  • 21. Data: 2024-04-03 10:00:31
    Temat: Re: Co z prezesem NBP?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 02 Apr 2024 22:39:24 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > Przecież teraz jest tak samo. Inna sprawa, że ani wtedy, ani teraz nie
    > chodzi głównie o bogatych - prawie całe społeczeństwo za to płaci.

    Jak spoleczenstwo nie ma oszczednosci, to nie traci - musi sobie tylko
    podwyzkę pensji wystrajkować :-)

    > Niewielkim wyjątkiem mogą być kredytobiorcy (przy stopach procentowych
    > poniżej inflacji),

    Takim ogólnym i przyszłosciowym, bo chwilowo to moga ich stopy dobić.

    > ale głównym beneficjentem - i to podwójnym, bo
    > czerpie korzyści zarówno bezpośrednio z drukowania, jak i ze spadku
    > realnego zadłużenia (albo raczej z mniejszego wzrostu) - jest państwo.

    Ale ... obligacje musi tak oprocentować, zeby je "inwestorzy"
    kupili. Więc też na tym traci. U nas duzo traci, bo zadłuzenie
    wysokie.

    > Przy czym to nie jest gra o sumie zerowej, społeczeństwo traci znacznie
    > więcej niż tzw. "zysk" państwa.
    >
    > Główna różnica między "wtedy" i "teraz" jest taka, że Jaruzelski nie
    > miał funkcjonującej gospodarki (PRLowską państwową gospodarkę trudno
    > nazwać funkcjonującą).

    Cos tam w tym PRL działało, nawet za Jaruzelskiego.

    Fakt, ze jakos tak magicznie socjalizm sie skonczył, a półki wypełniły
    ... co mnie bardzo ciekawi, bo przeciez produkcja nie wzrosła skokowo.
    Eksport do ZSRR sie skonczył ?

    J.

  • 22. Data: 2024-04-04 22:04:55
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Ale były potrzebne, i wpuszczały pusty pieniądz.

    Rozumiem że masz na myśli ową "niewielką część", nie wszystkie
    "dodatkowe" wydatki.

    Nie wiem czy była potrzebne, i czy była potrzebne w takim kształcie.
    Ale może można usprawiedliwić rząd instynktem stadnym.

    Poprzednia pandemia jakoś przeszła bez podobnych akcji (przynajmniej
    u nas). Aczkolwiek po fakcie (jednym i drugim) okazało się, pH1N1 miało
    mniejszą śmiertelność niż COVID (wcześniej straszono statystykami
    hiszpanki (H1N1-1918) oraz SARS z początku wieku).

    > A wczesniej ... jak drukowali?

    Np. tak: banknoty i monety w obiegu: 1 kw. 2015: 144 mld zł, 1 kw. 2020:
    269 mld zł. I to jest sama gotówka, bez rezerw itp. banków w NBP. Dla
    porównania, 3 kw. 2023: 377 mld zł. To także jest zastrzyk kasy dla
    państwa.

    > deficyt SP PiS trzymal na przyzwoitym poziomie, nawet jakby zmierzało
    > do lepszego.

    ... oficjalnie, przynajmniej.

    Powiedz, jakbyś miał zrównoważony budżet domowy, ale z każdym rokiem
    miałbyś zadłużenie większe o dwumiesięczne dochody, to to byłoby
    normalne? Pomijam kwestie inflacji.

    > Później zaczął ukrywać przez fundusze celowe, ale początkowo było tego
    > IMO mało.

    Mniej niż w pandemii, tak, ale to jest jakiś argument? Przyzwoity poziom
    deficytu to by był taki, gdyby (w szczególności w czasach, gdy dawno nie
    było żadnego kryzysu, wojny itp) zadłużenie państwa zaczęło spadać.
    I nie mam na myśli takiego liczonego jako część jakiegoś niewiadomego
    PKB, tylko w prawdziwych, nominalnych wartościach.

    > Tę. Inflacja jest jaka jest. deficyt budzetowy oficjalny tez znany.

    Inflacja jest obecnie mniejsza, ale długo utrzymywała się na poziomie
    kilkudziesięciu procent, licząc w cenach dla zwykłego zjadacza chleba.

    > w 2019 euro kosztowało 4.3-4. Dzis ~4.3
    > $ kosztował 3.8-3.9. Dzis 3.95

    Złotówka od dawna była sztucznie osłabiana (w imię "wspomagania
    eksportu"), więc była przestrzeń do inflacji bez krachu walutowego.
    Inflacja, chociaż w jakimś stopniu jest związana z kursami, to jednak
    coś zupełnie innego niż kursy.

    > A pamietasz narzekania na umacniająca sie zlotówke/spadek kurs walut
    > przed 2008?

