  • 1. Data: 2005-02-23 10:20:53
    Temat: Przelew transgraniczny - "bank posredniczacy"?
    Od: "Ghost" <...@...com>

    Witam,

    Probuje zrobic przelew transgraniczny w EURO - istotna jest m.in.
    kwestia czasu jaki to zajmie i koszty oczywiscie. Otrzymalem sprzeczne
    informacje z roznych bankow na temat obowiazujacej procedury. Np. kobita w
    BGZ twierdzi, ze wykonaja przelew bezposrednio (konretnie celem jest tutaj
    DB Niemcy). Z kolei pytalem goscia w DB PBC (polski DB dla ludu),
    stwierdzil, ze oni to musza puscic najpierw przez DB Polska (polski DB dla
    firm) - czyli przez "bank posredniczacy" - i dopiero potem do docelowego DB
    Niemcy. Gosc tlumaczyl, ze to sa wymagania prawne czyli, ze dla przelewu
    transgranicznego musi byc wykorzystany bank posredniczacy. Nie musze
    dodawac, ze w takim przypadku place dwie prowizje (posrednik tez musi
    zarobic) no i trwa to dwa razy dluzej. Kto tu sciemnia BGZ czy DB PBC?

    Pozdrawiam,
    Ghost

  • 2. Data: 2005-02-23 11:06:18
    Temat: Re: Przelew transgraniczny - "bank posredniczacy"?
    Od: Peet <j...@t...pbz>

    Ghost wrote:

    > Otrzymalem sprzeczne informacje z roznych bankow na temat obowiazujacej procedury.

    To nie są sprzeczne informacje tylko inaczej dokonują przelewów.
    Poczytaj o korespondentach.
    --
    Peet
    adres antyspamowy ROT 13

  • 3. Data: 2005-02-23 16:36:49
    Od: AP <c...@e...dyndns.org>

    In article <cvhlg5$itf$1@atlantis.news.tpi.pl>, ...@...com says...
> [...]
    > dodawac, ze w takim przypadku place dwie prowizje (posrednik tez musi
    > zarobic) no i trwa to dwa razy dluzej. Kto tu sciemnia BGZ czy DB PBC?

    Koszty przelewow w Euro w ramach UE moga znaczaco sie zmniejszyc po
    uruchomieniu EuroElixiuru. Chyba nadal dniem uruchomienia produkcyjnego
    jest 8 marca

    AP

  • 4. Data: 2005-02-23 17:52:34
    Od: "Ghost" <...@...com>

    Użytkownik "Peet" <j...@t...pbz> napisał w wiadomości

    > To nie są sprzeczne informacje tylko inaczej dokonują przelewów. Poczytaj
    > o korespondentach.

    To sa informacje sprzeczne. Jeden bank twierdzi, ze wysyla kase
    bezposrednio, a drugi, ze MUSI byc bank posredniczacy, ze tak stanowi prawo,
    a nie, ze "tak dokonuja przelewow".

  • 5. Data: 2005-02-23 23:40:53
    Od: AP <c...@e...dyndns.org>

    In article <cvig6f$avs$1@nemesis.news.tpi.pl>, ...@...com says...

> [...]
    >
    > To sa informacje sprzeczne. Jeden bank twierdzi, ze wysyla kase
    > bezposrednio, a drugi, ze MUSI byc bank posredniczacy, ze tak stanowi prawo,

    Bo w tej chwili m oze sie zdarzyc tak ze twoj bank docelowy jest akurat
    bankiem posredniczacym, wiec bedzie szlo "bezposrednio"

    AP

  • 6. Data: 2005-02-24 10:57:55
    Od: "Ghost" <...@...com>

    Użytkownik "AP" <c...@e...dyndns.org> napisał w wiadomości
    l.net...
    > In article <cvig6f$avs$1@nemesis.news.tpi.pl>, ...@...com says...

    > Bo w tej chwili m oze sie zdarzyc tak ze twoj bank docelowy jest akurat
    > bankiem posredniczacym, wiec bedzie szlo "bezposrednio"

    Raczej nie zrozumiales.

  • 7. Data: 2005-02-24 15:51:21
    Od: AP <c...@e...dyndns.org>

    In article <cvkc89$889$1@nemesis.news.tpi.pl>, ...@...com says...

    > Użytkownik "AP" <c...@e...dyndns.org> napisał w wiadomości
    l.net...

