  • 41. Data: 2005-02-23 22:18:33
    Temat: Re: BIK przegrał w Sądzie
    Od: "Tomasz Opalski" <o...@W...gazeta.pl>

    tyler <p...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Całość tutaj: http://biznes.onet.pl/0,1058286,wiadomosci.html

    Wczoraj w TVN24 oglądałem wywiad z człowiekiem ze ZBP i:
    1. Nie będą wykasowywać bo sie będą odwoływać
    2. W opracowaniu są zmiany do ustawy które uszczegółowią zasady
    przechowywania danych w BIK i zmiany te z grubasz mają sprawadzać sie do
    tego, że "złe wpisy" będą mogły być legalnie przechowyane przez
    zagwarantowany czas, a dobre wpisy na wniosek kredytobiorcy będa mogły byc
    usunięte zaraz po spłacie kredytu.

    Tomek

  • 42. Data: 2005-02-23 22:52:51
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    napisał w wiadomości news:cvis0m$hbv$1@news.onet.pl...

    > Ubiegly rok 5,6 mln raportow kredytowych, dwa lata wczesniej 4,2. Czyli
    > tyle bylo zapytan.
    > Kwota wyludzen to raczej zly wskaznik - bo przeciez zalezy od samej akcji
    > kredytowej. No i diabli wiedza jak ja liczyc - typu bank pyta i nie
    > udziela przez to kredytu?

    Ja bym policzyl, jaki procent UDZIELONYCH kredytow stal sie kredytami
    niesplacalnymi przed epoka BIK-u i w epoce BIK-u. Przy czym trzeba by do
    modelu wlaczyc to zjawisko, ze przy spadku realnych stop procentowych,
    splacalnosc sie poprawia.

    > To popytaj sie znajomych bankowcow jak masz tkaich zeby ci powiedzili ile
    > osob w zywe oczy lze, ze nie ma zadnego kredytu, a zraportu wychodzi, ze
    > ma iles niesplaconych...

    Toz mowie, ze debili sie przez BIK itp wylapie. Nie zaprzeczam, ze jest to
    jakis sens istnienia BIK-u. Tylko mysle, ze wyludzenia debili to raczej
    drobne wyludzenia. Grubsze sa zapewne lepiej przygotowane.

    marekz

  • 43. Data: 2005-02-23 23:00:08
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    Użytkownik "Konrad" <k...@o...na.grupie.pl> napisał w wiadomości

    > Jesli rzeczony wyrok sie utrzyma - prawie wszyscy dotychczasowi dobrzy
    > klienci zjada w ocenach scoringowych na sam dol. Co to moze znaczyc -
    > niech kazdy sobie odpowie...

    No zobacz, a mimo braku jakichkolwiek negatywow w BIK-u na moj temat,
    scoring BRE umiescil mnie na skrajnym prawym ramieniu krzywej. Podobne
    zjawisko mialo miejsce w BRE w innych znanych mi przypadkach. Z kolei
    scoring w PKO BP SA umiescil mnie w okolicach sredniej, scoring w LG/Nordei
    nieco na prawo od srodka. Wiec nie przekonuja mnie legendy o istotnym
    pozytywnym wplywie BIK-u na scoringi.

    Owszem, mozna podniesc argument, ze dzieki istnieniu BIK-u generalnie cala
    krzywa scoringowa przesuwa sie w strone nizszych wartosci. Tu juz nie tak
    latwo o argumenty czysto statystyczne, bo naklada sie coraz wyzsze nasycenie
    rynku kredytow oraz malejace realne stopy procentowe na rynku obligacji,
    zwiekszajaca sie konkurencja, z ktorych wiekszosc dziala w tym samym
    kierunku. Ale mozna by sie pokusic o skonstruowanie odpowiedniego modelu. I
    moje przeczucie mi mowi, ze zaleznosc od istnienia BIK-u nie uzyskala by
    staystycznej istotnosci.

    marekz

  • 44. Data: 2005-02-24 07:07:37
    Od: "Konrad" <k...@o...na.grupie.pl>

    Użytkownik "MarekZ": l...

> [...]
    > LG/Nordei nieco na prawo od srodka. Wiec nie przekonuja mnie legendy o
    > istotnym pozytywnym wplywie BIK-u na scoringi.

    ja nie twierdze, ze BIK ma pozytywny wplyw na scoring - moja teza stawia BIK
    jako istotny element tworzenia scoringu (a wlasciwie nie sam BIK a sens
    przechowywania historii DOBRYCH zobowiazan - bo od tego zaczela sie
    dyskusja. Rozumiem, ze kiedy wyrok Sadu Adm. sie uprawomocni moga w jego
    slad pojsc reformatorzy Pr. bankowego proponujacy podobne uregulowania juz
    bezposrednio w bankach. A wtedy mozliwosci proby standaryzacji oceny
    kredytobiorcy wezma w leb... Chociaz akurat ja jestm prywatnym wrogiem zbyt
    daleko posunietej standaryzacji w udzielaniu kredytow. ale to juz
    zuuuupelnie inny watek.

