  • 31. Data: 2024-04-06 17:56:27
    Temat: Re: Co z prezesem NBP?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> writes:

    > Tzn. w ogóle to mogliby. Ale na znacznie mniejszą skalę, w uzgodnieniu
    > z resztą strefy. "Mniejsze zło".

    Tak w ogóle to przeciwnicy nazywają to "utratą suwerenności". I to
    rzeczywiście jest jakaś tam utrata suwerenności - z jaką mamy do
    czynienia we wszystkich wspólnotach (wspólnota = zrzekamy się części
    swoich praw "naturalnych" w zamian za to, że pozostali zrzekają się
    swoich, tworząc z tego prawo wspólne dla wszystkich). Więc może jednak
    nie "utrata", ale "konwersja".

    To jest konwersja części suwerenności państwa jako organizacji
    (a dokładniej - niewielkiej części aparatu centralnego rządzącego
    państwem) - nie należy mylić państwa ze społeczeństwem. Dla
    społeczeństwa, waluta wspólna dla większej liczby osób jest korzystna -
    nawet przy braku złej woli rządzących, waluty narodowe podlegają
    większym skokom i niepewności, a wspólna waluta takie efekty wyrównuje.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 32. Data: 2024-04-07 07:38:37
    Od: cef <c...@i...pl>

    > Przyzwoity poziom
    > deficytu to by był taki, gdyby (w szczególności w czasach, gdy dawno nie
    > było żadnego kryzysu, wojny itp) zadłużenie państwa zaczęło spadać.
    > I nie mam na myśli takiego liczonego jako część jakiegoś niewiadomego
    > PKB, tylko w prawdziwych, nominalnych wartościach.

    Mnie kiedyś zastanawiało dlaczego planując budżet w ogóle zakłada
    się, że będzie deficyt. Przecież można założyć takie wydatki, żeby nie
    dokładać
    z kredytów. Ale to budżet czysto matematyczny bez uwzględniania polityki.
    Ja w swoim domowym budżecie zakładam tylko takie wydatki, które mają
    pokrycie w przychodach - wiem, ze czasami to wyrzeczenia jeśli
    zdecyduję się na jakieś
    atrakcyjne inwestycje, ale przynajmniej mam pewność, że w następnym roku
    po wyrzeczeniach będę miał same nadwyżki i sobię "poszaleję".
    A polityczna kalkulacja budżetu musi uwzględniać, że nadwyżki skonsumuje
    ktoś inny,
    więc z definicji zakłada się deficyt. Uroki polityki.

  • 33. Data: 2024-04-07 07:41:12
    Od: cef <c...@i...pl>

    > Nie wiadomo ;) o co chodzić będzie, gdy okaże się niewinnym...

    Na razie widać, że była próba medialna - "co się stanie gdy",
    ale sprawa przycichła, więc napotkano pewnie jakieś proceduralne problemy.

  • 34. Data: 2024-04-07 13:46:46
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 7 kwi 2024 o 07:41, cef pisze:

    > Na razie widać, że była próba medialna - "co się stanie gdy",
    > ale sprawa przycichła, więc napotkano pewnie jakieś proceduralne problemy.

    AG odrzuca możliwość obniżenia stóp -- być może o to chodziło
    w tychże pertraktacjach... ;)

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` .,; o.' eneuel#eneuel.ct8.pl '.O_'

  • 35. Data: 2024-04-07 13:50:20
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    cef napisał(a) :

> [...]
    > atrakcyjne inwestycje, ale przynajmniej mam pewność, że w następnym roku
    > po wyrzeczeniach będę miał same nadwyżki i sobię "poszaleję".

    No i po co tak się umartwiać? Jak zabraknie Tobie kasy, to
    przejdziesz się po mieszkańcach bloku i od każdego weźmiesz sobie po
    trochu. Taki wzrost podatku. Skoro działa w skali makro, to powinno
    też w skali mikro ;-)

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65

  • 36. Data: 2024-04-08 08:13:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 7 Apr 2024 07:38:37 +0200, cef wrote:

> [...]
    > atrakcyjne inwestycje, ale przynajmniej mam pewność, że w następnym roku
    > po wyrzeczeniach będę miał same nadwyżki i sobię "poszaleję".

