  • 1. Data: 2003-01-18 21:42:51
    Temat: REQ: Czechy - wyciagac kase z bankomatu czy wymieniac pieniadze?
    Od: "P.Sperling" <s...@w...pl>

    Mam pewien problem i prosilbym o udzielenie jakis konstruktywnych
    wskazowek. Przepraszam, jesli ten temat juz byl walkowany.

    Za 3 tygodnie jade do Czech na stypendium naukowe. Stypendium bedzie
    wyplacane "z dolu" - a wiec nic nie dostane "na dzien dobry" i przez
    pierwszy miesiac bede musial wykladac pieniadze na zagospodarowanie z
    moich pieniedzy. Mysle, ze bedzie to suma pomiedzy 1500 a 2000 zlotych.
    Mam karty mBanku VE i Intelligo VE.

    Zwiazane sa z tym 2 kwestie:

    1. czy lepiej wyciagnac pieniadze z bankomatu w Czechach (Brno, nie
    bedzie problemow z bankomatami - tak mi sie przynajmniej wydaje....),
    jesli tak - to z ktorej karty? Mysle, ze wyciagalbym w 2-3 rzutach. Czy
    tez moze lepiej wymienic zlotowki na korony w Polsce, a moze calkiem
    odwrotnie - wziac zlotowki i wymienic w Czechach na korony?
    2. jak juz stypendium sie skonczy to mysle, ze bede miec troche
    pieniedzy do wymiany (znow mysle, ze ekwiwalent okolo 1500-2000
    zlotych). Czy wymienic je na zlotowki w Czechach, wymienic w Polsce,
    kazac przelac na konto Inteligo (wg regulaminu kosztuje to 11 zlotych 99
    groszy, czy ktos juz probowal to zrobic?). Jak jest z przewozeniem
    pieniedzy przez granice polsko-czeska? Bo wiem, ze sa kraje z ktorych
    nie wolno obcokrajowcom wywozic rodzimej waluty, z wyjatkiem jakis
    kieszonkowych sum.

    Z gory dzieki za rzeczowe i fachowe podpowiedzi.

    z pozdrowieniami,
    Przemo

  • 2. Data: 2003-01-18 21:55:25
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "P.Sperling"
    > (...) wiem, ze sa kraje z ktorych
    > nie wolno obcokrajowcom wywozic rodzimej waluty, z wyjatkiem jakis
    > kieszonkowych sum.

    no wlasnie i dlatego nie kombinuj czy przewozic przez granice kotrony czy
    zlotowki - jak juz chcesz gotowke to USD lub EUR
    i u nas i u nich są przeciez kantory
    o Czechach nikt ostatnio nie pisal ale o Slowacji pisali nie raz - tam sie
    oplaca karta z bankomatu lepiej niz kupowac korony u nas i nielegalnie ja
    przewozic
    Tylko ze warto miec karte z niskim % prowizji lub stalą oplata niezależną od
    sumy - np VE Fortisa do e-pakietu - zero zl, Maestro Citi lub VE Millenium -
    chyba 3,50 za operację
    *** blad ***

  • 3. Data: 2003-01-18 21:59:50
    Od: "Robert" <s...@o...pl>

    news:b0ci0e$48h$1@news.tpi.pl, P.Sperling <s...@w...pl>:

> [...]
    > Czy tez moze lepiej wymienic zlotowki na korony w Polsce, a moze
    > calkiem odwrotnie - wziac zlotowki i wymienic w Czechach na korony?

    Jesli bedziesz potrzebowal gotowki, to lepiej wymienic w Polsce, ale w
    uczciwym kantorze, najlepiej na poludniu Czech.
    Jesli karta, to przede wszystkim placic nią, a nie z bankomatu, bo z
    bankomatu jest prowizja, ktora jest mniejsza nieco na karcie Inteligo.

> [...]
    > pieniedzy przez granice polsko-czeska? Bo wiem, ze sa kraje z ktorych
    > nie wolno obcokrajowcom wywozic rodzimej waluty, z wyjatkiem jakis

    Przywiezc i wymienic w Polsce. Z taka suma nie bedzie zadnych problemow.
    Jesli juz przelew, to taniej na konto mBanku - bez oplaty.

