    From: gornik <g...@g...w.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Ciekawy sposób na dodatkową emeryturę ?
    Date: Wed, 30 Oct 2002 12:57:28 +0100

    Dnia 29 Oct 2002 15:48:38 +0100, r...@p...onet.pl napisał(a):

    Bawie się w to od ponad roku więc mogę udzielić paru wyjaśnień

> [...]
    > produktu pod nazwą Multiportfel.Generalnie polega to na tym, że składasz sobie
    > na emeryturę odkładając co msc. jakąś kwotę (min. 180 zł) przez zadeklarowany
    > okres czasu (min. 5 lat). Najciekawsze jest to, że można inwestować tę kasę w
    > 10 różnych standardowych funduszy inwestycyjnych (np. ING, Unikorona, Pioneer)
    > i w każdym czasie można bez dodatkowych opłat zmieniać fundusz do którego
    > należysz (np. zmieniasz ING akcyjny na Pioneer obligacji). No i poza tym można
    > alokować kasę nie tylko w 1 fundusz, ale we wszystkie 10. Zarządzać poprzez

    Tych funduszy jest 26 - równocześnie nie możesz inwestować w więcej niż
    dziesięć, bo minimalnie na każdy z nich musisz przeznaczyć 10% kasy. Za to
    nie ma różnic w cenie skupu i sprzedaży jednostek uczestnictwa (i nie ma
    od tego prowizji).

    > Co prawda Skandia działa pod szyldem ubezpieczeń na życie, ale tak na prawdę
    > jest to tylko ich przykrywka.

    Liczyli na to, że dzięki temu ominą Belkowe - niestety nie udało się.

    > Co do opłat to pobierają chyba opłatę 11 zł od każdej wpłaty (muszę to jeszcze
    > sprawdzić) i opłatę roczną (3% za 1 rok, która spada do 1,5% po 3 latach).
    > Opłata roczna jest pobierana co msc. jako 1/12 wartość aktywów netto na koniec
    > msc. * 3% (lub mniejszy w zależności od stażu).

    Niestety z tymi opłatami jest trochę gorzej - 3% rocznie spadające do 1,5%
    zgadza się, natomiast 11 PLN to jest opłata "administracyjna"
    comiesięczna, a dodatkowo przez pierwszy rok (na szczęście tylko pierwszy)
    biorą prowizję 15% od wpłat. Za to dzięki temu nie płacisz nic dodatkowo
    agentowi.

    > Wydaje mi się, że nie jest to zły sposób na oszczędzanie na emeryturę, bo:
    > - jesteś zobligowany systematycznie składać kasę
    > - nie możesz dysponować dowolnie kasą (w pierwszym roku nie możesz dysponować
    > całością, ale co jakiś czas możesz dysponować większą ich częścią)

    Konkretnie - po 3 latach możesz maksymalnie dwa razy do roku wypłacać _co
    najmniej_ 900 PLN pod warunkiem, że na koncie zostanie Ci przynajmniej
    1800 PLN.

> [...]
    > - wysokie opłaty ? - tu nie jestem pewien, ponieważ inwestując samemu w
    > fundusze także ponosi się koszty opłat manipulacyjnych (od zera do nawet 5% za
    > niewielkie inwestowane kwoty), czasami nawet opłaty za konwersję. Niestety
    > płaci się podwójnie za zarządzanie (raz pobiera to Skandia, a raz odpowiedni
    > fundusz wyceniając już jednostkę).
    >
    > To są moje pierwsze wrażenia. No i tak się zastanawiam nad tym produktem.
    > Wchodzić czy nie ?
    >
    > Co Wy o tym myślicie ? A może ktoś z Was korzysta już z tego produktu i może
    > się podzielić swoimi przemyśleniami na ten temat ?

    Ja wszedłem, tylko na giełdzie się zrobiło do dupy - jak na razie mam
    straty, ale nie ma chyba żadnego funduszu który by ich nie miał w ciągu
    ostatniego roku (mówie o funduszach akcji bo postanowiłem z nimi
    zaryzykować) :-(

    Górnik
    g...@g...w.pl | G.O.R.N.I.K.: General Organism Responsible for
    www.gumasy.w.pl | Nocturnal Infiltration and Killing