  • 61. Data: 2003-10-28 10:48:07
    Temat: Re: Bezprawne zatrzymanie i zniszczenie karty - kto odpowie ?
    Od: "Michal Zapalowski" <n...@m...com>

    Użytkownik "Krzysztof Halasa" <k...@p...waw.pl> napisał:

    > Informacja o zastrzezeniu karty zostaje wyslana "wszedzie", wydrukowana
    > w ksiazkach itd. Nie ma cancela, po prostu duzo taniej jest wydac nowa
    > karte.

    Tym bardziej, ze zapewne zaplaci za to wydanie klient. :(

    Pzdr,

    --
    Michal Zapalowski
    g...@g...de

  • 62. Data: 2003-10-28 14:08:07
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Michal Zapalowski" <n...@m...com> writes:

    > Tym bardziej, ze zapewne zaplaci za to wydanie klient. :(

    Zapewne, zwlaszcza jesli tego nie zareklamuje (nawet jesli regulamin
    nic o tym nie mowi, to w przypadku zastrzezenia karty bez winy klienta
    nie powinien za to placic).

    Ale to wciaz lepiej niz gdyby mial zaplacic za anulowanie zastrzezenia
    (zakladajac oczywiscie ze byloby to mozliwe).
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH

  • 63. Data: 2003-10-29 13:04:52
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> writes:

    > Coś mi się zdaje, że mamy odmienne pojęcie szkody. Jeśli w nocy ktoś
    > włamie się do mojego samochodu, a ja mam AC, to szkodę poniesie ...
    > ubezpieczyciel, który właścicielem pojazdu nie jest.

    Nie. Szkode poniesie wlasciciel pojazdu, a (w jakims stopniu zwykle
    roznym od 100%) naprawi ja ubezpieczyciel, i bedzie to jest _koszt_.

    Ale to w ogole nie ma zwiazku ze sprawa - jesli mozna tu mowic
    o "szkodzie klienta banku", to jest nia zastrzezenie karty, a nie jej
    "zatrzymanie".

    > Moim zdaniem nie powinno, ale pewnie się to mój zdanie nie liczy. Chwilowo
    > nie mam pomysłu jak to rozwiążać by było dobrze. Może do czasu autoryzacji
    > zgłoszenia (osobista obecność w banku zainteresowanego) system ma po
    > prostu niedopuszczać do transakcji, tak jakby nie było wolnych środków.
    > Ale nie powodować od razu zastrzeżenia.

    Tak by moglo byc gdyby wszystkie transakcje byly autoryzowane.
    A nie sa i wszystko wskazuje na to, ze w najblizszym czasie ilosc
    transakcji bez potrzeby autoryzacji bedzie wzrastac.

    > Uzasadnij proszę, że zniszczenie tej karty nie stanowi zniszczenia dowodu
    > przestepstwa, bo nie mogę przyswoić. Co więcej wydaje mi się, że wprost
    > przeciwnie.

    Wszystkie informacje sa mozliwe do odczytania z karty.
    To mniej-wiecej tak jakbys przecial paszport dziurkaczem albo przekreslil
    w nim strony - czy to go niszczy (w sensie braku przydatnosci do uzycia)?
    Oczywiscie. A czy niszczy dowod przestepstwa?

    > Z czego wynika ta bezzwłoczność?

    Z tego, ze zwloka moze spowodowac wynegocjowanie zwroty karty przez
    przestepce (ludzie maja miekkie serca i sa latwowierni), albo np. jej
    silowe odebranie. Nie ma karty, nie ma problemu.

    Zrozum w koncu ze przeciecie karty nic juz naprawde nie zmienia.

    > Taniej dla kogo? No bo chyba nie dla klienta.

    Owszem, dla klienta. Co za roznica zreszta - kto niby pokrywa koszty
    banku jak nie klienci?
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH

  • 64. Data: 2003-10-29 21:21:26
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Ale to w ogole nie ma zwiazku ze sprawa - jesli mozna tu mowic
    > o "szkodzie klienta banku", to jest nia zastrzezenie karty, a nie jej
    > "zatrzymanie".

    Szkoda klienta banku będzie polegać na obowiązku uiszczenia po raz wtóry
    opłaty za wydanie karty. I jest to jak najbardziej konkretna kwota, której
    w wypadku błędnego zniszczenia karty można dochodzić w procesie cywilnym
    od osoby (fizycznej bądź prawnej) odpowiedzialnej za naruszenie
    regulaminu.

    O niedającej się wyliczyć finansowo niedogodności z tytułu braku dostępu
    do środków nie wspominając.

    > Tak by moglo byc gdyby wszystkie transakcje byly autoryzowane.
    > A nie sa i wszystko wskazuje na to, ze w najblizszym czasie ilosc
    > transakcji bez potrzeby autoryzacji bedzie wzrastać.

    No ale jeśli niektóre transakcje są nieautoryzowane, to i tak nie
    wychwycimy w tym momencie nawet zastrzeżonej karty. Zresztą w sprawie
    chodziło o kilkuminutową zwłokę, nie zaś zwrot karty. No to jakoś nie
    widzę możliwości dokonywania nieautoryzowanych transakcji w tym czasie.

> [...]
    uzycia)?
    > Oczywiscie. A czy niszczy dowod przestepstwa?

