  • 141. Data: 2017-10-10 20:11:55
    Temat: Re: Bitcoin
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-10-10 o 18:43, J.F. pisze:

    > No i co dalej z tym wekslem chcesz zrobic ?
    > Poczekac az do Ciebie wroci z jakims klientem, trzymac gotowke w sejfie
    > na wykup, czy na koniec przelac przelewem ? :-)

    Jakie to ma znaczenie dla meritum sprawy?

    > A w ogole przyjalbys taki weksel? Mialbys zaufanie ?
    > I co dalej - wycieczka do wystawcy po pieniadze ?

    Nic nie rozumiesz. Przecież nie chodzi o obowiązek płatności wekslem. I
    weksel nie jest alternatywą do natychmiastowej płatności gotówką, bo
    jeśli tak, to każdy wolałby gotówkę od razu. Weksel to jedna z form
    kredytu i alternatywą jest "czy przyjąłbyś zapłatę wekslem, czy
    wystarczy ci tylko obietnica na fakturze, że kupujący zapłaci za jakiś
    czas". Z wielu powodów przy takiej alternatywie weksel jest lepszy.

    > Ale ... taki weksel to podobnie forma kreacji pieniadza.
    > Tylko bez kontroli.
    > Wiec wcale nie jestem przekonany, czy nalezy to popierac/umozliwiac.
    > Bank jakos tam jednak weryfikuje klienta przed udzieleniem mu kredytu.
    > A tu sie mozna obudzic z reka w nocniku ... tak samo, jak przy
    > odroczonej platnosci na przelew :-)

    Czyli JF zakazałby też odroczonej płatności na przelew. Myślisz czasem
    przed napisaniem?

    > No i ... mamy 21 wiek, ile znasz firm stosujacych transakcje wekslowe,
    > mimo, ze wolno bylo?

    Znam wiele, na pewno wszystkie banki i zakłady ubezpieczeń.

    > Jest to jakis argument, ale juz w przypadku niewyplacalnosci firmy
    > zahaczajacy o nieuczciwosc.

    To już jest ryzyko biznesowe do poniesienia przez danego wierzyciela. I
    nie wciskaj kitu, że płatność przelewami powstała po to, aby nie było
    długów, bo ostatnie zęby mnie bolą czasem, jak czytam te twoje głupoty.

    --
    Liwiusz

  • 142. Data: 2017-10-10 20:13:57
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-10-10 o 18:48, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Liwiusz"  napisał w wiadomości grup

    > Nie tylko takie, bardziej np kupic mąkę, sprzedać chleb ... bez VAT :-)

    > A co banki beda z tego mialy ?

    Ech, masz pamięć psa - kilka sekund do tyłu i to wszystko.

    Dyskusja zaczęła się od tego, że bankom zależy na ściąganiu pieniędzy z
    rynku, bo im więcej ściągnął, tym więcej kredytu mogą udzielić lub
    "wykreować".

    --
    Liwiusz

  • 143. Data: 2017-10-10 20:52:08
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 10-10-17 o 19:42, Krzysztof Halasa pisze:

    > To także, ale mam wrażenie, że to najmniej istota sprawa.

    Dla BC, czy systemu? 16 mln. BC, nawet po obecnym kursie, to i tak
    niewielki udział w rynku walut.

  • 144. Data: 2017-10-10 22:21:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 10 Oct 2017 20:11:55 +0200, Liwiusz napisał(a):

    > Jakie to ma znaczenie dla meritum sprawy?

    Takie, ze weksle byly popularne, ale w 19-tym wieku.
    A teraz mamy 21 ... gdzie sie jeszcze weksle uzywa do placenia?

    > Znam wiele, na pewno wszystkie banki i zakłady ubezpieczeń.

    Ale transakcje, a nie zabezpieczenie kredytu, gdy weksel nie jest uzyty.

    Wiec bez lobbyingu bankowego przedsiebiorcy i tak sie z tego wycofali.
    (tylko co robi stopa redyskontowa w NBP).

