  • 1. Data: 2002-06-12 18:06:09
    Temat: Czy bank mógł tak zrobić ??? Długie
    Od: "Andrzej" <a...@p...onet.pl>

    Witam
    Jakiś czas temu opsywałem sytuację z jaką spotkał się mój brat kożystając z
    usług jednego z banków spółdzielczych.
    Przypomnę:
    Miał tam konto firmowe z którego wykonywał operacje związane z prowadzoną
    działalnością gospodarczą. Do bodajże marca wszelkie wpłaty i wypłaty
    gotówkowe dokonywane w okienku przyjmowane były bez żadnych prowizji. Od
    marca bank wprowadził nową taryfe opłat w której za wpłaty pobierają 0.5% od
    wpłacanej kwoty. Brat policzył że w ciągu roku musiałby zostawić bankowi
    kilka tysięcy zł prowizji. Poradziłem mu aby otwożył sobie ROR na niego
    wpłacał bezpłatnie gotówkę i przelewał na konto firmowe bez prowizji. Muszę
    przyznać że sama procedura otwierania ROR-u była żenująco - komiczna.
    Pytania typu "A po co panu ROR" pomijam komętarzem. Koniec końcem udało się
    otwożyć ROR.
    Brat dokonał kilku wpłat na ROR, przelał na rachunek firmowy i wszystko było
    ok do czasu kiedu pani w okienku z zacietrzewieniem i własnym zaangażowaniem
    któregoś pięknego dnia ODMÓWIŁA wykonania przelewy z ROR na konto firmowe.
    Odmówiła również podania przyczyny oraz pisemnego uzasadnienia.
    Brat napisał pismo do banku na jakiej podstawie ograniczają swobodę
    dysponowania jego środkami, odmawiają wykonania przelewu łamiąc w ten sposób
    Art. 51 Prawa bankowego. Efekt tego pisma był zaskakujący: brat dostał pismo
    iż ze względu na fakt iż prowadzi działalność gospodarczą z rachunku
    osobistego ROR zrywają z nim umowę o prowadzenie rachunków: firmowego i
    osobistego.
    Fakty:
    Wszystkie płatności, faktury oraz zobowiązania brat wykonywał z rachunku
    firmowego.
    Z rachunku osobistego ROR dokonywał jedynie przelewy na rachunek firmowy.

    Moim zdaniem bank nie miał prawa odmówić wykonywania przelewów z rachunku
    osobistego na firmowy. Twierdzę tak na podstawie własnego doświadczenia z
    BPH gdzie sympatyczna pani doradziła mi abym otwożył sobie ROR i z niego
    przelewał na konto firmowe bez prowizji za wpłaty. Podobnie jest w mBanku
    oraz Inteligo gdzie można i nikt tego nie zabrania przelewać srodki pienężne
    z rach. osobistego na firmowy i odwrotnie. Jeśli się mylę to mBank i
    Inteligo równięż nie powinny dopuszczać so takiej sytuacji

    Pytanie:
    Czy bank mógł tak zrobić ? Jeżeli nie to do kogo można wnieś skargę, czego
    żądać od banku. Jak ich "ukarać"

  • 2. Data: 2002-06-13 06:43:51
    Temat: Re: Czy bank mógł tak zrobić ??? Długie
    Od: "Slawek Kos" <s...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "Andrzej" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > kilka tysięcy zł prowizji. Poradziłem mu aby otwożył sobie ROR na niego
    > wpłacał bezpłatnie gotówkę i przelewał na konto firmowe bez prowizji.

    Slaby pomysl.
    Wszystkie banki maja w regulaminach zasytrzezenie, ze ROR nie moze byc
    uzywany do rozliczen DG.

> [...]
    zaangażowaniem
    > któregoś pięknego dnia ODMÓWIŁA wykonania przelewy z ROR na konto

    No wlasnie

> [...]
    > osobistego.
    > Fakty:
    > Wszystkie płatności, faktury oraz zobowiązania brat wykonywał z rachunku

    I slusznie

    > Z rachunku osobistego ROR dokonywał jedynie przelewy na rachunek firmowy.

