  • 1. Data: 2005-07-25 09:52:49
    Temat: Bledny nr rachunku - pytanko
    Od: "Szczepan Majdański" <m...@f...pl>

    zastanawiam mnie czy przy wypelnianiu blankietu przelewu wpisze bledny nr
    rachunku [pomyle sie tylko w jednej cyfrze]
    to czy pieniadze przejda n ainne konto czy wywali blad?

  • 2. Data: 2005-07-25 09:55:52
    Temat: Re: Bledny nr rachunku - pytanko
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    Szczepan Majdański wrote:
    > zastanawiam mnie czy przy wypelnianiu blankietu przelewu wpisze
    > bledny nr rachunku [pomyle sie tylko w jednej cyfrze]
    > to czy pieniadze przejda n ainne konto czy wywali blad?

    W wiekszosci wypadkow wywali blad. Jest co prawda mozliwe, ze sie pomylisz,
    a przejdzie, ale wtedy mozna zaczac probowac w totka grac :d

    Zadbaj o swoje pieniądze!

  • 3. Data: 2005-07-25 11:27:01
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    SDD wrote:
    > Wydaje mi sie, ze w przypadku pomylki w jednej cyfrze - oczywiscie
    > mam na mysli pelen numer z cyframi kontrolnymi - ZAWSZE wywali blad.

    A nie wiem :) Pewnie masz racje.

    Zadbaj o swoje pieniądze!

  • 4. Data: 2005-07-25 11:28:59
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    Michał 'Amra' Macierzyński wrote:

> [...]

    Wydaje mi sie, ze w przypadku pomylki w jednej cyfrze - oczywiscie mam na
    mysli pelen numer z cyframi kontrolnymi - ZAWSZE wywali blad.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 5. Data: 2005-07-25 12:15:38
    Od: sidorowski <s...@i...pl>

    Szczepan Majdański napisał(a):
    > zastanawiam mnie czy przy wypelnianiu blankietu przelewu wpisze bledny nr
    > rachunku [pomyle sie tylko w jednej cyfrze]
    > to czy pieniadze przejda n ainne konto czy wywali blad?

    a to chyba zalezy w którym miejscu popełnisz blad. Pracuje w banku i
    zdarza sie, ze jeden klient robi innemu "niespodzianke". Oczywiscie
    takie bledy sa korygowane.

  • 6. Data: 2005-07-25 18:18:54
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_o2.pl>

    Użytkownik "Michał 'Amra' Macierzyński"

    > A nie wiem :) Pewnie masz racje.

    jak tylko w jednej cyfrze to wywali - sprobuj sam wprowadzic w
    jakimkolwiek banku internetowym
    *** blad ***

  • 7. Data: 2005-07-25 18:24:55
    Od: trainer <t...@p...org>

    blad wrote:

    > jak tylko w jednej cyfrze to wywali - sprobuj sam wprowadzic w
    > jakimkolwiek banku internetowym

    wskazuje na to fakt, że do dowolnego numeru 24-cyfrowego algorytm
    wylicza dwucyfrową liczbę kontrolną, i tylko jedna l.k. pasuje
    gdyby można było zmienić tylko 1 cyfrę bez złamania zasad ibanowych, to
    oznaczałoby, że można dopasować kilka równoważnych liczb kontrolnych do
    tego samego numeru rachunku?

    pozdr
    trainer

  • 8. Data: 2005-07-26 08:27:36
    Od: Michał Dąbrowski <d...@S...pl>

    Dnia Mon, 25 Jul 2005 20:24:55 +0200, trainer napisał(a):

> [...]
    > gdyby można było zmienić tylko 1 cyfrę bez złamania zasad ibanowych, to
    > oznaczałoby, że można dopasować kilka równoważnych liczb kontrolnych do

    Niezupelnie. Nie wiem, jak jest iban zrobiony, ale sumy kontrolne powinny
    byc robione tak, ze przy jednej cyfrze zawsze powinien wywalic blad. Tylko,
    ze cyfra cyfrze nierowna. Te nalezace do sumy sa uprzywilejowane. Prosty
    przyklad:

    numer rachunku zalozmy, ze ma 3 cyfry:
    ABC
    A jest cyfra kotrolna i jest rowna B (kiepski algorytm wyliczania cyfry
    kontrolnej, ale to tak dla przykladu)

    tak wiec zrobienie bledu 1 cyfrze ma nastepujace implikacje:
    jesli zrobimy blad w A - zostanie on wykryty
    jesli zrobimy blad w B - rowniez zostanie wykryty
    jesli zrobimy blad w C - nie zostanie on wykryty

    a generalnie rzecz ujmujac - jesli zrobimy jakiekolwiek bledy w numerze, z
    ktorego generujemy liczbe kontrolna (czyli numer bez tej liczby), to mamy
    iles tam % szans na to, ze przejdzie (niektore algorytmy gwarantuja np 0%
    dla 1 cyfry, 2, 3, itd oraz jasno okreslaja ile to bedzie % dla wiekszych
    wartosci). Jesli zrobimy jakikolwiek blad w liczbie kontrolnej NIE
    ZMIENIAJAC samego numeru - nigdy nie przejdzie. Wlasnie dlatego, ze liczba
    kontrolna jest wyznaczana jednoznacznie. Jesli zrobimy blad tu i tu, to tez
    sie da % szans na przejscie policzyc

    --
    Michal Dabrowski
    d...@S...pl

  • 9. Data: 2005-07-26 08:29:45
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Michał Dąbrowski napisał(a):

    > Niezupelnie. Nie wiem, jak jest iban zrobiony,

    I to wystarczy. Caa reszta to kompletna bzdura

    M.

  • 10. Data: 2005-07-26 09:12:42
    Od: Michał Dąbrowski <d...@S...pl>

    Dnia Tue, 26 Jul 2005 10:29:45 +0200, Maciej Bebenek napisał(a):

    > I to wystarczy. Caa reszta to kompletna bzdura

    Bardzo konstruktywna wypowiedz.

    --
    Michal Dabrowski
    d...@S...pl