich zgody.
    Dane o wygasłych zobowiązaniach klientów wobec banku lub innej instytucji
    upoważnionej do udzielania kredytów mogą być przetwarzane bez ich zgody
    przez okres 5-letni, jeśli spełnione są łącznie następujące przesłanki:
    - klient nie wykonał zobowiązania lub dopuścił się zwłoki powyżej 60 dni w
    spełnieniu świadczenia wynikającego z umowy zawartej z bankiem lub inną
    instytucją upoważnioną do udzielania kredytów,
    - po zaistnieniu okoliczności, o których mowa jest w pkt. a upłynęło, co
    najmniej 30 dni od poinformowania tego klienta przez bank lub inną
    instytucję ustawowo upoważnioną do udzielania kredytów, o zamiarze
    przetwarzania dotyczących go informacji stanowiących tajemnicę bankową bez
    jego zgody.
    Przetwarzanie danych zebranych do dnia wejścia w życie ustawy powinno być
    dostosowane do wymogów w niej określonych w terminie nie dłuższym, niż 3
    lata od jej wejścia w życie, tj. do dnia 15 czerwca 2008 roku."

    Darek

  • 6. Data: 2007-02-10 14:43:39
    Od: "GwynApNudd" <g...@a...pl>

    Dziękuję wam wszystkim za odpowiedzi. Wyraziłam zgodę :)

    Gwyn