    > Nic nie rozumiesz. Przecież nie chodzi o obowiązek płatności wekslem. I
    > weksel nie jest alternatywą do natychmiastowej płatności gotówką, bo
    > jeśli tak, to każdy wolałby gotówkę od razu.

    Znam takich, co by woleli przelew na konto od razu :-)
    Ba, sam bym wolal, bo co z ta gotowka robic? :-)

> [...]
    > wystarczy ci tylko obietnica na fakturze, że kupujący zapłaci za jakiś
    > czas". Z wielu powodów przy takiej alternatywie weksel jest lepszy.

    Teoretycznie. Bo w praktyce to chyba na jedno wychodzi, przynajmniej u nas. No chyba,
    ze Cie nie doceniam i nazywasz sie Liwiusz Rockefeler.

    No ale co z tym wekslem dalej - termin uplynie i gonca mam wysylac do wystawcy po
    naleznosc?

    Ja Ci poradze - ty idz do bankow z tym pomyslem. Jak im uzmyslowisz, ze moga zalozyc
    Centra Rozliczen Wekslowych, i kasowac po 2% za dyskonto, to zaraz zaczna lobbowac za
    zmiana ustawy :-)

    > Czyli JF zakazałby też odroczonej płatności na przelew. Myślisz czasem
    > przed napisaniem?

    Kwestia skali.

    Ale zobacz ile u nas problemow z tego powodu naroslo.

    > To już jest ryzyko biznesowe do poniesienia przez danego wierzyciela. I
    > nie wciskaj kitu, że płatność przelewami powstała po to, aby nie było
    > długów, bo ostatnie zęby mnie bolą czasem, jak czytam te twoje głupoty.

    Nie mowie o braku dlugow, tylko o rownym ich splacaniu.
    Dluznicy maja byc splacani po rowno, tj zgodnie z ustawa, a nie tak, ze jeden czeka
    na naleznosc, a drugi dostaje w barterze/kompensacie.
    Nałóż na to komornika/alimenty/urzad skarbowy - zajma konta, a tam nic nie wplywa, a
    dłuznik dziala w najlepsze i jezdzi mercedesem.

    O, na to US nie moze pozwolic :-)

    J.

  • 145. Data: 2017-10-10 22:28:27
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-10-10 o 22:21, J.F. pisze:

    > Takie, ze weksle byly popularne, ale w 19-tym wieku.
    > A teraz mamy 21 ... gdzie sie jeszcze weksle uzywa do placenia?

    Wszędzie tam, gdzie strony chcą. A że jest to lepsze niż zwykła fv z
    odroczonym terminem płatności, to argument o braku potrzeby zastosowania
    jest nietrafiony.

    > Znam takich, co by woleli przelew na konto od razu :-)

    Każdy by tak wolał zapłatę w gotówce lub przelewie niż odroczoną
    płatność w jakiś inny sposób.

    > Ba, sam bym wolal, bo co z ta gotowka robic? :-)

    Akurat tutaj wyboru nie masz - wierzyciel nie może odmówić przyjęcia
    gotówki jako zapłatę (oczywiście z zastrzeżeniem sytuacji, kiedy
    płatność gotówką jest zakazana ustawowo).

    > Teoretycznie. Bo w praktyce to chyba na jedno wychodzi, przynajmniej u nas. No
    chyba, ze Cie nie doceniam i nazywasz sie Liwiusz Rockefeler.

    Co "na jedno wychodzi"? Jeśli mając te dwie formy kredytu (odroczony
    termin płatności lub weksel) wychodzi dla ciebie tak samo, to wychodzi
    tu raczej twoja niewiedza.

> [...]
    zalozyc Centra Rozliczen Wekslowych, i kasowac po 2% za dyskonto, to zaraz zaczna

    Cała istota weksla jest taka, że banku nie trzeba do tego mieszać. A to
    CRW (cokolwiek miałoby ono robić) może być zorganizowane prywatnie (tzn.
    nie przez bank).

