    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Co z prezesem NBP?
    Date: Wed, 3 Apr 2024 10:00:31 +0200

    On Tue, 02 Apr 2024 22:39:24 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > Przecież teraz jest tak samo. Inna sprawa, że ani wtedy, ani teraz nie
    > chodzi głównie o bogatych - prawie całe społeczeństwo za to płaci.

    Jak spoleczenstwo nie ma oszczednosci, to nie traci - musi sobie tylko
    podwyzkę pensji wystrajkować :-)

    > Niewielkim wyjątkiem mogą być kredytobiorcy (przy stopach procentowych
    > poniżej inflacji),

    Takim ogólnym i przyszłosciowym, bo chwilowo to moga ich stopy dobić.

    > ale głównym beneficjentem - i to podwójnym, bo
    > czerpie korzyści zarówno bezpośrednio z drukowania, jak i ze spadku
    > realnego zadłużenia (albo raczej z mniejszego wzrostu) - jest państwo.

    Ale ... obligacje musi tak oprocentować, zeby je "inwestorzy"
    kupili. Więc też na tym traci. U nas duzo traci, bo zadłuzenie
    wysokie.

    > Przy czym to nie jest gra o sumie zerowej, społeczeństwo traci znacznie
    > więcej niż tzw. "zysk" państwa.
    >
    > Główna różnica między "wtedy" i "teraz" jest taka, że Jaruzelski nie
    > miał funkcjonującej gospodarki (PRLowską państwową gospodarkę trudno
    > nazwać funkcjonującą).

    Cos tam w tym PRL działało, nawet za Jaruzelskiego.

    Fakt, ze jakos tak magicznie socjalizm sie skonczył, a półki wypełniły
    ... co mnie bardzo ciekawi, bo przeciez produkcja nie wzrosła skokowo.
    Eksport do ZSRR sie skonczył ?

    J.