  • Data: 2017-10-10 13:11:39
    Temat: Re: Bitcoin
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2017-10-10 o 12:48, z pisze:
    > "fikcyjne wpisanie do systemu bankowego wytworzonych pieniędzy - po
    > podpisaniu z kredytobiorcą umowy kredytowej. Następnie wykonanie szeregu
    > transakcji czyli wielorakiego udzielania kredytów. Dopiero zakończenie
    > tego procesu daje lewar 1:28 przy rezerwie 3,5% lub 1:10 przy rezerwie
    > 10%."
    >
    > https://geopolityka.robertbrzoza.pl/finansjera/potez
    ne-oszustwo-bankow-kreacja-pieniadza/

    > I nie udaj że nie rozumiesz zarzutu :-)

    To jakieś bzdury.

    Bank może udzielić tylko tyle kredytów, ile ma lokat i środków własnych.

    Kreacja polega na czymś innym - że pieniądze otrzymane z kredytu
    kredytobiorca wpłaca do banku (tego samego lub innego) powiększając jego
    stan lokat, i umożliwiając udzielenie kolejnego kredytu. Nie oznacza to
    jednak bynajmniej, że bank przyjmując 1000zł, może od razu udzielić 10
    000zł, czy 28 000zł kredytu.

    Zawsze jest tak, że nawet wówczas bank może udzielić tylko tyle
    kredytów, ile ma lokat.

    A sama zasada kreacji pieniądza nie jest przypisana do banków - takie
    same operacje mogliby (gdyby nie było zakazu) prowadzić prywatni
    Kowalscy, czego przykład już podałem.

    Natomiast ta "zła" rezerwa cząstkowa, to właśnie ograniczenie kreacji -
    bo gdyby jej nie było, to teoretycznie z 1000zł cały system (już bez
    znaczenia, czy bankowy, czy niebankowy) mógłby wykreować nieskończoną
    liczbę zł, co jest możliwe do wykonania przez zwykłego Kowalskiego,
    jeśli tylko nie przejmie się zakazami wynikającymi z prawa bankowego.

    --
    Liwiusz