  • 1. Data: 2020-10-23 13:49:25
    Temat: Przenoszenie hipotecznych Pekao SA
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Wiecie coś na ten temat?
    www.pekao.com.pl/pooling.html
    www.pekaobh.pl/Listy/Pooling.html

  • 2. Data: 2020-10-23 13:59:18
    Temat: Re: Przenoszenie hipotecznych Pekao SA
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Przenoszą Twój?
    Fajnie wymyślone, ciekawe, jak im schodzą te listy zastawne i jakie mają warunki (na
    jaki to czas, jaki %, czy można to zbywać)?

  • 3. Data: 2020-10-23 18:12:26
    Od: Robert_DF <r...@g...com>

    > Przenoszą Twój?
    > Fajnie wymyślone, ciekawe, jak im schodzą te listy zastawne i jakie mają warunki
    (na jaki to czas, jaki %, czy można to zbywać)?

    to bez znaczenia, jak się składa wniosek w PKO BP to na dokumentach jest
    logo PKO BP i PKO BH, bank sam decyduje, w którym banku klient ma
    zobowiązania

    --
    pozdrawiam
    Roberts

    kredyty-ubezpieczenia-inwestycje
    https://www.linkedin.com/in/robert-sierant-367503140
    /

  • 4. Data: 2020-10-24 13:13:51
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu piątek, 23 października 2020 18:12:29 UTC+2 użytkownik Robert_DF napisał:
> [...]
    > >

    > to bez znaczenia, jak się składa wniosek w PKO BP to na dokumentach jest
    > logo PKO BP i PKO BH, bank sam decyduje, w którym banku klient ma

    Nie tak "bez znaczenia".
    Dla nowych kredytów pewnie mniej, bo to właściwie ważne tylko dla banku - finansować
    hipoteki z listów zastawnych mogą tylko banki hipoteczne.
    Ale dla obecnych kredytów to dość ważne - czy w tych umowach nie ma wyłączenia KC 509
    dla prawidlowo obsługiwanych kredytów?
    Bo to byłoby niefajne, gdyby bank mógł sprzedać każdą wierzytelność - nie po to się
    umowę z danym, konkretnym bankiem podpisuje.

  • 5. Data: 2020-10-26 09:38:03
    Od: Robert_DF <r...@g...com>

> [...]
    > Bo to byłoby niefajne, gdyby bank mógł sprzedać każdą wierzytelność - nie po to się
    umowę z danym, konkretnym bankiem podpisuje.

    nie chce mi się grzebać w regulaminach, ale kojarzę, że był jakiś zapis
    mówiący o tym, że bank może sprzedać wierzytelność hipoteczną...tylko
    już nie pamiętam czy każdemu czy tylko do BH

    ps
    a jak ktoś miał kredyt w banku X i ten bank się sprzedał do banku Y to
    wszelkie umowy: konta, karty, kredyty itp... przechodzą do banku Y

  • 6. Data: 2020-10-26 10:43:02
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu poniedziałek, 26 października 2020 09:38:22 UTC+1 użytkownik Robert_DF
    napisał:

> [...]
    > mówiący o tym, że bank może sprzedać wierzytelność hipoteczną...tylko
    > już nie pamiętam czy każdemu czy tylko do BH

    Zapis, że bank może sprzedać wierzytelność, jest akurat pusty, bo powiela zapis KC
    509.
    Sens miałby zapis odwrotny - że nie może - albo właśnie taki, że może sprzedać tylko
    i wyłącznie swojemu bankowi hipotecznemu.
    Albo taki, że nie może sprzedać prawidłowo obsługiwanego kredytu (lub w ostateczności
    może sprzedać prawidłowo obsługiwany tylko swojemu bankowi hipotecznemu).

    > ps
    > a jak ktoś miał kredyt w banku X i ten bank się sprzedał do banku Y to
    > wszelkie umowy: konta, karty, kredyty itp... przechodzą do banku Y

    Hmm, miałem napisać, że to co innego, czyli że wierzytelność przechodzi do następcy
    prawnego, bez sprzedaży - ale w sumie już sam nie wiem, to może zależeć od tego, jak
    bank jest przejmowany - w części czy w całości - albo i tak w ogóle może być po
    prostu sprzedażą.

    Hmmm^2, czyli jakby jednak był taki zapis, że można sprzedać tylko swojemu bankowi
    hipotecznemu, a np. taki db sprzedał się nie cały, a jedynie w części santanderowi,
    to taka sprzedaż hipoteki złotówkowej byłaby złamaniem umowy.