    --
    Robert

  • 4. Data: 2003-01-18 22:03:16
    Od: "Kazimierz" <kazmirz@astercity(usuń).net>

    Użytkownik "Robert" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Jesli bedziesz potrzebowal gotowki, to lepiej wymienic w Polsce, ale w
    > uczciwym kantorze, najlepiej na poludniu Czech.

    To w Polsce czy na poludniu Czech?

    --

    Kazimierz
    GG 1213856

  • 5. Data: 2003-01-18 22:07:38
    Od: "Robert" <s...@o...pl>

    news:b0citj$897$1@foka.acn.pl, Kazimierz <kazmirz@astercity(usuń).net>:
    > Użytkownik "Robert" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    >
    > To w Polsce czy na poludniu Czech?

    Przepraszam, na południu _Polski_, tj. blisko granicy z Czechami, bo
    znacznie korzystniej jest.

    --
    Robert

  • 6. Data: 2003-01-18 23:20:12
    Od: "Krzysztof K. Maj" <kmaj@REMOVE_THIS.krak.eu.org>

    P.Sperling <s...@w...pl> napisał w news:b0ci0e$48h$1@news.tpi.pl:

    > Jak jest z przewozeniem
    > pieniedzy przez granice polsko-czeska? Bo wiem, ze sa kraje z ktorych
    > nie wolno obcokrajowcom wywozic rodzimej waluty, z wyjatkiem jakis
    > kieszonkowych sum.

    Ze Słowacji nie wolno ani wywozić, ani wywozić (przynajmniej
    teoretycznie) więcej niż chyba 100 koron na głowę. W przypadku Czech
    jest na odwrót, obowiązkowo musisz mieć jakąś kwotę na każdy dzień
    pobytu, w razie jej braku mogą Cię nie wpuścić.

    --
    Pozdrowienia

    Krzysztof K. Maj
    (Uwaga na pułapkę w adresie!)

  • 7. Data: 2003-01-20 09:11:02
    Od: Adam Płaszczyca <_...@i...pl>

    P.Sperling <s...@w...pl> wrote:

> [...]
    > tez moze lepiej wymienic zlotowki na korony w Polsce, a moze calkiem
    > odwrotnie - wziac zlotowki i wymienic w Czechach na korony?

    Bankomat.

> [...]
    > pieniedzy przez granice polsko-czeska? Bo wiem, ze sa kraje z ktorych
    > nie wolno obcokrajowcom wywozic rodzimej waluty, z wyjatkiem jakis

    A tego nie praktykowałem.
    Najlepiej przelać na Becherovkę ;)

    --
    ___________ (R)

  • 8. Data: 2003-01-20 20:18:13
    Od: "Slawek Kos" <s...@p...com>

    Użytkownik blad <b...@W...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:

    > Użytkownik "P.Sperling"
    >
    > no wlasnie i dlatego nie kombinuj czy przewozic przez granice kotrony czy
    > zlotowki - jak juz chcesz gotowke to USD lub EUR
    > i u nas i u nich są przeciez kantory

    Dzizas, to te patenty rodem z PRLu z wozeniem dularow wszedzie jeszcze
    pokutuja???
    I to u tropicieli "podwojmych przewalutowan"...;-))

    > o Czechach nikt ostatnio nie pisal ale o Slowacji pisali nie raz - tam sie
    > oplaca karta z bankomatu lepiej niz kupowac korony u nas i nielegalnie ja
    > przewozic

    ZTCP to pisali ze sie bardziej oplaca _placic_ karta a nie wyciagac z
    bankomatu.

    > Tylko ze warto miec karte z niskim % prowizji lub stalą oplata niezależną
    od
    > sumy - np VE Fortisa do e-pakietu - zero zl,

    Wyplata 2000zl "bezprowizyjna" VE Fortisa na pewno bedzie drozsza niz
    jakakolwiek karta "prowizyjna". Niejeden to tutaj opisywal

    > Maestro Citi lub VE Millenium -
    > chyba 3,50 za operację

    Te juz predzej, tylko czy warto dla kilku operacji zakladac nowe konto...

    --
    Pozdrowienia
    ---

  • 9. Data: 2003-01-20 21:10:03
    Od: "Slawek Kos" <s...@p...com>

    Użytkownik P.Sperling <s...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:b0ci0e$48h$...@n...tpi.pl...
    > Mam pewien problem i prosilbym o udzielenie jakis konstruktywnych
    > wskazowek. Przepraszam, jesli ten temat juz byl walkowany.
    >
    > Za 3 tygodnie jade do Czech na stypendium naukowe.

