  • 1. Data: 2007-03-02 12:40:08
    Temat: Przelew bez dyspozycji przelewu
    Od: "Krzysztof Kosminski" <k...@u...gazeta.pl>

    Witam,

    czy istnieje jakiś przepis zakazujący mojemu bankowi wykonywanie
    przelewów bez mojej zgody i bez mojej dyspozycji?

    Mój bank taki przelew wykonał, z tym, że na rachunek mojej karty
    kredytowej, co więcej robiąc debet na rachunku, z którego przelał
    środki.

    Sytuacja normalnie jak z Kafki... Reklamowałem transakcje na karcie
    kredytowej wydanej przez Pekao SA. Okres rozpatrzenia przez bank
    reklamacji wynosi 360 dni. W związku z przedłużającym się rozpatrzeniem
    reklamacji, złożyłem prośbę o "uznanie rachunku karty reklamowaną kwotą
    do momentu rozpatrzenia reklamacji i nienaliczanie odsetek od
    reklamowanych transakcji". Bank Pekao SA w odpowiedzi pobrał mi po
    prostu z mojego Eurokonta kwotę równą kwocie reklamowanych transakcji
    kartowych i uznał rachunek karty moimi własnymi pieniędzmi. Co więcej
    pobrał za ten przelew opłatę. W swojej dyspozycji nie wspominałem ani
    słowem, że ma uznać rachunek karty moimi własnymi środkami.

    W pozostałych moich bankach po prostu do momentu rozpatrzenia reklamacji
    kwota jest "zawieszana", tzn. jest blokada na reklamowaną kwotę na
    karcie, ale nie wchodzi ona w saldo zadłużenia. W Banku Pekao SA
    postąpili jak wyżej.

    Pozdrowienia

    Krzysztof

  • 2. Data: 2007-03-02 13:03:03
    Temat: Re: Przelew bez dyspozycji przelewu
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "Krzysztof Kosminski" <k...@u...gazeta.pl> writes:

> [...]
    > kwota jest "zawieszana", tzn. jest blokada na reklamowaną kwotę na
    > karcie, ale nie wchodzi ona w saldo zadłużenia. W Banku Pekao SA

    Generalna zasada - konto i karte nalezy miec w roznych bankach.

    A w tym konkretnym przypadku - sprawdz w regulaminie/umowie karty, byc
    moze zgodziles sie na "przymusowa splate", chociaz watpie, bo przeciez
    nie ma w ogole obowiazku splacania zadluzenia na karcie kredytowej od
    razu w calosci. Jesli splaciles w danym miesiacu minimalna wymagana
    kwote, to powinno calkowicie wystarczyc (inna sprawa to oczywiscie
    kwestia rozliczenia odsetek od spornej kwoty itd).

    MJ

  • 3. Data: 2007-03-02 14:55:31
    Od: "Krzysztof Kosminski" <k...@u...gazeta.pl>

> [...]
    > kwote, to powinno calkowicie wystarczyc (inna sprawa to oczywiscie
    > kwestia rozliczenia odsetek od spornej kwoty itd).

    Minimalną kwotę spłaty spłaciłem wcześniej (autoamtyczna spłata).

    Czy jest przepis wymagajacy złożenia dyspozycji wykonania przelewu przez
    właściciela rachunku lub zakazujący wykonywania takich przelewów bez
    jego dyspozycji, czy też bank może sobie dowolnie przelewać moje
    pieniądze?

    Krzysztof

  • 4. Data: 2007-03-02 17:16:12
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl>

    Użytkownik "Krzysztof Kosminski"
> [...]
    > właściciela rachunku lub zakazujący wykonywania takich przelewów bez
    > jego dyspozycji, czy też bank może sobie dowolnie przelewać moje

    moze zle zrozumieli dyspozycje (zbyt doslownie), np wychodzac z
    zalozenia
    ze rozporzadzac mozesz swoimi pieniedzmi a nie ich, a wiec uznali
    rach. karty
    z twojego konta.
    Jest to faktycznie dziwna sprawa bo jak pare razy mi sie reklamacja
    przytrafila to konto bylo uznawane natychmiast, tyle ze nie w pekao.
    Sprobuj jeszcze raz reklamowac - tym razem zastosowanie takiego
    rozwiazania - ciekawe co odpiszą, bo wg mnie nie mieli prawa wykonac
    przelewu.
    *** blad ***

  • 5. Data: 2007-03-02 19:00:13
    Od: Sławomir Szyszło <s...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 2 Mar 2007 13:40:08 +0100, "Krzysztof Kosminski"
    <k...@u...gazeta.pl> wklepał(-a):

> [...]
    >pobrał za ten przelew opłatę. W swojej dyspozycji nie wspominałem ani
    >słowem, że ma uznać rachunek karty moimi własnymi środkami.

    No ja twoją dyspozycję tak samo bym zrozumiał. :) Co innego "zawieszenie spornej
    kwoty" czy coś w tym stylu.