  • 1. Data: 2004-09-23 05:00:21
    Temat: [RP] Prawo cywilne Dalszy ciąg głośnej sprawy dotyczącej kosztów operacji bankowych
    Od: "Kali-NKA" <k...@p...USUNwp.pl>

    http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_040923/p
    rawo/prawo_a_1.html

    Prawo cywilne Dalszy ciąg głośnej sprawy dotyczącej kosztów operacji
    bankowych

    Opłaty za własne pieniądze

    Ile kosztuje wypłata pieniędzy z konta osobistego w placówkach dużych
    banków?

    Warszawski Sąd Apelacyjny oddalił pozew emerytki ze stolicy, która żądała
    uznania za niedozwolone postanowienia wzorca umowy rachunku bankowego
    stosowanego przez Bank Millennium. Na jego podstawie pobiera on opłatę za
    każdorazowe wypłacanie klientowi jego pieniędzy. Ta głośna sprawa ma
    znaczenie dla wielu banków i dla ich klientów.

    USŁUGI BANKOWE

    Postanowienia umowy zawieranej z konsumentem, nieuzgodnione indywidualnie,
    nie wiążą go, jeśli kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z
    dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy. Są to niedozwolone
    postanowienia umowne (art. 385 (1) §1 kodeksu cywilnego). Nie dotyczy to
    postanowień określających główne świadczenia banku i klienta, w tym cenę lub
    wynagrodzenie, jeżeli zostały jednoznacznie sformułowane.

    Na ten przepis powołuje się powódka, Christa K., która postanowiła pozwać
    Bank Millennium, gdy się dowiedziała, że kiedy bierze z konta własne
    pieniądze (via kasa), bank pobiera opłatę - 2 zł (teraz 3 zł). Sąd Ochrony
    Konkurencji i Konsumentów zakwalifikował tę praktykę jako niedozwoloną
    (abuzywną), a sąd apelacyjny oddalił apelację banku.

    Jednak Sąd Najwyższy, uwzględniając kasację banku, przekazał sprawę do
    ponownego rozpoznania. Wskazał w uzasadnieniu, że pobieranie opłat za
    wypłacenie klientowi jego własnych pieniędzy może budzić sprzeciw. Jednak by
    ocenić, czy wprowadzenie takiej opłaty można uznać za niedozwolone, trzeba
    ustalić najpierw, czy jest ona świadczeniem głównym. W takiej bowiem
    sytuacji bank może pobierać opłaty.

    Przy ponownym rozpoznawaniu sprawy przez Sąd Apelacyjny koncentrowano się
    jednak na przesłankach abuzywności spornego warunku: czy ów obowiązek jest
    "sprzeczny z dobrymi obyczajami", czy "rażąco narusza interesy konsumenta".
    Pełnomocnik powódki mecenas Edwin Góral przekonywał, że tak. - Bank
    właściwie pobiera potrójną opłatę: comiesięcznie za prowadzenie konta,
    następnie czerpiąc korzyści z obracania ulokowanymi pieniędzmi, co powinno
    być jego głównym źródłem dochodu. Natomiast opłata za wypłacenie pieniędzy
    jest trzecim wynagrodzeniem za tę samą usługę.

    Pełnomocnicy Banku Millennium oraz Związku Banków Polskich, który przystąpił
    do sprawy, przekonywali z kolei, że opłata ma pokryć koszty tej konkretnej
    operacji ponoszone przez bank. Można by ją uśrednić i włączyć do opłaty za
    prowadzenie rachunku, ale wtedy kosztami tego rodzaju operacji bankowych
    obciążani byliby także ci, którzy rzadko z nich korzystają.

    Tym tropem szło też uzasadnienie wczorajszego orzeczenia. Sąd Apelacyjny
    wrócił do wyroku pierwszej instancji, który zmienił, całkowicie oddalając
    powództwo Christy K. Nie dopatrzył się, by ów sporny obowiązek klienta banku
    był sprzeczny z dobrymi obyczajami lub rażąco naruszał interesy konsumenta.