    Istotne pytanie - na jak dlugo?
    Dalej zakladam, ze na min. pol roku.

> [...]
    > tez moze lepiej wymienic zlotowki na korony w Polsce, a moze calkiem
    > odwrotnie - wziac zlotowki i wymienic w Czechach na korony?

    IMO miedzy zakupem koron a wyplatami z bankomatow roznica niewielka (obie
    karty maja prowizje procentowa).

    Do wymiany zlotowek w Czechach nie mam przekonania - nie bylo pozytywnych
    "doniesien", byly sporadyczne info o slabych kursach, ale to raczej
    dotyczylo miejscowosci turystycznych przy granicy.
    Nikt nie twierdzil (ja nie spotkalem) ze daje to jakies korzysci, poza
    kwestia legalnosci przewozu koron...
    Co do samej legalnosci przewozu to mam wrazenie (nie potwierdzone), ze
    zakazy przewozu obowiazywaly przed wprowadzeniem wymienialnosci korony
    czeskiej. Korona slowacka nie jest wymienialana wiec nie mozna przepisow
    slowackich rozciagac na Czechy.

    Reasumujac - kup 8000 CSK w kantorze na poludniu Polski, reszte zalatw karta
    (a jeszcze lepiej dwiema) i ty nam napisz co jest lepsze....;-))
    IMHO roznice sa na tyle male, ze nie ma co zbyt dlugo dywagowac - mozna
    zarobic lub stracic 20-30zl (nooo, gora 50).
    Na swoj prywatny uzytek (po sprawdzeniu fusow w filizance i zlustrowaniu
    sufitu...;-)) obstawialbym kolejnosc (od najkorzystniejszej)

    - VE Inteligo (nie mniej jak 3000 CSK jednorazowo)
    - kantor
    - VE mBank (kwoty jak wyzej)

    Jesli operacji transferu srodkow bedzie wiecej niz tylko w pierwszym
    miesiacu i pobyt troche potrwa to moze faktycznie zaloz Unikonto w
    Millennium...
    Przy tym samym kursie wymiany wyplata rownowartosci 1000zl VE Mille bedzie
    cie kosztowala o 20,00-3,50=16,50zl taniej czyli zwroci sie koszt karty
    Mille (15,00zl). Nastepny tysiac juz z gorki...;-)
    Utrzymanie Unikonta to 0,00zl/mc jesli srednie saldo >500zl lub 2,00zl/mc
    gdy mniejsze. Karte wydaja w 3 dni. Potrzebny tylko dowod i 100zl na dobry
    poczatek.

> [...]
    > kazac przelac na konto Inteligo (wg regulaminu kosztuje to 11 zlotych 99
    > groszy, czy ktos juz probowal to zrobic?).

    11,99zl to oplata Inteligo za przyjecie przelewu, pozostaje jeszcze oplata
    za nadanie... Przelewy miedzynarodowe tanie nie sa, zwlaszcza jesli nie
    bedziesz klientem tamtejszego banku.

    Jesli bedziesz tam kilka miesiecy to moze rozwaz potrzebe posiadania tam
    konta. Twoj status zapewne pozwoli ci zalozyc tam legalnie konto. Byc moze
    bedziesz potrzebowal placic (przelewami?) za mieszkanie czy inne swiadczenia
    (prad, telefon). Zdaje sie, ze banki czeskie drogie nie sa. A jak juz
    bedziesz mial tam konto i zostana ci jakies korony to moze po prostu... je
    tam zostaw (jesli utrzymanie odpowiednio tanie)?? Moze bedziesz mial tanio
    karte czeska...

    --
    Pozdrowienia
    ---

  • 10. Data: 2003-01-20 21:29:14
    Od: "Robert" <s...@o...pl>

    news:b0hops$ks2$4@news.tpi.pl, Slawek Kos <s...@p...com>:

    Zgadzam się ze Sławkiem, choć mimo wszystko obstawiałbym bardziej gotówkę,
    jeśli możesz być w kantorze na południu kraju.

    http://www.ebanka.com/index_OF_1.htm

    --
    Robert