    Jeden narzekał, inny się cieszył. Kto miał rację?
    Eksportujący polską pracę pewnie wolą słabą złotówkę, chociaż przede
    wszystkim potrzebują stabilnej złotówki (i taka akurat zwykle była).

    > A boje Szwajcarów, zeby CHF sie nie umacniał?

    Myślę że tam tak samo nie ma jednomyślności.

    > No ale wiesz, ze towary mozna kupic lub sprzedać za granicą, jeśli sie
    > opłaca?

    Ale towary nie powstają z niczego. Praca fizyczna trochę jakby powstaje,
    ale to tyle. Natomiast normalnie, to żeby towary można było sprzedać, to
    najpierw trzeba je kupić (np. w postaci komponentów).
    W Polsce i tak siła robocza jest tańsza niż na Zachodzie, a wydajność
    pracowników (liczona nie w otrzymanym wynagrodzeniu, bo to nie jest
    żadna wydajność, tylko w wartości wytworzonych produktów, sprzedanych na
    konkretnym rynku) jest często wyższa.

    > No ale np roczna inflacja (grudzien-grudzien)
    > 101.1 2018
    > 102.8 2019
    > 102.3 2020
    > 107.6 2021
    > 116.2 2022
    > 105.9 2023

    Rozumiem że trzeba odjąć od tego 100.
    Moje obserwacje są takie, że GUSowska inflacja zawsze wychodziła bliżej
    tej, której potrzebował rząd, niż rzeczywistości. Tak było w PRL i od
    tamtego czasu się nie zmieniło.

    > No ale ktos uznał, ze tak jest dobrze. I to nie był PiS.

    Nie pisałem, że to był PIS. Uznały tak po kolei wszystkie rządy, które
    tego nie zmieniły. PIS zmienił, chociaż nie wiem jaka docelowa wartość
    ich satysfakcjonowała.

    > Teoretycznie to NBP pustego pieniadza nie drukuje, a rzad tylko gdy
    > pozyczki/obligacje walutowe emituje.

    Jakie jest źródło tej teorii?

    Inflacja jest dowodem na drukowanie pustego pieniądza. Nawet nie
    dowodem, to jest coś w rodzaju definicji.

    > to co - 5% też byłoby ok?
    >
    > Nie jest to jakas katastrofa.

    Katastrofa - jasne że nie. Katastrofa nie jest przez nikogo zawiniona,
    przynajmniej bezpośrednio i celowo.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 23. Data: 2024-04-04 22:16:53
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Jak spoleczenstwo nie ma oszczednosci, to nie traci - musi sobie tylko
    > podwyzkę pensji wystrajkować :-)

    No ale społeczeństwo ma oszczędności i ma je mieć. Ktoś musi kupować
    np. obligacje, a nawet ktoś musi zaakceptować zapłatę w świeżo
    wydrukowanej gotówce.

    > Takim ogólnym i przyszłosciowym, bo chwilowo to moga ich stopy dobić.

    Niektórych, ale generalnie to jest zysk.

    > Ale ... obligacje musi tak oprocentować, zeby je "inwestorzy"
    > kupili. Więc też na tym traci. U nas duzo traci, bo zadłuzenie
    > wysokie.

    Nie. Wystarczy że społeczeństwo nie będzie mieć wyboru, bo wszystkie
    inne lokaty będą jeszcze gorsze. A jakby już naprawdę źle poszło, to NBP
    usłużnie może kupić (aczkolwiek NBP i tak wpłaca "zysk" do budżetu).
    W ciągu ostatnich lat państwo zyskiwało na swoim zadłużeniu, nie
    traciło. Zresztą przyznał to sam Prezes, to chyba wystarczający dowód.

    > Cos tam w tym PRL działało, nawet za Jaruzelskiego.

    Taaak, jasne.

    > Fakt, ze jakos tak magicznie socjalizm sie skonczył, a półki wypełniły
    > ... co mnie bardzo ciekawi, bo przeciez produkcja nie wzrosła skokowo.
    > Eksport do ZSRR sie skonczył ?

    Nie było tak.
    Półki wypełniły się przed skończeniem się socjalizmu, po "urynkowieniu"
    cen za Rakowskiego. Po dość skokowym wzroście cen pieniądze zaczęły mieć
    pokrycie w towarze (IOW, ludzi nie było na nie stać, w takim stopniu jak
    wcześniej). Deja vu?
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 24. Data: 2024-04-04 23:44:01
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 24 mar 2024 o 12:57, cef pisze:

    > Eeech, polityka - bród, smród i układy...

    Nie wiadomo ;) o co chodzić będzie, gdy okaże się niewinnym...
    Wprawdzie Wąsik i Kamiński trafili do mamra -- ale byli tam
    traktowani raczej jakby byli w sanatorium...