    Sąd natomiast nie obciążył powódki kosztami procesu - dlatego że działała w
    interesie publicznym.

    Chociaż sprawa była już raz w Sądzie Najwyższym, pewnie trafi tam jeszcze
    raz. Wczorajszy wyrok SA nie jest bowiem prawomocny, a prawnicy powódki
    zapowiadają kasację.

    USŁUGI BANKOWE

    Zniechęcanie do wypłat w oddziałach

    W wielu bankach trzeba płacić prowizję za wypłatę gotówki z własnego konta w
    oddziale. Bankowcy przekonują, że chcą w ten sposób zachęcić klientów do
    korzystania z bankomatów oraz do używania kart płatniczych.

    Jeszcze kilka lat temu żaden klient banku nie przypuszczał, że wypłata jego
    własnych pieniędzy z konta będzie kosztować. Obecnie w gronie ośmiu
    największych banków detalicznych tylko PKO BP, Pekao SA i ING Bank Śląski
    nie pobierają takich opłat. W pozostałych instytucjach (Banku BPH, Banku
    Zachodnim WBK, Kredyt Banku, Banku Millennium, BGŻ) prowizje za wypłacenie
    pieniędzy z konta osobistego w oddziale banku wynoszą od 2 do 5 zł.

    Wprowadzenie takich opłat ma na celu, w opinii bankowców, zniechęcenie
    klientów do wypłat gotówki w placówkach, a w konsekwencji ograniczenie
    kolejek. - Wolimy, by klienci korzystali z bankomatów. Po to każdy otrzymuje
    kartę do rachunku - poinformowała nas pracownica infolinii jednego z banków.
    W niektórych instytucjach, np. w Kredyt Banku czy BPH, prowizja od wypłaty w
    oddziale nie jest pobierana, jeśli kwota transakcji przekracza dzienny limit
    wypłat z bankomatu. W wypadku BPH jest to 3 tys. zł, a w Kredyt Banku - 2
    tys. zł. Dodatkowo banki nie pobierają opłaty, gdy bankomat znajdujący się w
    oddziale lub jego okolicach jest popsuty i wypłata jest niemożliwa.
    Najczęściej banki za darmo umożliwiają wypłatę pieniędzy z bankomatów, które
    należą do ich własnej sieci. W Millennium np. w urządzeniach znajdujących
    się w oddziałach za wypłatę się nie płaci, w bankomatach Euronetu - 1 zł, a
    w pozostałych - 5 zł. Wypłata w kasie oddziału Millennium kosztuje 3 zł.

  • 2. Data: 2004-09-23 05:20:13
    Od: Marcin Jurczuk <m...@t...pl>

    On 2004-09-23, Kali-NKA <k...@p...USUNwp.pl> wrote:
> [...]
    > Konkurencji i Konsumentów zakwalifikował tę praktykę jako niedozwoloną
    > (abuzywną), a sąd apelacyjny oddalił apelację banku.
    Wiecie co - ja to purysta językowy nie jestem ale co to za słowo:
    abuzywny - ?? abuse == niedozwolone ?

    Po prostu słów brak na taki debilizm ..i potem ludzie sie dziwią,
    że aby zrozumieć ustawę to prawnika trzeba - kto to wymyśla
    takie potworki ?

    _ZADEN_ słownik mi tego nie znalazł

    --
    Marcin Jurczuk, NIC-HDL: MJ1679-RIPE

  • 3. Data: 2004-09-23 07:33:59
    Od: "Zeus" <z...@f...de>

    Ludzie, w jakim kraju my żyjemy ? Zastanówcie sie, kiedy stara babcia, ktora
    nie zapamietuje PINu, a karta do bankomatu jest dla niej jakims nigdy nie
    zrozumiałym plastikiem pojdzie do banku po rente etc., a ten ograbia ja z
    wlasnych pieniedzy (mysle, ze sama by tak to nazwała)..