    > kierunku. Ale mozna by sie pokusic o skonstruowanie odpowiedniego modelu.
    > I moje przeczucie mi mowi, ze zaleznosc od istnienia BIK-u nie uzyskala by
    > staystycznej istotnosci.

    Pewnie - banki istnialy przed BIKiem, dawaly sobie rade. BIK jest
    narzedziem, jednym z kilku, calkiem pomocnym. Po co psuc cos co dziala? I
    tak na dobra sprawe - w imie czego?

    --
    Konrad K.

  • 45. Data: 2005-02-24 07:19:53
    Od: "Michal 'Amra' Macierzynski" <m...@p...pl>

    Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> wrote:
    > A sa bardziej dostepne? Nie wiem, moze sa, ja takich danych nie mam.

    Popatrz na kredyty gotowkowe. Popatarz ile teraz czeka sie na przyznanie i
    uruchomienie kredytu.
    Generalnie - tak sa bardziej dostepne - zobacz tylko na oferte kredytow
    gotowkowych (PKO BP, BPH, BZ WBK, eurobank)

    > A w poprzednich? I o czym to swiadczy?

    Oznacza to, ze byly jakies powody, dlaczego im odmowiono. Nie uwazasz, ze
    to znaczna wielkosc?

    > No ale te karty kredytowe to sa na smieszne kwoty przeciez.

    Czasami wiecej niz kredyt gotowkowy. Dlaczgo caly rynek mierzysz ze wzgledu
    na swoja osobe, ewentualnie swoich znajomych?

    --
    Michal 'Amra' Macierzynski || http://PRnews.pl
    Zadbaj o swoje pieniadze!

  • 46. Data: 2005-02-24 07:41:04
    Od: "Slawek Kos" <s...@p...gazeta.pl>

    Uzytkownik "Michal 'Amra' Macierzynski" <m...@p...pl>
    napisal w wiadomosci news:cvjv7r$elc$1@news.onet.pl...

    > Popatrz na kredyty gotowkowe. Popatarz ile teraz czeka sie na przyznanie i
    > uruchomienie kredytu.

    Amra, jestes gotowy wszystko uznac za skutek istnienia BIKu...;-)
    Obnizke cen w telefonii GSM tez BIKowi zawdzieczamy?

    Czeka sie krotko bo w wewnetrznych procedurach bankow nastapil normalny
    postep technologiczny.

    > Generalnie - tak sa bardziej dostepne - zobacz tylko na oferte kredytow
    > gotowkowych (PKO BP, BPH, BZ WBK, eurobank)

    Sa bardziej dostepne bo banki BARDZO potrzebuja odsetek, ktore na nich
    zarobia.
    Nie da sie teraz duzo zarobic na mniejszej ilosci kredytow bo stosowna
    ustawa zmusila banki do ujawniania klientom rzeczywistych kosztow kredytow.
    Reszte zrobila konkurencja - dokladnie tak samo jak w telefonii GSM strach
    przed nadciagajaca konkurencja z UE wymusil obnizke cen (kosztow kredytow)
    jeszcze zanim ta konkurencja sie pojawila.
    Dodatkowo pozytywne zmiany w gospodarce zwiekszaja ilosc pieniadza w obiegu
    i zmniejszaja ryzyko niewyplacalnosci statystycznego klienta na skutek
    utraty zrodla dochodow.
    Teraz, zeby na siebie zarobic banki musza udzielac znacznie wiecej kredytow
    na nizszy procent.
    BIK jest dla nich na pewno wygodny ale nie znajdziesz zadnych rzetelnych
    dowodow na to, ze to BIK jest przyczyna powszechnej szczesliwosci.

    --
    Pozdrowienia
    ---

  • 47. Data: 2005-02-24 07:51:28
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    Slawek Kos <s...@p...gazeta.pl> wrote:
    > Amra, jestes gotowy wszystko uznac za skutek istnienia BIKu...;-)
    > Obnizke cen w telefonii GSM tez BIKowi zawdzieczamy?
    >
    > Czeka sie krotko bo w wewnetrznych procedurach bankow nastapil
    > normalny postep technologiczny.

    Owszem. Ale zauwaz, ze przy kazdym takim kredytcie standardowo patrza w
    BIKu. Jak nie beda mieli takich informacji, to co sie stanie?
    Wiecej - mam pewne informacje, ktorych powidzmy, nie moge na zewnatrz
    puszczac, pokazujace rzeczywista wartosc BIKu dla bankow. Musisz mi tutaj
    jednak uwierzyc na slowo ;)

> [...]
    > telefonii GSM strach przed nadciagajaca konkurencja z UE wymusil
    > obnizke cen (kosztow kredytow) jeszcze zanim ta konkurencja sie

    Tam strach - popatrz na HSBC ;) Po prostu zobaczyli, ze nie robiac nic
    straca rynek. I juz.
    Stosowna ustawa nie ma nic do rzeczy - utrudnila jedynie marketing. Dla
    pozyczek konsumenckich powtarzam pora kolejny - nie ma takiego znaczenia
    wysokosc oprocentowania!