    Aby było jasne -- nie mam żadnych pretensji do prezesa Glapińskiego. :)
    (jak słusznie zauważył Master -- nie liczę się)

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 25. Data: 2024-04-05 07:13:19
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 04 Apr 2024 22:16:53 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > No ale społeczeństwo ma oszczędności i ma je mieć. Ktoś musi kupować
    > np. obligacje,

    To bogaci, a wiekszosc wyborcow nie ma :-)

    > a nawet ktoś musi zaakceptować zapłatę w świeżo
    > wydrukowanej gotówce.

    No i póki inflacja jest niewielka, to problemu przez miesiac nie ma.

    > Niektórych, ale generalnie to jest zysk.

    No chyba, ze dobije zanim zysk zobacza.

    > Nie. Wystarczy że społeczeństwo nie będzie mieć wyboru, bo wszystkie
    > inne lokaty będą jeszcze gorsze.

    Ale to by trzeba zakazac lepszych lokat.

> [...]
    > W ciągu ostatnich lat państwo zyskiwało na swoim zadłużeniu, nie
    > traciło. Zresztą przyznał to sam Prezes, to chyba wystarczający dowód.

    Nie wiem dokladnie co masz na mysli, ale mogło tak jakos wyjsc.
    No i dlatego inflacja jest :-)

    > Taaak, jasne.

    Ludzie gdzies pracowali, cos produkowali, ksiegowi kalkulowali ...

> [...]
    > cen za Rakowskiego. Po dość skokowym wzroście cen pieniądze zaczęły mieć
    > pokrycie w towarze (IOW, ludzi nie było na nie stać, w takim stopniu jak

    Z tym, ze teraz to raczej w miare normalny mechanizm rynkowy.

    J.

  • 26. Data: 2024-04-05 07:51:24
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 04 Apr 2024 22:04:55 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > Rozumiem że masz na myśli ową "niewielką część", nie wszystkie
    > "dodatkowe" wydatki.

    Czy ona taka niewielka, to nie wiem.

    > Nie wiem czy była potrzebne, i czy była potrzebne w takim kształcie.
    > Ale może można usprawiedliwić rząd instynktem stadnym.

    Katastrofa, gdyby ich nie było, mogłaby byc olbrzymia.

> [...]
    > mniejszą śmiertelność niż COVID (wcześniej straszono statystykami
    > hiszpanki (H1N1-1918) oraz SARS z początku wieku).

    No własnie, poprzednie epidemie okazały sie niegroźne.
    Johnson w UK lekceważył covid, ale szybko przestał.

> [...]
    > 269 mld zł. I to jest sama gotówka, bez rezerw itp. banków w NBP. Dla
    > porównania, 3 kw. 2023: 377 mld zł. To także jest zastrzyk kasy dla

    Nie mozna tej gotówki rozpatrywac osobno od stanu kont, ale M0 też
    wzrosło.
    Tyle, że NBP nie rozdaje ani gotówki, ani M0. Aby wyciagnac pieniadze
    z NBP trzeba mu waluty dostarczyc, albo złoto.
    Tzn owszem - troche rozdaje, np przekazuje rzadowi "zysk", rzekomy czy
    prawdziwy, bankom odsetki za lokaty czy bony pienięzne, może też
    skupic obligacje skarbowe - ale raczej tego nie robi, może zrobić
    pośrednio - ale chyba tez nie robi.
    Więc co - przybyło walut? Złota przybyło ...

    > ... oficjalnie, przynajmniej.
    >
    > Powiedz, jakbyś miał zrównoważony budżet domowy, ale z każdym rokiem
    > miałbyś zadłużenie większe o dwumiesięczne dochody, to to byłoby
    > normalne? Pomijam kwestie inflacji.

    No ale to ma miejsce od 50 lat, wiec nie moge PiS za umiarkowany
    deficyt winic.

    > Mniej niż w pandemii, tak, ale to jest jakiś argument?

    Chyba nie mieli wtedy powodu ukrywać.

> [...]
    > I nie mam na myśli takiego liczonego jako część jakiegoś niewiadomego
    > PKB, tylko w prawdziwych, nominalnych wartościach.

    Oprócz mitycznego PKB są jeszcze rzeczywiste wpływy do budzetu.
    Widac rosna i pozwalaja na splaty.

    A zaczniesz zmniejszac ... wyborcy zaglosuja na jakis populistów,
    co zaraz powieksza, pare lat beda rzadzic, a potem pierd* :-)

    > Inflacja jest obecnie mniejsza, ale długo utrzymywała się na poziomie
    > kilkudziesięciu procent, licząc w cenach dla zwykłego zjadacza chleba.

    Ale w chlebie liczysz, czy np w mieszkaniach?

> [...]
    > wszystkim potrzebują stabilnej złotówki (i taka akurat zwykle była).

    > Myślę że tam tak samo nie ma jednomyślności.

    Zbyt mocny boli ich tak samo jak nas.

    > Ale towary nie powstają z niczego. Praca fizyczna trochę jakby powstaje,
    > ale to tyle. Natomiast normalnie, to żeby towary można było sprzedać, to
    > najpierw trzeba je kupić (np. w postaci komponentów).

    No - kupujesz za granica, sprzedajesz w kraju.

> [...]
    > pracowników (liczona nie w otrzymanym wynagrodzeniu, bo to nie jest
    > żadna wydajność, tylko w wartości wytworzonych produktów, sprzedanych na

    No i dlatego produkujemy ... na eksport.
    Ale nie wszystko.

    > Rozumiem że trzeba odjąć od tego 100.

    Tak, to wskaznik cen w stosunku do grudnia poprzedniego roku.

    > Moje obserwacje są takie, że GUSowska inflacja zawsze wychodziła bliżej
    > tej, której potrzebował rząd, niż rzeczywistości. Tak było w PRL i od
    > tamtego czasu się nie zmieniło.

    Moze i tak, ale:
    1. oni to licza w jakis branzach, koszyk produktów. Chyba nie
    publikuja co w tym koszyku. Duzo spozywczych, a np mieszkan nie ma.

    2. patrz na wojne cenowa Faktu, tzn Lidl i Biedronka.
    jak gus te ceny liczy ... trudne zadanie :-)

    > Nie pisałem, że to był PIS. Uznały tak po kolei wszystkie rządy, które
    > tego nie zmieniły. PIS zmienił, chociaż nie wiem jaka docelowa wartość
    > ich satysfakcjonowała.

    Jak pisalem - rosnie koszt odsetek od zadłuzenia. Trzeba jakos
    wyposrodkowac :-)

    > Jakie jest źródło tej teorii?

    wiedza o NBP ?

    > Inflacja jest dowodem na drukowanie pustego pieniądza. Nawet nie
    > dowodem, to jest coś w rodzaju definicji.

    Niekoniecznie. Jest np kapitalistyczny kryzys, trzeba uwazac z
    wydatkami, liczyc sie z kazdym groszem ... a potem kryzys sie konczy,
    obroty rosną, premie i wypłaty rosną, to mozna sobie pozwolic na
    drozsze towary. i ceny rosna, i jest to objaw pozytywu :-)

    > Katastrofa - jasne że nie. Katastrofa nie jest przez nikogo zawiniona,
    > przynajmniej bezpośrednio i celowo.

    Znosilismy 2.5%, zniesiemy i 5%. Ciagle "nieduza".
    Gorzej z kredytami mieszkanowymi.

    J.

  • 27. Data: 2024-04-05 20:42:24
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Ale to by trzeba zakazac lepszych lokat.

    Wystarczy zmniejszyć stopy referencyjne.

    > Z tym, ze teraz to raczej w miare normalny mechanizm rynkowy.

    Nie. Normalny mechanizm rynkowy byłby wtedy, gdyby państwo nie
    powodowało inflacji, m.in. z której finansuje swój deficyt, a niezależny
    bank centralny nie starał się przede wszystkim dogodzić rządowi, mając
    (podobnie jak całe państwo) w d* społeczeństwo.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 28. Data: 2024-04-05 20:47:52
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Oprócz mitycznego PKB są jeszcze rzeczywiste wpływy do budzetu.
    > Widac rosna i pozwalaja na splaty.

    No tak - miałyby spadać przy kilkudziesięcioprocentowej inflacji?

    > A zaczniesz zmniejszac ... wyborcy zaglosuja na jakis populistów,
    > co zaraz powieksza, pare lat beda rzadzic, a potem pierd* :-)

    A tak właśnie się nie stało?
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 29. Data: 2024-04-05 21:29:08
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 05.04.2024 o 20:42, Krzysztof Halasa pisze:

> [...]
    > bank centralny nie starał się przede wszystkim dogodzić rządowi, mając
    > (podobnie jak całe państwo) w d* społeczeństwo.

    I dlatego bolszewicy, rządzący Polską "przez osiem ostatnich lat", są
    przeciwni wprowadzeniu EURO. W przypadku ponownego (wiem, na razie
    nieprawdopodobne) dojścia do władzy, nie mogliby dodrukowywać pieniędzy.

    --
    -
    Akarm

  • 30. Data: 2024-04-06 17:40:18
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Akarm <a...@w...pl> writes:

    > W przypadku ponownego (wiem, na razie
    > nieprawdopodobne) dojścia do władzy, nie mogliby dodrukowywać
    > pieniędzy.

    Tzn. w ogóle to mogliby. Ale na znacznie mniejszą skalę, w uzgodnieniu
    z resztą strefy. "Mniejsze zło".
    --
    Krzysztof Hałasa