  • 1. Data: 2010-05-05 11:07:06
    Temat: Fortis, e-pakiet i KK - zamykanie rachunków. Jakie procedury?
    Od: "Maciek D." <k...@i...pl>

    Hej,
    mógłby mi ktoś opisać jak powinno wyglądać zamykanie rachunku w
    wymienionym w tyle banku (pomału mi ta nazwa zaczyna w gardle ością stawać)?
    W kwietniu byłem w oddziale*, konsultantka wypisała wypowiedzenie,
    sprawdziłem, podpisałem, VE oddałem do pocięcia. Przy okazji oddałem
    Fotokartę (również rezygnacja z rachunku) - zadłużenie spłacone do zera,
    żadnych obciążeń od miesiąca. Tknęło mnie w weekend - zajrzałem do
    Pl@net, a tam: VE i KK wciąż wiszą jako aktywne, opłata za VE pobrana,
    na rachunku KK saldo -1,51. Napisałem do nich pełnego nadziei maila, ale
    pamiętając co niektórzy pisali o zamykaniu rachunku przed prawie rokiem,
    podczas migracji e-pakietowców przy okazji zmiany toip, zaczynam kiepsko
    to widzieć i powoli nastawiam się na nadciągające problemy.
    Ten bank tak ma, czy co?

    *oddział w Poznaniu, przy stoliku obok para niegramotnych, starszych
    ludzi podpisuje umowę o kredyt samochodowy. Obsługująca ich
    konsultantka, wyglądająca bardziej na nieco podstarzałą pracownicę
    solarium, niż instytucji finansowej: "No i widzi Pan, tutaj jeszcze
    proszę o podpis... dobrze. No, kredyt dostanie Pan na konto - tu jest
    jego numer. Widzi Pan? To jest konto w naszym banku, ale proszę się nie
    denerwować to konto jest bezpłatne... - ścisza głos i dodaje na wydechu
    - przez pierwsze trzy miesiące..." ;)

    --
    Pozdrawiam,
    MD

  • 2. Data: 2010-05-05 16:36:08
    Od: Rafal M <r...@g...com>

    On 5 Maj, 13:07, "Maciek D." <k...@i...pl> wrote:
> [...]
    > sprawdziłem, podpisałem, VE oddałem do pocięcia. Przy okazji oddałem
    > Fotokartę (również rezygnacja z rachunku) - zadłużenie spłacone do zera,

    Potwierdzenie tego wypowiedzenia masz?

    Pozdrawiam
    Rafal

  • 3. Data: 2010-05-05 17:32:59
    Od: "Maciek D." <k...@i...pl>

    W dniu 2010-05-05 18:36, Rafal M pisze:

    > Potwierdzenie tego wypowiedzenia masz?

    Mniej więcej: mam kserokopię potwierdzoną pieczęcią z adnotacją że
    wpłynęło dnia tego i tego, oraz z podpisem pracownicy banku. Zerkali
    spode łba, ale dali ;)
    A tak w ogóle, to około 15. miałem uspokajający telefon od bardzo miłej
    Pani z poznańskiej centrali banku. Niestety, wycieczka do oddziału mnie
    nie ominie, bowiem wynikło małe nieporozumienie przy zamykaniu rachunku.

    --
    Pozdrawiam,
    MD

  • 4. Data: 2010-05-05 18:54:36
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 05.05.10 13:07, Maciek D. pisze:
> [...]
    > podczas migracji e-pakietowców przy okazji zmiany toip, zaczynam kiepsko
    > to widzieć i powoli nastawiam się na nadciągające problemy.

    Zamykane w czerwcu 2009.
    Do dzisiaj działa Pl@net, jest konto (na szczęście nie pobierają
    prowizji). Niedawno zniknęła fotokarta z podglądu, ale mail z
    przypomnieniem o spłacie 0.00 dostaję do dzisiaj :)

    Potwierdzenie zamknięcia trzymam, ale nie wiem, czy nie zdeponować razem
    z testamentem :)

    --
    Pete

  • 5. Data: 2010-05-08 09:00:38
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl>

    Użytkownik "Pete"
> [...]
    > przypomnieniem o spłacie 0.00 dostaję do dzisiaj :)
    >
    > Potwierdzenie zamknięcia trzymam, ale nie wiem, czy nie zdeponować

    rownież w czerwcu 2009 udalo mi sie skutecznie zamknąć e-pakiet
    ale zachowałem token i KK VC - mam na nią nadal podgląd
    a od początku widziałem rónież że konto zamknęli skutecznie
    *** blad ***

    PS - maile z przypomnieniem spłaty 0,00 też przychodzą :-)
    raz (jak miałem jeszcze e-planet) zadysponowałem spłatę z ROR-a
    o dziwo przeszło z kwotą 0 ale jak nadszedł ten dzień to system
    odmówił realizacji dyspozycji którą przyjął - wysłał SMS-a
    i pobrał za to opłatę, którą po reklamacji grzecznie zwrócili
    - pewnie mają ten wałek do dziś :-)

  • 6. Data: 2010-05-08 09:33:48
    Od: MK <m...@i...pl>

    On 8 Maj, 11:00, "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl> wrote:

> [...]
    > odmówił realizacji dyspozycji którą przyjął - wysłał SMS-a
    > i pobrał za to opłatę, którą po reklamacji grzecznie zwrócili

    Miales token w Fortisie? ;)
    Moje konto zostalo zamkniete po wyslaniu wiadomosci poczta wewnetrzna.
    Tzn. na pewno dostep internetowy zostal zablokowany, bo czy rachunek
    zamkniety to pewnosci nie mam... ale Fortis twierdzi, ze tak jest to
    nie mam podstaw zeby w to nie wierzyc... Szkoda tego banku, chociaz na
    Nordee tez nie mam co narzekac...

    MK

  • 7. Data: 2010-05-08 14:02:50
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl>

    Użytkownik "MK" <

    > Miales token w Fortisie? ;)
    > Moje konto zostalo zamkniete po wyslaniu wiadomosci poczta wewnetrzna.

    miałem ten darmowy token i mam go nadal, bo zachowałem sobie
    czarną kartę kredytową i loguje się do konta nadal, żeby mieć podgląd
    Mnie też szkoda tego e-pakietu, bo ja go miałem z papierowymi, darmowymi
    wyciągami miesięcznymi :-)
    *** blad ***

    Nordea i Toyota mają kiepski zwyczaj wysyłania zleceń po dacie
    jeśli wypada dzień w dzień wolny - wolałem przed datą

  • 8. Data: 2010-05-08 19:31:39
    Od: MK <m...@i...pl>

    On 8 Maj, 16:02, "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl> wrote:

    > miałem ten darmowy token i mam go nadal, bo zachowałem sobie
    > czarną kartę kredytową i loguje się do konta nadal, żeby mieć podgląd

    Tzn. masz ten USB stick na podpis elektroniczny, tak? Tez go mam
    niestety w zaden sposob nie moge znalezc dla niego zastosowania, po
    rozstaniu sie z Fortisem...

    MK

  • 9. Data: 2010-05-09 10:17:18
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl>

    Użytkownik "MK" <m...@i...pl>
    > Tzn. masz ten USB stick na podpis elektroniczny, tak? Tez go mam
    > niestety w zaden sposob nie moge znalezc dla niego zastosowania, po
    > rozstaniu sie z Fortisem...

    U mnie się nadal przydaje, ale trzeba zapytać kogoś z Comarchu
    dla kogo jeszcze zrobili to oprogramowanie - wiem że dla podpisu
    elektronicznego różnych dokumentów

    znalazłem kiedyś w iternecie dokumentację do tego programu i po jej
    przeczytaniu zadałem Fortisowi kilka pytań - odpowiedz na pierwsze jest
    rewelacyjna "krótki pin nie wpływa na bezpieczenstwo" :-))
    *** blad ***

    PS - oto pytania i odpowiedzi Fortisa:
    -> Dlaczego w aplikacji ToolboxFORTIS ograniczono możliwości już
    funkcjonującego oprogramowania - np. PIN tylko do 4 cyfr?

    Pierwsze karty kryptograficzne dostarczone do Banku miały możliwość
    ustawienia kodu PIN jedynie 4-ro znakowego. Później, gdy Bank otrzymał
    tokeny, zdecydowano, że należy zestandaryzować te dwa urządzenia
    kryptograficzne i dlatego też PIN ma 4 znaki. W związku z tym, że
    autoryzacja przy obecnie wykorzystywanym podpisie elektronicznym opiera
    się na zasadzie "coś wiesz i coś masz", długość kodu PIN nie wpływa
    negatywnie na bezpieczeństwo.

    Ad. 2.

    -> Na token jest ponoć możliwość wgrania pliku (dowolnego pliku z
    dysku). Jaką może mieć wielkość ten plik? Czy można go wyciągnąć z
    tokena na dysk? Kolejne pytanie - po co jest taka opcja i ile miejsca
    jest dostępne, Klient ma na tokenie 2 pary kluczy.

    Na token lub kartę jest możliwość wgrania pliku z dysku. Wielkość pliku
    zależy od ilości dostępnej pamięci na karcie/tokenie. Aktualnie nie ma
    możliwości wyciągnięcia pliku z tokena na dysk. Jest to spowodowane
    faktem, że Bank oferuje nośniki jedynie w celu przechowywania na nich
    kluczy przeznaczonych do korzystania z Pl@net/BiznesPl@net (nie chcemy,
    żeby te pliki można było z pliku wyciągnąć).
    Wersja udostępniana Klientom przez Fortis nie jest więc pełną wersją
    jaką oferuje CA.

    Ad. 3.

    -> Na token jest możliwość wgrania certyfikatu - po co? - czy jest
    możliwość użycia wygenerowanych kluczy do podpisu maila, żeby potem
    dostawać maile szyfrowane?

    Istnieje możliwość wykorzystania tokena do podpisywania wiadomości
    szyfrowanych. Po wgraniu na token certyfikatu wraz ze skojarzonymi z nim
    kluczami istnieje możliwość podpisywania i szyfrowania emaili. Bank nie
    rekomenduje jednak stosowania nośników w tym celu, z uwagi na to, że nie
    wiemy dokładnie które certyfikaty są obsługiwane przez oprogramowanie
    oraz z uwagi na to, że Bank skupił się na przystosowaniu tokenów do
    swoich potrzeb (pod takim kątem wykonywane były testy).

    Ad. 4.

    -> Czy wersja dla Fortisa współpracuje z pozostałym oprogramowaniem
    Comarchu np. do podpisywania dokumentów, jeśli wkopiuję na token
    odpowiedni certyfikat?

    Bank nie rekomenduje stosowania tokenów/ kart do innych celów niż
    logowania i autoryzacja w Pl@net/BiznesPl@net.

  • 10. Data: 2010-05-10 09:46:39
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 08.05.10 11:33, MK pisze:

> [...]
    > zamkniety to pewnosci nie mam... ale Fortis twierdzi, ze tak jest to
    > nie mam podstaw zeby w to nie wierzyc...

    Wiesz, ja mam nawet papier na to, ze zamkneli a nie zamkneli. :)

    --
    Pete