    A próbowałeś kiedyś zdjąć odbitki linii papilarnych z połamanej karty,
    którą dodatkowo miało w swoich rączkach kilka osób. Że o mikrośladach
    powstających przy wyprodukowaniu fałszywej karty nie wspomnę.

> [...]
    > silowe odebranie. Nie ma karty, nie ma problemu.
    >
    > Zrozum w koncu ze przeciecie karty nic juz naprawde nie zmienia.

    No to sam sobie zaprzeczasz pisząc te dwa akapity. Skoro zniszczenie karty
    niczego nie zmienia, to skąd ten nagły pośpiech i gorliwość w jej
    niszczeniu oraz obawa przed skutkami niezniszczenia.

    > Owszem, dla klienta. Co za roznica zreszta - kto niby pokrywa koszty
    > banku jak nie klienci?

    Pomijając fakt, że koszty banku faktycznie pokrywane są z naszych
    prowizji, to uzasadnij mi proszę tezę, że dla mnie będzie taniej, jeśli
    zamiast sprawę wyjaśnić w kilka minut zapłacę 20 złotych za wydanie nowej
    karty i będę na nią czekał kilka tygodni. No bo tego jakoś nie mogę
    przyswoić.

  • 65. Data: 2003-10-31 21:34:02
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> writes:

> [...]
    > w wypadku błędnego zniszczenia karty można dochodzić w procesie cywilnym
    > od osoby (fizycznej bądź prawnej) odpowiedzialnej za naruszenie

    To to akurat jest pomijalny problem i domyslam sie, ze bank (z ktorym
    jest w ogole sens wspolpracowac) w takiej sytuacji odstapi od pobierania
    za karte oplaty, nawet gdyby cennik itd. przewidywaly cos przeciwnego.

    > No ale jeśli niektóre transakcje są nieautoryzowane, to i tak nie
    > wychwycimy w tym momencie nawet zastrzeżonej karty.

    Ale to tak dziala, i raczej tak dzialac bedzie w przewidywalnej
    przyszlosci.
    W "tym" momencie tego nie da sie wychwycic, dopiero po updacie stoplist
    przez terminale. Takze wczesniej po wylosowaniu autoryzacji albo po
    autoryzacji spowodowanej czyms innym (i w konsekwencji po zatrzymaniu
    karty).

    Ludzie tego nie rozumieja - organizacje takie jak VISA sa nastawione
    na zysk. Gdyby zastrzezonych kart nie niszczono tak jak jest obecnie,
    to ilosc fraudow bylaby wieksza ("klient" moglby pojsc do innego sklepu
    i tam transakcja moglaby sie udac). VISA swojego zysku na pewno nie
    bedzie sie chciala pozbyc, banki raczej tez nie - wiec za taka zmiane
    zaplaciliby wylacznie klienci (sklepy i/lub kupujacy), poprzez
    zwiekszone prowizje i oplaty.

    A zysk z tego bylby zaden, bo zastrzezona karta nie jest klientowi
    banku do niczego przydatna. Zlodziejowi - owszem.

    > Zresztą w sprawie
    > chodziło o kilkuminutową zwłokę, nie zaś zwrot karty. No to jakoś nie
    > widzę możliwości dokonywania nieautoryzowanych transakcji w tym czasie.

    A ta kilkuminutowa zwloka to do czego miala sluzyc, jesli nie do
    negocjacji zwrotu karty?

    > A próbowałeś kiedyś zdjąć odbitki linii papilarnych z połamanej karty,
    > którą dodatkowo miało w swoich rączkach kilka osób. Że o mikrośladach
    > powstających przy wyprodukowaniu fałszywej karty nie wspomnę.

    Mozesz zasugerowac to firmie VISA. Moze zmienia procedure, kto ich tam
    wie.

    > No to sam sobie zaprzeczasz pisząc te dwa akapity.

    Nie.

    > Skoro zniszczenie karty
    > niczego nie zmienia,

    ... jesli karta posluguje sie legalny jej posiadacz.

    > to skąd ten nagły pośpiech i gorliwość w jej
    > niszczeniu oraz obawa przed skutkami niezniszczenia.

    ... jesli karta posluguje sie nieco inna osoba.
    Sprzedawca tego nie wie, i nawet nie jest tak latwo sie tego dowiedziec
    (a formalnie to nawet moze sie w ogole nie da).

> [...]
    > zamiast sprawę wyjaśnić w kilka minut zapłacę 20 złotych za wydanie nowej
    > karty i będę na nią czekał kilka tygodni. No bo tego jakoś nie mogę

    1 - mozesz zmienic bank na taki, ktory tych 20 zl nie wezmie i ktory karte
    wyda szybciej.

    2 - chyba nie chcialbys jednak zaplacic za rozeslanie informacji do
    wszystkich terminali elektronicznych oraz wydrukowanie nowych "ksiazek"
    (tam gdzie ich w ogole uzywaja) do ilus_tam milionow sklepow na swiecie,
    ktore takie karty obsluguja.

    Bo wtedy rzeczywiscie mozliwe byloby cofniecie zastrzezenia karty
    (z tym ze oczywiscie nie gwarantowaloby to tego, ze jakis terminal
    karty nie zatrzyma, podobnie jak obecnie zastrzezenie nie gwarantuje,
    ze transakcja sie nie uda).
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH