  • 21. Data: 2020-10-26 17:20:28
    Temat: Re: Przenoszenie hipotecznych Pekao SA
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Nie wiem, jak liczysz, ale przy różnicy 60 zł miesięcznie i 300 ratach wychodzi 18
    tys. zł na samym spreadzie.
    Przy kredycie 300 tys. zł to 6% wartości kwoty kredytu.
    Marżę mieli przez długi czas standardowo równą 1,6% (1,5% + 0,1%) + Libor 6M.

    -----
    > Ale spread jest demonizowany - żeby naprawdę policzyć, jak bardzo wpływa na cenę
    kredytu, trzeba go podzielić przez liczbę rat

  • 22. Data: 2020-10-26 17:25:59
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu poniedziałek, 26 października 2020 17:16:12 UTC+1 użytkownik ąćęłńóśźż
    napisał:
    > Kurczę, faktycznie:
    > www.imsig.pl/pozycja/2008/164/KRS/139538,PEKAO_BANK_
    HIPOTECZNY_SPÓŁKA_AKCYJNA
    > To jak zmienili spread?

    No jak to jak?
    Zmienili kursy w tabeli wymiany walut banku i gotowe.
    Co, nie wolno im było?

  • 23. Data: 2020-10-26 17:33:48
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu poniedziałek, 26 października 2020 17:21:12 UTC+1 użytkownik ąćęłńóśźż
    napisał:

> [...]

    > Przy kredycie 300 tys. zł to 6% wartości kwoty kredytu.
    > Marżę mieli przez długi czas standardowo równą 1,6% (1,5% + 0,1%) + Libor 6M.

    OK, raty masz równe i faktycznie w każdej racie tyle samo dopłacasz spreadu.
    Ale to, ile spreadu oddasz, jest dokładnie jak w moim wyliczeniu - spread 6%, oddasz
    bankowi 6% więcej - niezależnie od czasu trwania kredytu.

    Ale marżę oddajesz co roku - ściślej biorąc średnio nieco ponad pół marży, bo mówimy
    o racie stałej (dokładnie pół marży byłoby przy racie malejącej).
    Więc w pierwszym roku oddajesz 1,6% CAŁEJ sumy kredytu, w drugim prawie tyle samo. I
    choć w ostatniem oddajesz jedynie 1/30 marży - to średniorocznie wychodzi nieco ponad
    pół.
    Więc w KAŻDYM z 30 lat oddajesz 0,8% CAŁEGO KREDYTU - co przekłada się na koszt
    marżowy wynoszący 24%. OK, może nie jest to 10 razy więcej, ale 4 razy więcej jest.
    Czyli to, że jest spread, podnosi koszt kredytu o 20% - przy zerowym LIBORze CHF. Im
    LIBOR wyższy, tym spread ma mniejszy udział w kosztach kredytu.

    Frankowicze dostali nie tym, że płacili spread - to im wyrównywała niższa marża - a
    bankowi się opłacało, bo pół zysku ze spreadu miał natychmiast w chwili wypłaty
    kredytu złotówkami i miał wyniki napompowane, więc i premie były jak trza - tylko na
    tym, że brali jak frank był po 2,50 albo niżej, a teraz jest ponad 4zł.

  • 24. Data: 2020-10-26 18:36:28
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Liczmy 25.

    -----

  • 25. Data: 2020-10-26 18:37:18
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Pytanie, czy to nie jest istotna zmiana warunków umowy.

    -----

  • 26. Data: 2020-10-26 19:21:17
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu poniedziałek, 26 października 2020 18:36:56 UTC+1 użytkownik ąćęłńóśźż
    napisał:

    > Liczmy 25.

    To sobie przelicz, trudne nie jest, a różnicy wielkiej i tak nie będzie.

  • 27. Data: 2020-10-26 19:23:24
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu poniedziałek, 26 października 2020 18:37:39 UTC+1 użytkownik ąćęłńóśźż
    napisał:

    > Pytanie, czy to nie jest istotna zmiana warunków umowy.

    Miałeś w umowie wpisany spread czy "przeliczanie wg tabeli banku z godz. N, M-tego
    dnia miesiąca"?
    No to już wiesz.
    Inna sprawa, czy ten zapis nie jest na liście klauzul niedozwolonych.

  • 28. Data: 2020-10-26 22:16:50
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:

    > No właśnie to mnie zastanawia - czy nowy bank też umowa obowiązuje?
    > Możliwe, że tak, ale w sumie nie wiem.
    > Czy to jest "następstwo prawne"?
    > Bo sprzedawana jest wierzytelność - bo chyba nie umowa?
    > Czy umowę można sprzedać?
    > Albo czy gdzieś jest powiedziane, że za sprzedawaną wierzytelnością idzie umowa?

    To jest dobre pytanie. Jeśli nowy bank jest następcą prawnym
    poprzedniego, to nie ma problemu - jest tak jakby także tym pierwszym
    bankiem, umowa normalnie obowiązuje, to tak jakby zmienić nazwę banku.

    Ale jeśli bank chce sprzedać tylko swoją część, np. hipoteczną, to nie
    bardzo wiem jak można to sensownie zrobić. Nie można przecież "sprzedać
    umowy". Można sprzedać (jeśli prawo i umowa to dopuszcza) np. prawa
    związane z umową, ale jakoś tak słabo to widzę (może błędnie)
    w kontekście kredytu hipo.

    Teoretycznie można bank podzielić, ale to musiałoby wymagać przynajmniej
    wyroku sądowego (albo ustawy), to coś bliskiego upadłości (normalnie nie
    da się z firmy oddzielić "złych" aktywów", ponieważ byłoby to ze szkodą
    dla wierzycieli tej części firmy - oni normalnie zachowują prawo do
    roszczeń przeciwko całej firmie, nie tylko "złej" części).

    W każdym razie, IANAL itd., ale: albo kredyt zostaje (jakoś) zamknięty,
    albo umowa obowiązuje obie strony.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 29. Data: 2020-10-27 08:44:34
    Od: Robert_DF <r...@g...com>

    W dniu 26.10.2020 o 22:16, Krzysztof Halasa pisze:

> [...]
    > umowy". Można sprzedać (jeśli prawo i umowa to dopuszcza) np. prawa
    > związane z umową, ale jakoś tak słabo to widzę (może błędnie)

    ale banki jakoś dają sobie z tym radę vide db i santander, raiffeisen i
    bnp itd...

    portfel kredytów walutowych nie zostaje kupiony przez nabywcę

    --
    pozdrawiam
    Roberts

    kredyty-ubezpieczenia-inwestycje
    https://www.linkedin.com/in/robert-sierant-367503140
    /

  • 30. Data: 2020-10-27 09:23:06
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu wtorek, 27 października 2020 08:44:37 UTC+1 użytkownik Robert_DF napisał:

    > ale banki jakoś dają sobie z tym radę vide db i santander, raiffeisen i
    > bnp itd...

    Ale nikt (a przynajmniej ja) nie twierdzi, że banki nie dają sobie z tym rady.
    Zastanawiam się tylko, czy jest to jedyni skutek dobrej woli banków, czy też istnieją
    jakieś przepisy, czy ew. zapisy w umowach, które chronią klienta prawidłowo
    obsługującego kredyt.

    Bo KC 509 jest dość jasny:
    "§ 1. Wierzyciel może bez zgody dłużnika przenieść wierzytelność na osobę trzecią
    (przelew), chyba że sprzeciwiałoby się to ustawie, zastrzeżeniu umownemu albo
    właściwości zobowiązania.
    § 2. Wraz z wierzytelnością przechodzą na nabywcę wszelkie związane z nią prawa, w
    szczególności roszczenie o zaległe odsetki."

    Więc jest to "chyba że" - tylko że jeszcze byłby potrzebny zapis ustawowy - najlepiej
    - albo przynajmniej umowny.
    No chyba że do hipo pasuje ta "właściwość zobowiązania".

    Pisałeś coś o jakichś przepisach, znalazłeś je?

    No i wciąż wracam do tego, że na stronach pekao i pekao bh piszą o tym, że robione
    jest to na podstawie KC 509.