    --
    Liwiusz

  • 146. Data: 2017-10-10 22:47:45
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 10-10-17 o 18:06, j...@j...org pisze:

    > Są jakieś statystyki które mówią, jaki procent obrotu gospodarczego stanowią weksle
    czy barter?

    Weksle, to dość archaistyczna forma rozliczeń. Od kilkudziesięciu lat
    nie widziałem trasowanego. Własne, to takie trochę wypatrzenie samej idei.

    Za to zupełnie nie rozumiem,o co z tym barterem chodzi? Zabroniono
    potrącania wierzytelności? Coś mi umknęło?

  • 147. Data: 2017-10-10 22:58:54
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 10-10-17 o 22:28, Liwiusz pisze:

    > Wszędzie tam, gdzie strony chcą. A że jest to lepsze niż zwykła fv z
    > odroczonym terminem płatności, to argument o braku potrzeby zastosowania
    > jest nietrafiony.

    Jest lepszy, ale tylko troszkę, a jednak wymaga choćby fizycznego
    przekazania dokumentu. Prędzej te weksle widzę, jako jakieś
    zabezpieczenie roszczeń obecnie, niż w normalnym obrocie.

    > Cała istota weksla jest taka, że banku nie trzeba do tego mieszać. A to
    > CRW (cokolwiek miałoby ono robić) może być zorganizowane prywatnie (tzn.
    > nie przez bank).

    Weksel bankowy, to po prostu czek. Weksle były sposobem na transfer
    pieniędzy, gdy fizycznie się to w workach woziło i to statkami przez
    ocean. Teraz podobną rolę pełni kryptowaluta. Tyle,że należności z
    kryptowaluty nie można w Polsce przed sądem dochodzić. Ale już w takiej
    Estonii czy Luksemburgu tak.

  • 148. Data: 2017-10-10 23:04:09
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 10-10-17 o 18:02, Liwiusz pisze:

    > Nie wiem, spytaj się JF, to on lansuje takie tezy. Ja twierdzę, że
    > ustawa ta to lobbing banków, aby ogół przeniósł się na rozliczenia
    > bankowe, a nie pozabankowe.

    I wiele w tym racji, co piszesz. Przed wojną były Izby Rozrachunkowe i
    one sobie radziły z rozliczeniami między przedsiębiorcami starając się
    kompensować zobowiązania. Jak był w latach 90-tych kryzys, to też
    próbowano takich sposobów. Przyznam, że moim zdaniem to byłby niegłupi
    interes. Pytanie, kto by chciał zgłaszać wszystkie wierzytelności, bo to
    by mogło w skali makro działać tylko przy bardzo wielu klientach.
    Napisanie programu,który wierzytelności by kompensował wydaje mi się
    umiarkowanie skomplikowane.

  • 149. Data: 2017-10-10 23:04:33
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > Weksle, to dość archaistyczna forma rozliczeń. Od kilkudziesięciu lat

    Czemu wypaczenie, skoro działa, i jest lepsze od zwykłej fv z odroczonym
    terminem płatności, czy umowy pożyczki - które to umowy także istnieją i
    mają się dobrze? To tylko kwestia wyboru tego co wygodniejsze, i na czym
    się kto zna - ty się na wekslu nie znasz, więc nie użyjesz, ktoś inny
    się zna, więc zastosuje.

    > nie widziałem trasowanego. Własne, to takie trochę wypatrzenie samej idei.

    Rozumiem, że weksel trasowany wystawiony na zlecenie własne wystawcy
    będzie cię mniej mierził niż weksel własny, mimo że to w praktyce to samo?

    --
    Liwiusz

  • 150. Data: 2017-10-10 23:06:45
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > Weksel bankowy, to po prostu czek. Weksle były sposobem na transfer
    > pieniędzy, gdy fizycznie się to w workach woziło i to statkami przez

    Fakt, tak było, kilkaset lat temu. A mimo to weksle znalazły
    zastosowanie i wiele później, nie tylko do transferowania pieniędzy za
    granicę. Obiektywne zalety są i obecnie.

    --
    Liwiusz