> [...]
    > na skutek utraty zrodla dochodow.
    > Teraz, zeby na siebie zarobic banki musza udzielac znacznie wiecej

    Musza? Czy chca? Skoro zyski szybuja w gore?

    > BIK jest dla nich na pewno wygodny ale nie znajdziesz zadnych
    > rzetelnych dowodow na to, ze to BIK jest przyczyna powszechnej
    > szczesliwosci.

    Jest bardzo waznym skladnikiem. Dziwne, ze na zachodzie to jest wlasnie
    jedno z glownych kryteriow, tylko ty uznajesz ze nie. Banki twierdza, ze
    ak, ale ty wiesz lepiej od nich. Zaloz konkurencje dla Lukasa albo
    Eurobanku - wroze duzy sukces ;)

    Zadbaj o swoje pieniądze!

  • 48. Data: 2005-02-24 08:18:57
    Od: "Slawek Kos" <s...@p...gazeta.pl>

    napisał w wiadomości news:cvk132$lvf$1@news.onet.pl...

    > Owszem. Ale zauwaz, ze przy kazdym takim kredytcie standardowo patrza w
    > BIKu. Jak nie beda mieli takich informacji, to co sie stanie?

    Nie beda tam patrzec?
    ;-)

    > Wiecej - mam pewne informacje, ktorych powidzmy, nie moge na zewnatrz
    > puszczac, pokazujace rzeczywista wartosc BIKu dla bankow. Musisz mi tutaj
    > jednak uwierzyc na slowo ;)

    Nie wierze. I nie tobie tylko twoim informatorom.;-)

    > Jest bardzo waznym skladnikiem. Dziwne, ze na zachodzie to jest wlasnie
    > jedno z glownych kryteriow,

    kryteriow czego?
    Mozesz podac nazwe np. brytyjskiego dopowiednika BIKu?

    > tylko ty uznajesz ze nie. Banki twierdza, ze
    > ak, ale ty wiesz lepiej od nich.

    banki twierdza to co im jest wygodne.
    W biznesie nie ma byc wygodnie, to nie kapcie.

    --
    Pozdrowienia
    ---

  • 49. Data: 2005-02-24 08:22:34
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    Slawek Kos <s...@p...gazeta.pl> wrote:
    > Nie beda tam patrzec?
    > ;-)

    I to bedzie mialo swoje konsekwnecje.

    > Nie wierze. I nie tobie tylko twoim informatorom.;-)

    No w sumie to nie mieli sie czym chwalic. Ja im wierze.

    > kryteriow czego?
    > Mozesz podac nazwe np. brytyjskiego dopowiednika BIKu?

    Kryteriow wiarygodnosci kredytowej klienta. Na zachodzie wiecej jest
    naszych BIGow niz BIKow i jest ich dosc duzo, a zapytanie kosztuje kilka
    centow. Jako, ze zycie tam opeira sie na kredycie, to w interesie ludzi
    jest miec dobre wpisy w tych bazach.

    > banki twierdza to co im jest wygodne.
    > W biznesie nie ma byc wygodnie, to nie kapcie.

    Widzisz. Problem w tym, ze nasz system gospodarczy oparty jest na bankach.
    Banki tez nie moge pozyczac na piekne oczy - potrzebuja w miare jako takiej
    pewnosci. BIK im ja daje. Jesli im nie da - nic sie nie stanie, ale kredyt
    MUSI zdrozec w pierwszym momnecie - zwlaszcza dla nowych klientow.
    Niby dlaczego nawet operatorzy komorkowi zaczeli wymieniac sie danymi
    "trefnych" klientow i im szkodowosc nagle spadla/. Nie widzisz zaleznosci?

    Zadbaj o swoje pieniądze!

  • 50. Data: 2005-02-24 08:49:38
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Michał 'Amra' Macierzyński napisał(a):

> [...]
    > jako takiej pewnosci. BIK im ja daje. Jesli im nie da - nic sie nie
    > stanie, ale kredyt MUSI zdrozec w pierwszym momnecie - zwlaszcza dla

    Dla banków największą pewność daje papier z pieczątka o stałym
    zatrudnieniu, niezależnie od tego, czy jest prawdziwe czy nie. I wiesz o
    tym tak samo dobrze, jak ja ;-P

    > Niby dlaczego nawet operatorzy komorkowi zaczeli wymieniac sie danymi
    > "trefnych" klientow i im szkodowosc nagle spadla/. Nie widzisz zaleznosci?

    Bo zaczęli COKOLWIEK robić w celu ograniczenia fraudów. Przedtem była to
    epoka szczęścia wzajemnego i powszechnego rozdawnictwa.

    M.