  • 21. Data: 2011-08-01 21:01:52
    Temat: Re: CHFPLN
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Mon, 01 Aug 2011 22:58:54 +0200, Jarek Andrzejewski

    >bo CNF będzie silniejszy, a "aktywa" będą tracić na wartości.

    dla ścisłości: przez "aktywa" miałem na myśli papierowy pieniądz i
    obietnice zadłużonych państw (aka obligacje).
    Gdyby rozważać fabryki, ziemia, złoża, kopalnie w innych krajach, to
    zakupy za CHFy mogłyby się okazać faktycznie dobrym pomysłem.
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 22. Data: 2011-08-01 21:10:10
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "Jarek Andrzejewski" <p...@g...com> napisał w wiadomości
    grup dyskusyjnych:oi4e37t931um6rjonf7p5ivpja07ih31ov@4ax.
    com...

    > IMHO wcale nie muszą się "bronić", bo póki co to właśnie oni
    > wygrywają.

    Całkiem możliwe, ale mógłbyś to uzasadnić? Bo tak normalnie, silne
    umocnienie waluty raczej nie jest korzystne (zobacz jak Chiny tego unikają).
    Dlaczego w przypadku CHiFa miałoby być inaczej?

  • 23. Data: 2011-08-01 21:22:51
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    W dniu 2011-08-01 16:04, MarekZ pisze:
    > Mamy na grupie odważnych, którzy będą próbowali się wstrzelić w lokalną
    > górkę i przewalutować kredyt hipoteczny z PLN na CHF w najbliższych
    > tygodniach?

    widzę, że trochę odbiegliście od tematu, ale wiecie, że banki teraz
    niechętnie w CHF dają ;-/

    nie zawsze chcieć to móc musiałbym sprawdzić czy taka Nordea (ma
    najlepsze warunki w CHF) byłaby teraz zainteresowana refinansem...

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 24. Data: 2011-08-01 21:37:27
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "george" <g...@v...pl> napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Ostanio często słyszę o tym "łapaniu" górek na chf/pln ale nikt jakoś
    > rozsądnie nie moze mi powiedzieć kto bedzie stal po drugiej stronie
    > transakcji i mi ten ewentualny darmowy lunch ufunduje... Jak nie potrafię
    > zidentyfikować frajera tzn że pewnie bym nim był :).
    > Gwałtownego refinansowanie na PLN nie przewiduje bo sporo jest
    > underwater...

    Zwróć uwagę, że przewalutowanie kredytu to nie jest czyste łapanie górki
    samego kursu, tylko jest to połączone także z kształtowaniem się przyszłych
    stóp procentowych (co w pewnym stopniu zamortyzuje ewentualną dalszą podróż
    kursu do nieba). Moim skromnym zdaniem moment na łapanie jest dobry.

  • 25. Data: 2011-08-01 21:41:43
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "MarekZ" <b...@a...w.pl> wrote in message
> [...]
    > przyszłych stóp procentowych (co w pewnym stopniu zamortyzuje ewentualną
    > dalszą podróż kursu do nieba). Moim skromnym zdaniem moment na łapanie

    w potrafisz jakoś wymiernie okreslić ryzyko ? Odchylenie standardowe,
    cokolwiek.
    Bo na "przeczucie" to wiesz, można zainwestować w warzywniak :).

    george

  • 26. Data: 2011-08-01 21:47:13
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "MarekZ" <b...@a...w.pl> writes:

    > Całkiem możliwe, ale mógłbyś to uzasadnić? Bo tak normalnie, silne
    > umocnienie waluty raczej nie jest korzystne (zobacz jak Chiny tego
    > unikają). Dlaczego w przypadku CHiFa miałoby być inaczej?

    Korzystne dla kogo? Dla ludzi (np. pracownikow) oczywiscie silna waluta
    jest korzystna. Dla tych, ktorych pieniedzmi ludzie obracaja, silna
    waluta generuje wieksze koszty, wiec zaleznie od systemu oceny mozna
    napisac, ze jest niekorzystna.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 27. Data: 2011-08-01 21:48:55
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "george" <g...@v...pl> napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > w potrafisz jakoś wymiernie okreslić ryzyko ? Odchylenie standardowe,
    > cokolwiek.
    > Bo na "przeczucie" to wiesz, można zainwestować w warzywniak :).