    Wydaje mi sie, ze gdyby banki zlikwidowaly te oplate, to kazda - zaznaczam,
    kazda z pytanych osob, pochwalilaby ten pomysl. Mysle, ze mam racje i
    uwazam, ze to co robia banki teraz to jest bardzo nie fair.To moje zdanie.

    Pzdr
    Zeus@@@

  • 4. Data: 2004-09-23 07:39:04
    Od: Kamil Jońca <k...@g...pl>

    On 2004-09-23 09:33, Zeus wrote:
    [...]

> [...]
    > kazda z pytanych osob, pochwalilaby ten pomysl. Mysle, ze mam racje i
    > uwazam, ze to co robia banki teraz to jest bardzo nie fair.To moje zdanie.
    Te którym bank podniósłby opłaty za prowadzenie konta też by pochwaliły ?
    Watpię.
    Choć akurat millenium jest o tyle paskudnym przypadkiem, ze tam chyba
    nie da wyjąć sie pieniędzy bezprowizyjnie (czy to przelewem czy kartą
    czy w oddziale)
    KJ
    PS. Odpisuje się _pod_ postem i wycina co zbędne.

  • 5. Data: 2004-09-23 07:40:47
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    Kamil Jońca <k...@g...pl> wrote:
    > nie da wyjąć sie pieniędzy bezprowizyjnie (czy to przelewem czy kartą
    > czy w oddziale)

    Karta juz da

    --
    Michał 'Amra' Macierzyński || finansowy wortal public relations:
    http://www.PRnews.pl

  • 6. Data: 2004-09-23 07:47:59
    Od: Kamil Jońca <k...@g...pl>

    On 2004-09-23 09:40, Michał 'Amra' Macierzyński wrote:

    > Karta juz da

    Jak?
    KJ

  • 7. Data: 2004-09-23 08:05:51
    Od: "Slawek Kos" <s...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "Kamil Jońca" <k...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Jak?

    Potrzebujesz instrukcje obslugi bankomatu w wersji dla faceta czy dla
    kobitki?
    ;-)

    --
    Pozdrowienia
    ---

  • 8. Data: 2004-09-23 08:06:17
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Thu, 23 Sep 2004 05:20:13 +0000 (UTC), Marcin Jurczuk napisał(a):

    > Wiecie co - ja to purysta językowy nie jestem ale co to za słowo:
    > abuzywny - ?? abuse == niedozwolone ?

    To tak jak ostatnio coraz bardziej popularny idiotyzm - używanie dziwadła
    "digitalny" zamiast "cyfrowy" :)

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944
    (c) Tomasz Olbratowski 2004

  • 9. Data: 2004-09-23 08:07:30
    Od: Kamil Jońca <k...@g...pl>

    On 2004-09-23 10:05, Slawek Kos wrote:
    [...]

    > Potrzebujesz instrukcje obslugi bankomatu w wersji dla faceta czy dla
    > kobitki?
    > ;-)

    Odszczekuję. Faktycznie ściągnąłem cennik i tam w bankomatach millennium
    jest 0 PLN (byłem przekonany, ze po 1PLN Millennium i euronety)

    KJ

  • 10. Data: 2004-09-23 08:08:38
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Thu, 23 Sep 2004 09:33:59 +0200, Zeus napisał(a):

    [...]

    > Wydaje mi sie, ze gdyby banki zlikwidowaly te oplate, to kazda - zaznaczam,
    > kazda z pytanych osob, pochwalilaby ten pomysl. Mysle, ze mam racje i

    Myślisz że pochwaliliby również ci, którzy muszą stać w dłuugich kolejkach
    bo stado osób wypłaca grosze w okienku zamiast w bankomacie? Ja np. jestem
    zadowolony z tego, że w BPH wybranie gotówki czy przelew w okienku są drogie
    - dzięki temu gdy idę wpłacić pieniądze stoję w krótkiej kolejce...

    Pozdrawiam,