    From: "Slawek Kos" <s...@p...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Czy bank mógł tak zrobić ??? Długie
    Date: Thu, 13 Jun 2002 08:43:51 +0200

    Użytkownik "Andrzej" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:ae82gu$6h5$1@news.tpi.pl...
> [...]
    > Przypomnę:
    > Miał tam konto firmowe z którego wykonywał operacje związane z prowadzoną
    > działalnością gospodarczą. Do bodajże marca wszelkie wpłaty i wypłaty
    > gotówkowe dokonywane w okienku przyjmowane były bez żadnych prowizji. Od
    > marca bank wprowadził nową taryfe opłat w której za wpłaty pobierają 0.5%
    od
    > wpłacanej kwoty. Brat policzył że w ciągu roku musiałby zostawić bankowi
    > kilka tysięcy zł prowizji. Poradziłem mu aby otwożył sobie ROR na niego
    > wpłacał bezpłatnie gotówkę i przelewał na konto firmowe bez prowizji.

    Slaby pomysl.
    Wszystkie banki maja w regulaminach zasytrzezenie, ze ROR nie moze byc
    uzywany do rozliczen DG.

    > Brat dokonał kilku wpłat na ROR, przelał na rachunek firmowy i wszystko
    było
    > ok do czasu kiedu pani w okienku z zacietrzewieniem i własnym
    zaangażowaniem
    > któregoś pięknego dnia ODMÓWIŁA wykonania przelewy z ROR na konto
    firmowe.

    No wlasnie

    > Brat napisał pismo do banku na jakiej podstawie ograniczają swobodę
    > dysponowania jego środkami, odmawiają wykonania przelewu łamiąc w ten
    sposób
    > Art. 51 Prawa bankowego. Efekt tego pisma był zaskakujący: brat dostał
    pismo
    > iż ze względu na fakt iż prowadzi działalność gospodarczą z rachunku
    > osobistego ROR zrywają z nim umowę o prowadzenie rachunków: firmowego i
    > osobistego.
    > Fakty:
    > Wszystkie płatności, faktury oraz zobowiązania brat wykonywał z rachunku
> [...]

    I slusznie

    > Z rachunku osobistego ROR dokonywał jedynie przelewy na rachunek firmowy.

    Ale to powodowalo, ze wplywy na rach firmowy odbywaly sie (prawie) wylacznie
    z ROR

    > Moim zdaniem bank nie miał prawa odmówić wykonywania przelewów z rachunku
    > osobistego na firmowy.

    Mial prawo

    > Twierdzę tak na podstawie własnego doświadczenia z
    > BPH gdzie sympatyczna pani doradziła mi abym otwożył sobie ROR i z niego
    > przelewał na konto firmowe bez prowizji za wpłaty.

    Sa mniej rygorystyczni. Ale tez nie masz pewnosci czy ktoregos pieknego dnia
    nie przypomna sobie o swoich regulaminach i nie stana sie "nieprzyjemni"

    > Pytanie:
    > Czy bank mógł tak zrobić ? Jeżeli nie to do kogo można wnieś skargę, czego
    > żądać od banku. Jak ich "ukarać"

    Mogl tak zrobic. IMHO
    Jedyny sposob to zalozyc konto firmowe w banku, ktory nie pobiera prowizji
    od wplat gotowkowych na swoj rachunek.
    Np. PKO BP Biznes Partner.
    Bierzesz Maestro BP i mozesz za darmo robic wplaty nawet po godzinach pracy
    banku - koperta i do bankomatu.

    --
    Pozdrowienia
    ---