  • 7. Data: 2020-10-26 10:54:18
    Od: Robert_DF <r...@g...com>

> [...]
    hipotecznemu, a np. taki db sprzedał się nie cały, a jedynie w części santanderowi,
    to taka sprzedaż hipoteki złotówkowej byłaby złamaniem umowy.

    santander przejął z db wszystko za wyjątkiem walutowych hipotek i
    kredyty w pln przejął inny bank (nikogo o zdanie nie pytał)

    to nie pierwsza taka operacja na polskim rynku więc raczej łamaniem
    prawa nie jest

  • 8. Data: 2020-10-26 11:02:42
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu poniedziałek, 26 października 2020 10:54:36 UTC+1 użytkownik Robert_DF
    napisał:

> [...]
    > kredyty w pln przejął inny bank (nikogo o zdanie nie pytał)
    >
    > to nie pierwsza taka operacja na polskim rynku więc raczej łamaniem

    Nie wszystko, bo db dalej w PL działa, i to nie jako wydmuszka, tylko obsługuje korpo
    - tego nie sprzedali, sprzedali tylko detal (minus detaliczne hipoteki
    frankowe/walutowe) (kiedyś db działał w PL pod dwiema markami - i były to naprawdę
    dwa osobne banki, a nie, jak w przypadku BRE, "oddziały internetowe", choć mLinki
    uparcie kłamały, że jest inaczej - był "db" dla korpo i "db-pbc" dla fizoli i 1-os.
    DG, ale na dość spory czas przed sprzedażą detalu do santandera banki te zostały
    połączone w jeden).
    Więc jednak było nieco inaczej niż w przypadku bph czy raifiego.

    I nie byłoby to złamanie prawa, a jedynie umowy.
    Ale pewnie wyjdzie na to, że w ogóle nie ma takich zapisów zabezpieczających klienta
    przed sprzedażą wierzytelności. Ciężka sprawa.

  • 9. Data: 2020-10-26 11:45:13
    Od: Robert_DF <r...@g...com>

    > I nie byłoby to złamanie prawa, a jedynie umowy.
    > Ale pewnie wyjdzie na to, że w ogóle nie ma takich zapisów zabezpieczających
    klienta przed sprzedażą wierzytelności. Ciężka sprawa.

    ok, ale jakie jest ryzyko dla klienta?

    zaciągnąłem kredyt na 30 lat, ładnie go spłacam i w 10 roku bank się
    sprzedał do innego banku

    wkurza mnie to, ale nie spłacę, bo nie mam za co lub nie chcę, nie
    refinansuję bo kredyt walutowy

    nowy bank również umowa obowiązuje chociaż może być gorzej z komunikacją
    (vide Raiffeisen i BNP)

    akurat w moim przypadku jest "zysk", bo DB nie prowadzi rorów więc ten
    który miałem w umowie wpisany mogłem bez problemu zamknąć, 12 zł/m-c
    zostaje w kieszeni

  • 10. Data: 2020-10-26 12:18:54
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu poniedziałek, 26 października 2020 11:45:16 UTC+1 użytkownik Robert_DF
    napisał:

> [...]
    > sprzedał do innego banku
    >
    > wkurza mnie to, ale nie spłacę, bo nie mam za co lub nie chcę, nie

    Czyli klient nie ma prawie możliwości ruchu (chyba że refinansuje złotówkowy, ale na
    tym raczej będzie stratny, wibor poszedł w dół, więc marże w górę).

    > nowy bank również umowa obowiązuje chociaż może być gorzej z komunikacją
    > (vide Raiffeisen i BNP)

    No właśnie to mnie zastanawia - czy nowy bank też umowa obowiązuje?
    Możliwe, że tak, ale w sumie nie wiem.
    Czy to jest "następstwo prawne"?
    Bo sprzedawana jest wierzytelność - bo chyba nie umowa?
    Czy umowę można sprzedać?
    Albo czy gdzieś jest powiedziane, że za sprzedawaną wierzytelnością idzie umowa?

    No i jeszcze jedna sprawa - bank wcale nie musi tego kredytu sprzedać innemu bankowi,
    może komukolwiek (jeśli nie ma tego zabronionego w umowie).

    > akurat w moim przypadku jest "zysk", bo DB nie prowadzi rorów więc ten
    > który miałem w umowie wpisany mogłem bez problemu zamknąć, 12 zł/m-c
    > zostaje w kieszeni

    Twój kredyt nie został sprzedany, więc przykład z innej bajki zupełnie.
    Do rozpatrzenia byłyby ew. kredyty złotówkowe i wymaganie przez santander utrzymania
    rachunku dbLife.
    A nawet jakby santander tego już nie wymagał, to znaczy tyle, że bank go zwolnił z
    jednego obowiązku.
    Mnie jednak bardziej interesuje, czy utrzymane są prawa klienta i obowiązki banku -
    czy przypadkiem jednak nie jest to tylko dobra wola kupującego banku...