    Ale masz kredyty, czy nie masz?

    Bo ludzie potrzebuja mieszkania, samochodu, czasem fajnej wycieczki
    ... i skoro ich stac na raty kredytu, to czemu nie.

    > A polityczna kalkulacja budżetu musi uwzględniać, że nadwyżki skonsumuje
    > ktoś inny, więc z definicji zakłada się deficyt. Uroki polityki.

    Ciagle jeszcze jest tak, ze i panstwo chce wiecej niz ma.
    No ale dodatkowo jest tak jak piszesz - oszczedzisz, przegrasz wybory,
    nastepni skorzystaja. Glupota.

    J.

  • 37. Data: 2024-04-08 08:34:11
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 05 Apr 2024 20:47:52 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > No tak - miałyby spadać przy kilkudziesięcioprocentowej inflacji?

    > A tak właśnie się nie stało?

    byc moze, ale mam watpliwosci.
    Zdecydowanych zwolenikow PiS ta drobna inflacja raczej nie
    zniechecila.
    Zdążyli sie wzbogacic, i zauwazyli, ze inflacja oszczednosci zjadła?
    Powatpiewam.
    Kredyt wzieli, teraz ich raty dobiły? Byc moze.

    IMO - duzy czynnik to taki, ze starsi wymarli/zniedołeżnieli,
    a młodzi już księży nie lubia.
    Moze troche aferek sie przebiło do świadomosci.

    Czy inflacja miala tu znaczenie ... nie wiem.
    Zarobki tez rosly, ale przeciez nie wszystkim ...
    Moze zauwazyli, ze ich na mieszkania nie stać.

    Mógl tez troche zawazyc Nowy Ład podatkowy.

    Do grubego pierd* było imo daleko, w dodatku były czynniki niezalezne
    -covid, wojna, inflacja w euro i USA.
    Ale co to wyborce obchodzi.

    W dodatku PiS jakos tam o wyborce dbal - obnizka VAT, dotacja do pradu
    ..

    J.

  • 38. Data: 2024-04-08 08:37:43
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 05 Apr 2024 20:42:24 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > Wystarczy zmniejszyć stopy referencyjne.

    Jak beda oderwane od rynku, to przestana miec znaczenie.

    Fakt, ze jest nadwyzka pieniadza na rynku,
    a IMO - NBP ją "sciąga", ale to kosztuje.

    > Nie. Normalny mechanizm rynkowy byłby wtedy, gdyby państwo nie
    > powodowało inflacji, m.in. z której finansuje swój deficyt, a niezależny
    > bank centralny nie starał się przede wszystkim dogodzić rządowi, mając
    > (podobnie jak całe państwo) w d* społeczeństwo.

    Ale wszystkie panstwa maja deficyt, a wladze bankow centralnych
    wybieraja politycy.

    J.

  • 39. Data: 2024-04-08 11:15:17
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Sun, 7 Apr 2024 07:38:37 +0200, cef napisał(a):

    > Mnie kiedyś zastanawiało dlaczego planując budżet w ogóle zakłada
    > się, że będzie deficyt.
    >
    > Ja w swoim domowym budżecie zakładam tylko takie wydatki, które mają
    > pokrycie w przychodach

    W przeciwieństwie do rządu, nie masz drukarki.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: gtracz64[NA]gmail.com

    Z dalszych eksperymentów zrezygnował."
    Mark Twain

    https://sites.google.com/view/gtracz

  • 40. Data: 2024-04-08 11:16:47
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Mon, 8 Apr 2024 08:37:43 +0200, J.F napisał(a):

    > wszystkie panstwa maja deficyt, a wladze bankow centralnych
    > wybieraja politycy.

    Nie wszystkie i nie zawsze.
    https://www.bankier.pl/wiadomosc/14-krajow-UE-z-nadw
    yzka-w-finansach-publicznych-Polska-z-deficytem-7656
    018.html

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek