  • 1. Data: 2002-10-29 14:48:38
    Temat: Ciekawy sposób na dodatkową emeryturę ?
    Od: r...@p...onet.pl

    Hej !

    Ostatnio znajomy przedstawił mi ofertę Skandii (www.skandia.pl) dotyczącą
    produktu pod nazwą Multiportfel.Generalnie polega to na tym, że składasz sobie
    na emeryturę odkładając co msc. jakąś kwotę (min. 180 zł) przez zadeklarowany
    okres czasu (min. 5 lat). Najciekawsze jest to, że można inwestować tę kasę w
    10 różnych standardowych funduszy inwestycyjnych (np. ING, Unikorona, Pioneer)
    i w każdym czasie można bez dodatkowych opłat zmieniać fundusz do którego
    należysz (np. zmieniasz ING akcyjny na Pioneer obligacji). No i poza tym można
    alokować kasę nie tylko w 1 fundusz, ale we wszystkie 10. Zarządzać poprzez
    internet lub telefon.
    Co prawda Skandia działa pod szyldem ubezpieczeń na życie, ale tak na prawdę
    jest to tylko ich przykrywka. Gwarantują Ci w przypadku Twojej śmierci kwotę
    Twoich aktywów netto (czyli ilość jednostek * ich aktualny kurs) lub jeśli
    Twoje wpłaty są wyższe od aktywów netto to 105% ich wartości. No, ale tu akurat
    niechodzi o ubezpieczenie życia lecz raczej o systematyczne oszczędzanie.
    Podobnież nie ma niebezpieczeństwa utraty kasy (np. w przypadku bankructwa
    firmy), ponieważ konstrukcja jest podobna do działania standardowego funduszu
    inwestycyjnego (bank depozytariusz itp.).

    Co do opłat to pobierają chyba opłatę 11 zł od każdej wpłaty (muszę to jeszcze
    sprawdzić) i opłatę roczną (3% za 1 rok, która spada do 1,5% po 3 latach).
    Opłata roczna jest pobierana co msc. jako 1/12 wartość aktywów netto na koniec
    msc. * 3% (lub mniejszy w zależności od stażu).

    Wydaje mi się, że nie jest to zły sposób na oszczędzanie na emeryturę, bo:
    - jesteś zobligowany systematycznie składać kasę
    - nie możesz dysponować dowolnie kasą (w pierwszym roku nie możesz dysponować
    całością, ale co jakiś czas możesz dysponować większą ich częścią)
    - inwestujesz kasę w fundusze działające na rynku, a nie niewiadomo w co jak to
    jest w przypadku ubezpieczeń na życie z funduszem inwestycyjnym
    - wiesz ile masz jednostek każdego funduszu i jaka jest ich wartość (sprawdzasz
    w internecie, albo chociażby w Gazecie Wyborczej)
    - w przypadku zmiany warunków rynkowych (np. hossa na rynku akcji) można
    przerzucić się na inny fundusz.

    Wady:
    - nie można dowolnie dysponować kasą (są pewne ograniczenia - muszę je doczytać)
    - wysokie opłaty ? - tu nie jestem pewien, ponieważ inwestując samemu w
    fundusze także ponosi się koszty opłat manipulacyjnych (od zera do nawet 5% za
    niewielkie inwestowane kwoty), czasami nawet opłaty za konwersję. Niestety
    płaci się podwójnie za zarządzanie (raz pobiera to Skandia, a raz odpowiedni
    fundusz wyceniając już jednostkę).

    To są moje pierwsze wrażenia. No i tak się zastanawiam nad tym produktem.
    Wchodzić czy nie ?

    Co Wy o tym myślicie ? A może ktoś z Was korzysta już z tego produktu i może
    się podzielić swoimi przemyśleniami na ten temat ?

    Pozdrawiam

    Raffmo

  • 2. Data: 2002-10-29 14:52:44
    Temat: Re: Ciekawy sposób na dodatkową emeryturę ?
    Od: s...@p...onet.pl

    po co ci dodatkowy pośrednik w nabywaniu jednostek uczestnictwa?
    z góry wiadomo że będzie drożej

  • 3. Data: 2002-10-29 15:24:04
    Od: "Robert" <m...@w...pl>

    In news:5e5d.000002c3.3dbea0bb@newsgate.onet.pl, Użytkownik wrote:
    > po co ci dodatkowy pośrednik w nabywaniu jednostek uczestnictwa?
    > z góry wiadomo że będzie drożej

    Tlumaczyl po co: zobacz dwie pierwsze (zapewne najwazniejsze?) z
    wymienionych zalet:

    - jesteś zobligowany systematycznie składać kasę
    - nie możesz dysponować dowolnie kasą (w pierwszym roku nie możesz
    dysponować
    całością, ale co jakiś czas możesz dysponować większą ich częścią)

    Np. dla mnie to bylyby wady, ale faktem jest, ze wiele osob nie potrafi
    zdyscyplinowac sie na tyle, aby systematycznie oszczedzac zamiast wydawac.
    Trzeba docenic, ze raffus zdaje sobie sprawe z tego.

    Niektore TFI oferuja plany systematycznego oszczedzania, ale chyba daja one
    jednak wieksza swobode w dysponowaniu srodkami, czego OP pragnie uniknac.

  • 4. Data: 2002-10-29 15:42:53
    Od: "krab" <_...@h...pl___>

    Użytkownik "Robert" <m...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Tlumaczyl po co: zobacz dwie pierwsze (zapewne najwazniejsze?) z
    > wymienionych zalet:
    > - jesteś zobligowany systematycznie składać kasę
    > - nie możesz dysponować dowolnie kasą

    hmm, no to podobnie jak poprzednik zapytam - po co posrednik ? zeby wiecej
    placic i w zamian nie miec dostepu do forsy ? pewnie jeszcze pod sporymi
    rygorami
    Skoro mozna to samo miec bezposrednio w wybranych tfi - to po diabla
    posrednik do tego ?
    posrednik = strata - chocby nie wiem jak sie staral !
    dla mnie plusem jest raczej to co daje kazde tfi
    - mozesz wplacac kiedy chcesz i ile chcesz (po przekroczeniu pewnego progu -
    juz bez oplat)
    - swobodnie dysponujesz kasa
    :-)

  • 5. Data: 2002-10-29 17:02:08
    Od: "stary wieśniak" <w...@o...pl>

    te 3% opłaty to duzo wbrew pozorom. Niektóre fundusze często likwidują na
    jakiś okres opłaty wstępne lub w ogóle ich brak, poza tym 3% rocznie przy
    aktualnej stopie to zdzierstwo.

  • 6. Data: 2002-10-29 21:29:07
    Od: "Przemek" <p...@N...interia.pl>

> [...]
    może
    > się podzielić swoimi przemyśleniami na ten temat ?

    Policz lepiej jeszcze raz...

    - 11zł od 180 to ponad 6% - chyba w żadnym TFI nie ma takiej opłaty (wiem,
    możesz wpłacać więcej, wtedy wygląda to lepiej...)
    - 3% (czy nawet 1.5%) od kapitału co roku - to jest naprawdę dużo pieniędzy
    jeśli chcesz oszczędzać przez kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt lat do
    emerytury
    - nie wiem w jaki sposób kupuje się ten produkt - jeśli przez agenta, to nie
    zapomnij, że płacisz też (w taki czy inny sposób) za jego prowizję
    Poczytaj OWU - zobacz czy nie ma tam czegoś o kosztach, które towarzystwo
    może sobie odliczyć. Spytaj czy nie ma jakiegoś dodatkowego spreadu na
    cenach jednostek.

    I jeszce coś na koniec - podwójna opłaty za zarządzanie.
    Załórzmy, że wybierzesz fundusz obligacji - jeśli stopa zwrotu wyniesie 6-7%
    rocznie (co jest w miarę prawdopodobne), TFI zabierze sobie np. 2% od
    kapitału, Skandia weźmie kolejne 3% to ile zostanie dla Ciebie?

    Adam

  • 7. Data: 2002-10-30 11:57:28
    Od: gornik <g...@g...w.pl>

    Dnia 29 Oct 2002 15:48:38 +0100, r...@p...onet.pl napisał(a):

    Bawie się w to od ponad roku więc mogę udzielić paru wyjaśnień

> [...]
    > alokować kasę nie tylko w 1 fundusz, ale we wszystkie 10. Zarządzać poprzez

    Tych funduszy jest 26 - równocześnie nie możesz inwestować w więcej niż
    dziesięć, bo minimalnie na każdy z nich musisz przeznaczyć 10% kasy. Za to
    nie ma różnic w cenie skupu i sprzedaży jednostek uczestnictwa (i nie ma
    od tego prowizji).

    > Co prawda Skandia działa pod szyldem ubezpieczeń na życie, ale tak na prawdę
    > jest to tylko ich przykrywka.

    Liczyli na to, że dzięki temu ominą Belkowe - niestety nie udało się.

> [...]
    > Opłata roczna jest pobierana co msc. jako 1/12 wartość aktywów netto na koniec
    > msc. * 3% (lub mniejszy w zależności od stażu).

    Niestety z tymi opłatami jest trochę gorzej - 3% rocznie spadające do 1,5%
    zgadza się, natomiast 11 PLN to jest opłata "administracyjna"
    comiesięczna, a dodatkowo przez pierwszy rok (na szczęście tylko pierwszy)
    biorą prowizję 15% od wpłat. Za to dzięki temu nie płacisz nic dodatkowo
    agentowi.

> [...]
    > - nie możesz dysponować dowolnie kasą (w pierwszym roku nie możesz dysponować
    > całością, ale co jakiś czas możesz dysponować większą ich częścią)

    Konkretnie - po 3 latach możesz maksymalnie dwa razy do roku wypłacać _co
    najmniej_ 900 PLN pod warunkiem, że na koncie zostanie Ci przynajmniej
    1800 PLN.

> [...]
    >
    > Co Wy o tym myślicie ? A może ktoś z Was korzysta już z tego produktu i może
    > się podzielić swoimi przemyśleniami na ten temat ?

    Ja wszedłem, tylko na giełdzie się zrobiło do dupy - jak na razie mam
    straty, ale nie ma chyba żadnego funduszu który by ich nie miał w ciągu
    ostatniego roku (mówie o funduszach akcji bo postanowiłem z nimi
    zaryzykować) :-(

    Górnik
    g...@g...w.pl | G.O.R.N.I.K.: General Organism Responsible for
    www.gumasy.w.pl | Nocturnal Infiltration and Killing

  • 8. Data: 2002-10-30 15:08:14
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    No rto niedlugo trzeba bedzie reklamowac mBank - kilka funduszy bez
    prowizji.... Mniam mniam - ciekaw jestem jak to bedzie - jak mam np w DWS
    PSO, czy da sie jakos przekonwertowac ;)

  • 9. Data: 2002-11-04 17:59:00
    Od: r...@p...onet.pl

    No niby racja.
    Ale są chyba pewne pozytywy. Jeśli chciałbyn sam się bawić w aktywne
    inwestowanie w fundusze inwestycyjne (załóżmy zmiana funduszu 2,4,6 razy w
    roku) to też płaciłbym jakiś % za wpłatę do nowego funduszu (no i skasowaliby
    mi "Belkowe" za wypłatę kasy ze starego funduszu). A tutaj jest to bez opłat.