    Ale to powodowalo, ze wplywy na rach firmowy odbywaly sie (prawie) wylacznie
    z ROR

    > Moim zdaniem bank nie miał prawa odmówić wykonywania przelewów z rachunku
    > osobistego na firmowy.

    Mial prawo

    > Twierdzę tak na podstawie własnego doświadczenia z
    > BPH gdzie sympatyczna pani doradziła mi abym otwożył sobie ROR i z niego
    > przelewał na konto firmowe bez prowizji za wpłaty.

    Sa mniej rygorystyczni. Ale tez nie masz pewnosci czy ktoregos pieknego dnia
    nie przypomna sobie o swoich regulaminach i nie stana sie "nieprzyjemni"

    > Pytanie:
    > Czy bank mógł tak zrobić ? Jeżeli nie to do kogo można wnieś skargę, czego
    > żądać od banku. Jak ich "ukarać"

    Mogl tak zrobic. IMHO
    Jedyny sposob to zalozyc konto firmowe w banku, ktory nie pobiera prowizji
    od wplat gotowkowych na swoj rachunek.
    Np. PKO BP Biznes Partner.
    Bierzesz Maestro BP i mozesz za darmo robic wplaty nawet po godzinach pracy
    banku - koperta i do bankomatu.

    --
    Pozdrowienia
    ---

  • 3. Data: 2002-06-13 08:13:00
    Od: "Karol" <a...@b...com>

    Użytkownik "Slawek Kos" <s...@p...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > od
    >
    > Slaby pomysl.
    > Wszystkie banki maja w regulaminach zasytrzezenie, ze ROR nie moze byc

    :-)

    A gdzie tu widzisz wykorzystanie ROR do DG?

    > Ale to powodowalo, ze wplywy na rach firmowy odbywaly sie (prawie)
    wylacznie
    > z ROR

    I co z tego? Jest jakis zakaz tego typu transferow?

    A IMHO nie mial.

    I tym milym akcentem EOT.

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 4. Data: 2002-06-13 08:43:06
    Od: "Slawek Kos" <s...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "Karol" <a...@b...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > 0.5%

    > :-)
    >
    > A gdzie tu widzisz wykorzystanie ROR do DG?

    Jest to sprawa _oceny_
    Andrzej napisal, ze tak bylo
    Pan wie, pani wie, pan wie ze pani wie i pani wie ze pan wie ze ona
    wie...;-))
    Ocena: bylo.

    > I co z tego? Jest jakis zakaz tego typu transferow?

    jes jezeli nie sa wykonywane w dobrej wierze.
    A nie byly
    Pani wiedziala, ze....

    > A IMHO nie mial.

    Podobno na tym polega dyskusja ;-)
    Naiwnoscia jest sadzic, ze jedynym dowodem jest papier.

    > I tym milym akcentem EOT.

    Bo ja wiem...???

    --
    Pozdrowienia
    ---

  • 5. Data: 2002-06-13 10:00:46
    Od: "lukasz191" <l...@p...onet.pl>

    Oczywiscie ze NIE, poniewaz konto firmowe bylo wykozystywane zgodnie z
    regulaminem tzn. z jego pomoca byly regulowane platnosci dot. dzialalnosci
    gospodarczej a wpływy na to konto moga pochodzic z dowolnych kont czy od
    osob prywatnych czy firm.
    Tak samo nie zostal naruszony regulamin konta osobistego gdyz z RORu mozna
    placic na dowolne rachunki osob prywatnych i firm oraz nie sluzyl ROR do
    regulowania platnosci wynikajacych z dzialalnosci gospodarczej.
    Jest tylko uzasadnienie decyzji banku: musial by byc w regulaminie zapis ze
    osoba nie moze miec jednoczesnie rachunku ROR i firmowego.
    Pozdrawiam Lukasz

  • 6. Data: 2002-06-13 10:34:03
    Od: "Slawek Kos" <s...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "lukasz191" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > osob prywatnych czy firm.
    > Tak samo nie zostal naruszony regulamin konta osobistego gdyz z RORu

    Zostal naruszony bo ROR byl wykorzystywany do wplat utargow pochodzacych z
    dzialalnosci gospodarczej.
    Te wplaty TEZ powinny isc na rach. firmowy. Nie tylko wydatki.
    Na dodatek klient robil te operacje tak czesto, ze na kilometr
    "smierdzialo".

    --
    Pozdrowienia
    ---

  • 7. Data: 2002-06-13 10:41:05
    Od: Jaroslaw Andrzejewski <j...@d...com.pl>

    Thu, 13 Jun 2002 10:43:06 +0200, "Slawek Kos"
    <s...@p...gazeta.pl> napisał(-a):

    >Jest to sprawa _oceny_
    >Andrzej napisal, ze tak bylo
    >Pan wie, pani wie, pan wie ze pani wie i pani wie ze pan wie ze ona
    >wie...;-))
    >Ocena: bylo.

    w ramach rozliczeń z tytułu DG to brat dostawał gotówkę. Wpłata na
    konto była już jedynie wpłatą jego własnych, (ciężko zapewne)
    zarobionych pieniędzy. Gdyby tę gotówkę przychodzili wpłacić klienci
    brata - zgoda, ale w tej sytuacji ROR _nie_ był wykorzystany do
    rozliczeń z tytułu DG.

    Zakładam, że działalność jest jednoosobowa, bo jeśli jest to spółka
    lub podmiot o osobowości prawnej, to takie przelewy z ROR na konto DG
    są chyba bardziej skomplikowane.

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 8. Data: 2002-06-13 11:59:03
    Od: "Slawek Kos" <s...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "Jaroslaw Andrzejewski" <j...@d...com.pl> napisał w
    wiadomości news:4htggussq1re83vmibfho1kdpmo6in6df3@4ax.com...

> [...]
    > zarobionych pieniędzy. Gdyby tę gotówkę przychodzili wpłacić klienci
    > brata - zgoda, ale w tej sytuacji ROR _nie_ był wykorzystany do

    Andrzej napisal, ze brat wplacal UTARG na ROR (sklep zdaje sie - pewnie
    codziennie lub prawie).
    IMO wykorzytywal ROR do DG.

    --
    Pozdrowienia
    ---

  • 9. Data: 2002-06-13 12:12:07
    Od: "Karol" <a...@b...com>

    > Andrzej napisal, ze brat wplacal UTARG na ROR (sklep zdaje sie - pewnie
    > codziennie lub prawie).
    > IMO wykorzytywal ROR do DG.

    Proponuje EOT. Jak jakis sad nie rozstrzygnie takiej sprawy to nie mamy co
    bic piany.
    Kazdy okopal sie twardo na swoim stanowisku :-)

    Jedyne co mozna poradzic Andrzejowi (jego bratu) to zmiana banku na
    normalny.
    Obawiam sie tylko, ze BS to jedyny bank w najblizszej okolicy.

    Karol

  • 10. Data: 2002-06-13 12:19:01
    Od: "Van GoGush" <N...@p...onet.pl>

    > Jedyne co mozna poradzic Andrzejowi (jego bratu) to zmiana banku na
    > normalny.

    U mnie w "normalnym" banku BPH PBK jak przyszla faktura (rozliczenie umowa o
    dzielo) na wieksza kwote to zostalem poprosony o wyjasnienie - a nie
    prowadze DG. Zreszta pani powiedziala "[..]no bo wie pan ze ten rachunek do
    tego nie sluzy [..].". Tak wiec IMHO bank mial prawo szczegolnie iz jest to
    omjanie oplat.Lepszym rozwiazaniem bylaby proba negocjacji oplat a nie
    "omijanie" tego w ten sposob - to mi troche przypomina wyprzedzanie prawa
    strona samochodu jadacego przed nami :)

    Pzdr

    ------
    UWAGA !!
    Odpowiadajac na ten e-mail usun : NOSPAM z adresu