    Ja od zawsze inwestuję na wyczucie. I daję radę.

  • 28. Data: 2011-08-01 21:59:05
    Od: "george" <g...@v...pl>

    > Użytkownik "george" <g...@v...pl> napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Ja od zawsze inwestuję na wyczucie. I daję radę.

    no to ja niestety nie mam pół bańki na "wyczucie" :).
    Ale z tą panią trzeba iść vabank jak śpiewał jacek chmielnik [']

    http://www.youtube.com/watch?v=f02rHCQrIHE

    george

  • 29. Data: 2011-08-02 07:50:20
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Mon, 1 Aug 2011 23:10:10 +0200, "MarekZ" <b...@a...w.pl> wrote:

> [...]
    >
    >Całkiem możliwe, ale mógłbyś to uzasadnić? Bo tak normalnie, silne
    >umocnienie waluty raczej nie jest korzystne (zobacz jak Chiny tego unikają).

    Raczej: unikały...

    http://www.project-syndicate.org/commentary/roach7/E
    nglish

    /.../ China has adopted a very transparent response. Its new 12th
    Five-Year Plan says it all - a pro-consumption shift in China's
    economic structure that addresses head-on China's unsustainable
    imbalances. By focusing on job creation in services, massive
    urbanization, and the broadening of its social safety net, there will
    be a big boost to labor income and consumer purchasing power. As a
    result, the consumption share of the Chinese economy could increase by
    at least five percentage points of GDP by 2015

    Chiny starały się utrzymać ("peg") kurs swojej waluty względem dolara,
    ze względu na swoją gospodarkę nastawioną na eksport. Jak widać - chcą
    to zmienić. Może prasy drukujące rinminbi nie mają takiej wydajności,
    jak te drukujące dolara i "wymiękli"? :-)

    >Dlaczego w przypadku CHiFa miałoby być inaczej?

    Siła franka IMHO wynika z tego, że Szwajcaria to poważne państwo i
    poważnie traktuje swoją walutę i gospodarkę (nie uchwala deficytu, ma
    nadwyżkę). Dlaczego mieliby to zmienić? Poza tym: do tego trzeba
    referendum, a Szwajcarzy pokazali, że potrafią powiedzieć jasno, że na
    czymś im zależy (np. meczety, posiadanie broni).

    Ich import to około $158 mld, a eksport jest o ok. $15 mld wyższy (za
    http://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_Switzerland)
    Nawet jeśli będą musieli obniżyć ceny eksportowanych towarów i usług
    wyrażone w CHF, to przecież ich koszty wynikające z importu zmaleją.
    Ja nie sądzę, żeby umocnienie się waluty będące skutkiem jej
    stabilności i zaufania do niej było czymś złym dla gospodarki
    państwa-emitenta.

  • 30. Data: 2011-08-02 09:21:26
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

> [...]

    >umocnienie waluty raczej nie jest korzystne (zobacz jak Chiny tego unikają).
    >Dlaczego w przypadku CHiFa miałoby być inaczej?

    A osłabienie waluty jest korzystne?
    Powiedz to Amerykanom...

    http://www.rp.pl/artykul/696067-Dlug-Ameryki-straszy
    -gieldy.html

    "Dodatkowo okazało się, że amerykańska gospodarka silnie hamuje, co
    pokazały wczorajsze dane o aktywności w przemyśle." - pomimo QE, QE2 i
    innych keynesizmów...

    Tak naprawdę nie chodzi o kurs wymiany jednej waluty na inną - z tym
    sobie rynek poradzi, ale o podejście do gospodarowania tym, co sie ma.
    Jedni oszczędzają i inwestują, a inni żyją na kredyt.
    Skutki właśnie obserwujemy.