    > Raczej nie zrozumiales.

    Moze..... ale kwestia jest taka, ze generalnie aby bank mogl skutecznie
    dokonac rozliecznia tranzakcji miedzynarodowej powinien w danym kraju
    przynajmniej w jednym banku posiadac rachunek nostro przy pomocy ktorego
    sie rozlicza (tu masz ten bank posredniczacy). Moga sie zdarzyc, ze
    akurat to jest bank docelowy do ktorego wysylasz pieniadze i bank ten
    pelni takze role posrednika.
    Jesli chodzi o koszty bankow posrednikow to troche sie zmieni w
    przypadku uruchomienia EuroEliksiru, gdyz praktycznie bank nie bedzie
    musial (chyba?) korzystac z rachunkow nostro przy przelewach w Euro w
    ramach UE

    AP

  • 8. Data: 2005-02-24 15:57:50
    Od: AP <c...@e...dyndns.org>

    In article <M...@n...dallas.sbcglobal.ne
    t>,
    c...@e...dyndns.org says...

    Jeszcze jedno do tej dyskusji .... rozumiem, ze bywaja zapisy w
    regulaminie o sposobie przeliczenia tranzakcji .... ale to tak jakby w
    umowie o kupno np. domu byla okreslona kwota w zlotowkach a gdzies dalej
    ze miejscem rozliczenia sa wyspy Bahama i wlasciwie to wcale nie jest X
    PLN ale jakas inna kwota bo do okreslenie dokladnie zobowiazania stosuje
    sie jakas inna egzotyczna walute

    AP

  • 9. Data: 2005-02-24 16:43:46
    Od: "Ghost" <...@...com>

    Użytkownik "AP" <c...@e...dyndns.org> napisał w wiadomości
    l.net...
> [...]
    > sie rozlicza (tu masz ten bank posredniczacy). Moga sie zdarzyc, ze
    > akurat to jest bank docelowy do ktorego wysylasz pieniadze i bank ten

    Alez ja to w pelni rozumiem i ma to sens. Moja watpliwosc wzbudzila kwestia,
    ze musi byc posrednik. Innymi slowy, taki mus oznaczalby, ze nawet jesli dwa
    banki maja techniczna i formalna zdolnosc do wzajemnych rozliczen
    transgranicznych to poniewaz przelew jest wlasnie trangraniczny i jeden z
    bankow jest nadawca a drugi odbiorca, potrzebny jest trzeci - tylko po to by
    posredniczyl. Tak zrozumialem goscia z DB PBC. Chociaz treudno jest znalezc
    sensowne uzasadanienie (ze niby pelniejsza kontrola przeplywow walutowych?).

  • 10. Data: 2005-02-24 17:16:46
    Od: AP <c...@e...dyndns.org>

    In article <cvl0h2$5s6$1@nemesis.news.tpi.pl>, ...@...com says...

> [...]
    > sensowne uzasadanienie (ze niby pelniejsza kontrola przeplywow walutowych?).

    Moze mu sie cos poplatalo .. Jezeli gosc mial na mysli rozliczenia w
    STEP2, to wlasciwie mial racje bo o ile dobrze rozumiem w kazdym kraju
    rozliczajacym sie w tym systemie musi byc "punkt styku". W przypadku
    Polski to na pewno bedzie nim NBP (ale moga tez byc inne banki) i jak
    pisalem chyba (na 100% nie jestem pewny) zniknie koniecznosc posiadania
    rachunkow NOSTRO w bankach UE w EURO.

    Przy okazji:

    "10 stycznia 2005 roku Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A. rozpocze;?a we
    wspó?pracy z Narodowym Bankiem Polskim testy z systemem STEP2. W ramach
    nich w lutym przeprowadzone zostana; testy zarówno dla transakcji
    krajowych, jak i transgranicznych pomie;dzy bankami zainteresowanymi
    przysta;pieniem do systemu EuroELIXIR a wybranymi bankami biora;cymi
    udzia? w testach z EBA dla systemu STEP2.
    Ze wzgle;du na prze?oz.enie terminu uruchomienia systemu SORBNET-EURO z
    7 lutego na 7 marca, zarówno rozliczenia transgraniczne, jak i krajowe w
    systemie EuroELIXIR rozpoczna; sie; w dniu 7 marca."