  • 1. Data: 2013-08-07 10:29:45
    Temat: Data transakcji, operacji, ksiegowania (mBank)
    Od: m...@g...com

    Na wyciagach generowanych przez mBank sa 3 daty dotyczące jednej płatności kartą:

    - data księgowania
    - data operacji (ta sama, co data księgowania)
    - opis operacji, w którym podana jest rzeczywista data transakcji

    Czy taki zapis jest prawidłowy? Czy data operacji nie powinna być datą transakcji?
    Czy nie jest to wprowadzanie w błąd?

    M.

  • 2. Data: 2013-08-07 10:38:13
    Temat: Re: Data transakcji, operacji, ksiegowania (mBank)
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    m...@g...com writes:

> [...]
    >
    > Czy taki zapis jest prawidłowy? Czy data operacji nie powinna być datą transakcji?

    Nie wiem czy to jest prawidłowe.
    Natomiast to się zmieiło jakoś niedawno (przy okazji nowego interfejsu?)
    Wcześniej mbank podawał datę operacji jako datę "fizycznej" operacji
    kartą.

    KJ

    You're definitely on their list. The question to ask next is what list it is.

  • 3. Data: 2013-08-07 11:23:01
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 07 Aug 2013 01:29:45 -0700, msawic napisał(a):

> [...]
    >
    > Czy taki zapis jest prawidłowy? Czy data operacji nie powinna być datą
    > transakcji? Czy nie jest to wprowadzanie w błąd?

    Jest poprawnie - zgodnie z aktualna ustawą. Z tego co pamiętam to była ta
    zmiana:

    http://www.mbank.pl/aktualnosci/post,1321,zmiany-w-r
    egulaminach-
    mbanku.html

  • 4. Data: 2013-08-07 13:19:53
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "jureq" napisał w wiadomości

    >Jest poprawnie - zgodnie z aktualna ustawą. Z tego co pamiętam to
> [...]

    to jest ta ustawa ?
    1175

    gdzie tam sa zdefiniowane te daty ?

    bo owszem,
    Art. 56.

    1. Dostawca odbiorcy przekazuje zlecenie płatnicze zainicjowane przez
    odbiorcę lub za jego pośrednictwem dostawcy płatnika w terminie
    uzgodnionym między odbiorcą a jego dostawcą, umożliwiając w przypadku
    transakcji polecenia zapłaty rozrachunek tej transakcji w uzgodnionym
    terminie płatności.

    2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do transakcji płatniczych
    kartą płatniczą lub podobnym instrumentem płatniczym zainicjowanych
    przez odbiorcę.

    Czyli co - data operacji to data wplyniecia inforcji od banku/dostawcy
    odbiorcy ?

    J.

  • 5. Data: 2013-08-07 13:21:21
    Od: Marek <f...@f...com>

    On 07 Aug 2013 09:23:01 GMT, jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>
    wrote:
    > Jest poprawnie - zgodnie z aktualna ustawą. Z tego co pamiętam to
    była ta

    No ale data operacji nie zawsze może pokrywać się z data transakcji
    np. operacja zlecenia przelewu w weekend gdy ksiegowanie może odbyć
    się dopiero w poniedziałek), co w takim przypadku. Na początku
    działania mBanku były takie kwiatki jak data ksiegowania poboru
    oplaty (nie pamiętam za jaka operacje) w przyszłości, np. w sobotę
    sprawdzasz saldo i jest mniej niż było w piątek mimo, że w historii
    nie było żadnych operacji. Trzeba było w hisotrii ustawić datę
    koncowa na najbliższy poniedziałek (w przyszłości) aby zobaczyć
    pobranie tej opłaty z data księgowania z poniedziałku :-).

    --
    Marek

  • 6. Data: 2013-08-07 13:46:15
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 07 Aug 2013 13:19:53 +0200, J.F napisał(a):

    -regulaminach-

    > to jest ta ustawa ?
    > http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU2011199
    1175

    > gdzie tam sa zdefiniowane te daty ?
    >

    > bo owszem,
    > Art. 56.

    Nie ten art.

    Data księgowania to wiadomo co jest i nie potrzebuje definicji. Tak samo
    data operacji umieszczana w tytule operacji. Natomiast data transakcji to
    jest to co po angielsku nazywa się "value date" a po polsku często dość
    głupio się to tłumaczy jako datę waluty. I w ustawie masz

    Art. 59.
    3. Obciążenie rachunku płatniczego płatnika kwotą transakcji płatniczej
    następuje z datą waluty nie wcześniejszą niż moment, w którym rachunek
    ten został faktycznie obciążony kwotą transakcji płatniczej.

  • 7. Data: 2013-08-07 13:57:26
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 07 Aug 2013 13:21:21 +0200, Marek napisał(a):

> [...]
    > operacji. Trzeba było w hisotrii ustawić datę koncowa na najbliższy
    > poniedziałek (w przyszłości) aby zobaczyć pobranie tej opłaty z data

    To się akurat nadal nie zmieniło. Np jeśli koniec miesiąca wypada w
    niedzielę to odsetki są księgowane w nocy z piątku na sobotę z datą
    poniedziałkową.

  • 8. Data: 2013-08-07 14:12:14
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 07 Aug 2013 11:46:15 +0000, jureq napisał(a):

> [...]
    > to jest to co po angielsku nazywa się "value date" a po polsku często
    > dość głupio się to tłumaczy jako datę waluty.

    Nie przyjrzałem się wcześniej jak to aktualnie wygląda w mBanku i
    wychodzi, że ostatnio jeszcze bardziej to zmienili. Jest nawet inaczej
    niż opisuje to msawic. Nie ma już dat w tytule operacji. Aktualnie są
    trzy pola z datami: operacji, księgowania i transakcji. Pole "data
    operacji" to jest ta "data waluty" wpływająca np na oprocentowanie
    rachunku. Data transakcji to data faktycznej zapłaty w sklepie.

    Żeby było ciekawiej jeśli wyświetlimy operacje w historii karty to mamy
    jeszcze inną terminologię. Są tam dwie daty: operacji i rozliczenia.
    Tutaj data operacji to co innego niż w operacjach na rachunku - data
    rzeczywistej zapłaty w sklepie. Rzeczywiście w tym systemie bank ma
    burdel.

    Zastrzeżenie: nazwy wziąłem ze "starego" interfejsu mBanku. Nie mam
    pojęcia czy czegoś nie zmienili w nowym.